Alla inlägg den 17 oktober 2023
LANDET DÄR VAD SOM HELST
KAN HÄNDA. LARS ÅBERG.
För mer än 40 år sedan antog en enig riksdag en ny
invandrarpolitik och de tär med dess efterskalv
vi fortfarande lever i.
Propositionen som lämnades in i februari 1975
av den socialdemokratiska regeringen genom
statminister Olof Palme och biträdande arbets-
ministern Anna Greta Leijon avsåg att "skapa
samverkan mellan svenskar och invandrare"
och att "öka solidariteten mellan dem liksom möjligheterna för invandrarna och minoriteterna
att påverka beslut som rör deras egen situation".
Genom S-regeringens proposision SVERIGE,
FRAMTIDEN --- FRÅN INVNADRARPOLITIK TILL
INTEGRATIONSPOLITIK 1997, överlämnad till
riksdagen av statsminister Göran Persson
och biträdande inrikesministern Leif Blomberg,
inrättades sedan Integrationsverket 1998
och fick då ett nytt begrepp, integrationspolitik,
som dock i huvudsak innebar att man forsatte
på den tidigare inslagna vägen.
Nyanlända skulle integreras genom att deras
avskildhet uppmuntrades.
De fåtal som efterfrågades assimilering betraktades närmast som facister.
På juldagen 1965 tog stadsrådet Olof Palme till
orda i radion:
"Sverige har varit ett land från vilket människor
sökt sig bort till främmande land.
Nu söker sig människor från främmande länder
hit till oss.
Ov´ch vi är ovana vid minoriteter, ovana att ta
hänsyn till dem som är annorlunda.
Därför blir vi lätt tafatta och trubbiga, både som
enskilda individer.
Och vi har väl ännu inte satt oss in i den nya
situation som uppstått, när invandrarna blivit
en stor och växande folkgrupp av allt större
betydelse i det svenska samhället.
Statens invandrarverk gav vid 1980-talets början
ut en serie skrifter, bland dem, MUSLIM I SVERIGE ( 1981 ) som ville bidra till att "sprida
ökad kunskap om islam och muslimers möte
med livet i Sverige, inte minst som detta möte kan
ge upphov till olika missförstånd och konflikter
i det dagliga livet".
Integrationsminister Mona Sahlin skulle senare,
2002, uttala att det inte fanns någon svensk kultur:
Jag har ofta fått frågan, men jag kan inte komma på vad svensk kultur är.
Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invnadrargrupper.
Ni har en kultur, en identitet, en historia,
någoting som binder ihop er.
Och vad har vi? Vi har midsommarafton
och sådana #töntiga# sker".
År 2006 hade det blivit dags för regeringen att
proklamera ett officiellt Mångkultur år i Sverige.
"Syftet med Mångkulturåret 2006 är att bestående sätt öka alla invånares möjligheter
att delta i kulturlivet och att skapa ett samspel
mellan olika kulturtraditoner".
Man ville "verka för en långsiktig och varaktig
förändring och utveckling av det svenska
kulturlivet i riktning mot en ökad etnisk och
kulterell mångfalld".
Yvonne Rocks tal: "De som arbetar med
mångkulturfrågor belönas, eller ska arbetet med
frågor om som dessa helt enkelt bli ett krav,
inte bara under Mångkulturåret utan också på
längre sikt?
Bör man kräva av de aktörer som tar emot
statliga pengar att de, för att få ut sina bidrag,
måste redovisa hur man arbetat med mångkultur
frågor, samt vilka konkreta resultat som uppnåts"?.
Här såg Yvonne Rock något som måste motarbetas:
"Det svenska är skapat kring en norm av vithet,
men också kring normerande Hetrosexualitet,
medelklass och allt annat som anses "normalt".
Att Ibn Rush tillåts vara regeringens förlängda arm
är också remarkabelt med tanke på förbundets
samröre med antisemetiska och homofientliga
föreläsare.
Det startades 2001 av Islamiska förbundet, som
är medlem i Muslimska brödraförbundets europeiska paraplyorganisation FIOE, åtnjöt tidigt
samhällets stöd.
Av folkbildningsrådet, som fördelar statsbidrag
till folkhögskolor och studieförbund, fick Ibn Rushs 23 miljoner kronor 2017.
Myndigheten för stöd till trossamfund, ger också
miljonbidrag till regimtrogna turkiska moskeer
i Sverige, vilket rimmar sällsynt illa med kulturministerns försäkringar om att pengarna ska
kopplas till demokratiska värderingar.
Medan statens slantar har rullat i islamistisk
riktning har islamofobi kampanjen succesivt förstärkts.
Insmugna i all argumentation från muslimska
brödraskapets när verk finns krav på särbehandling
och rättigheter som skulle skilja ut muslimer
från andra.
Samtidigt framträder i den information som Islamska förbundet lägger ut på nätet en form av
megalomani genom anspråken på att islam skulle vara den enda sanna läran och Allah den enda
sanna guden "för alla".
De senaste årens biblioteksdebatt har haft åtskilliga
absurda inslag.
Böcker av kända författare har plockats bort från
hyllorna för att de innehållt ett otidsenligt
språkbruk och mindre och mindre kända författare
har inte köpts in på grund av att de bedöms hysa
felaktiga åsikter.
Ettriga lokala påtryckargrupper har övertalat
bibliotekschefer att ta bort böcker som de själva
ogillar.
Flera rapporter har från bibliotekariernas
fackförbund hat vittnat om stök skadegörelse
och hot mot personalen.
Ungdomar har tänt eld på böcker, vakter har
kallats in och öppentiderna har begränsat när
situationen blivit ohålllbar.
Det sitter romska tiggare från Rumänien utanför
Ica i Åhus på den skånska östkusten och vid ingången till Radiohuset i Stockholm, på hundratals
platser i landet, inte som inkarnationer av svenska
orättvisor utan som sina medborgare.
Vi låter det fortgå och låtsas att vi inte vet att
det hela är organiserat och destruktivt.
Vi har också förlorat förmågan att fatta beslut
i känsliga frågor. Illegala verksamheter
permanentas.
Inget annat land erbjuder de nyinflyttade så mycket
samhällsstöd som Sverige.
Migranternas hemländer ser saken annorlunda,
där är statens ansvar för den enskildes välfärd
starkt begränsat.
I Sverige slipper nyanlända den tandläkarräkning
som infödda själv måste betala och även
människor, som saknar rätt att uppehålla sig i landet, ges vård, utbildning och i vissa kommuner
till och med försörjninsstöd.
Men kan komma hit för penningars skull.
I Sverige är inträdeskraven för nya medborgare
osedvanligt låga och samtidigt har vi en generös
bedömning av dubbla medborgarskap.
I propositionen SVERIGE, FRAMTIDEN OCH
MÅNGFALDEN från 1997, den som introducerade
integrationspolitiken, framhölls det att den som
fått permanent upphållstånd och är folkbokförd
i landet i princip ska ha samma rättigheter och
skyldigheter som svenska medborgare.
"Genom att sociala och andra rättigheter utvidgats
till utländska medborgare, har medborgarskapet
minskat i betydelse", stod det i texten som
Göran Persson satte sitt namn under.
Här, mitt i Stockholm, kliver Kristina Persson,
före detta framtidsminister ( S ), fram och förklarar att dte finns hundratusentals flyktingar
som står på gatorna utanför och bara väntar
på att bli insläppta i samhället.
Hennes lösning är enkel och befriad från de
senaste årens mer mosägelsefyllda erfarenheter:
"Ta emot dem!"
Migrationsministern Helen Fritzon ( S ) säger:
"Vi ska maximera möjlighetena som migrationen
ger".
När fullmäktige i Sjöbo debatterade om kommunen
skulle ta emot 15 flyktningar sa den lokale
centerledaren Sven-Olle Olsson så här den
5 december 1985:
"Skrämmer det er ändå inte lite grann att de här
människorna kommer från vilt främmande kulturer med främmande religion, främmande tankesätt
främmande handlingsmönster .... I vårt handlingsmönster ingår exempelvis att som ikväll
debattera och diskutera, argumentera och
kanske till och med demonstera.
Men vi ersätter aldrig detta vare sig med våldshandlingar, vapenhot eller mord.
Och för er att tro att dessa människor över en
natt byter karaktär ..... Hur kan ni vara så naiva,
mina vänner, så ni påstår detta?"
Olsson hävdade att det handlade om kommunalt
självstyre, att staten inte skulle få göra som de
ville, men det han var ute efter var att hålla en liten
grupp kommunplacerade människor utanför
sitt eget revir.
I den kommunala folkomröstningen i samband
med valet 1988 fick han stöd av 64 procent.
Sjöbo hade då blivit ett nationellt ärende och
centerledaren Olof Johansson kallade resultatet
"Oanständigt" Olsson sparkades ur partiet.
V¤PSALM. 79:1-5, 8-11,13 Klagosång över Jerusalem
Luk. 19:42.
¤PSALM. 80. Herre, ta dig an din vinstock. Upp. 2:20.
V¤PSALM. 69:2-22, 30-37. Liknelsen för mitt hus
har förlåtit mig. Matt. 27:34.
¤PSALM. 51. Gud var mig nådig. Ef. 4:23-24.
¤PSALM. 100. Lovsång vid inträdet i templet.
Han befallde de återlösta att sjunga segersång.
S:t Athonsios.
¤PSALM. 22. Den rättfärdiges plåga & Guds
bönhörelse. Matt. 27:46.
¤PSALM. 135. Lovsång till Herren för hans storverk.
1 Petr. 2:9.
¤PSALM. 131. Tilliten till Herren. Matt. 11:29.
¤PSALM. 89:2-38. Guds barmhärtighet mot Davids ätt. Apg. 13:22-23.
¤PSALM. 98. Herren segraren och domaren.
Denna psalm syftar på Herren första ankomst hur
alla folk kom till tro på honom. Augustinus.
V¤PSALM. 75. Herren, den Högste domaren. Luk. 1:52.
¤PSALM. 70. Gud, komm till räddning. Matt. 8:25.
¤PSALM. 126. Glädjen och hoppet i Gud. 2 Kor. 1:7.
¤PSALM. 127. Fåfäng strävan utan Herren,
Ni, Guds byggare. 1 Kor. 3:9.
¤PSALM. 89:39-53. Klagosång över Davids hus
förstörelse. Luk. 1:69.
¤PSALM. 87. Jerusalem, alla folks moder. Gal. 4:26.
¤PSALM. 99. Helig är Herren vår Gud. Du tronar på
keruberna över jorden när du blev oss lik.
Den gode herden. Upp. 22:12.
¤ PSALM. 35:1-3b, 9-10, 22-23, 27-28.
Herren räddaren i förföljelsen. Matt. 26:3-4.
¤PSALM. 100. Lovsång vid inträdet i templet.
¤PSALM. 26. En oskyldiges tillitsfulla bön. Ef. 1:4.
#PSALM. 28:1-3, 6-9. Rop om hjälp. Tacksägelse.
Joh. 11:41.
V¤PSALM. 41. En sjuk människas bön. Mark. 14:18.
V¤PSALM. 46. Gud, vår tillflykt & styrka. Matt. 1:23.
¤PSALM. 88. Bön i svår plåga. Luk. 22:53.
¤PSALM. 105. Herrens trofasthet mot sina löften.
¤PSALM. 34. Herren är de rättfärdigas hjälp.
¤PSALM. 134. Aftonbön i templet.
¤PSALM. 16. För mig finns inget gott utom dig. Apg. 2:24.
¤PSALM. 104. Skaparens lov. 2 Kor. 5:17.
¤PSALM. 118. Jubelsång om frälsning. Apg. 4:11.
¤PSALM. 23. Den gode herden. Upp. 7:17.
¤PSALM. 31:2-17, 20-25. En plågad människas bön.
Luk. 23:46.
V¤PSALM. 42. Längtan efter Gud & hans tempel.
Upp. 22:17.
¤PSALM. 19A. Lovsång till skaparen. Luk. 1:78-79.
¤PSALM. 40:2-14, 17-18. Tacksägelse & bön
om hjälp. Hebr. 10:5.
¤PSALM. 53. De gudlösas dårskap. Rom. 3:23.
¤PSALM. 54. Bön om hjälp befriad från förföljarna.
Matteus. 14:23.
¤PSALM. 49. Rikedomens tomhet.
¤PSALM. 143:1-11. Bön i betryck. Gal. 2:16.
¤PSALM. 39. Plågad människas bön. Rom. 8:20.
¤PSALM. 136. Guds gärningar i historien.
All lovsång är att berätta om Herrens välgärningar.
Cassiodous.
¤PSALM. 102. Landsflyktiges klagan. 2 Kor. 1:4.
¤PSALM. 103. Lovsång över Guds barmhärtighet.
Luk. 1:78.
¤PSALM. 108. Lovprisning i bön om hjälp.
Eftersom Gud blivit upphöjd i himlen förkunnas hans ära över jorden. ( Arnobios ).
¤PSALM. 146. Salig den som sätter sitt hopp till
Herren. Vi lovsjunger med hela vårt liv dvs.
alla våra handlingar.
¤PSALM. 94. Herren allas domare. 1 Tess. 4:6-7.
¤PSALM. 150. Lova Herren. Lovsång med er ande
lovsång också med ert förnuft förhärliga Gud med
både själ och kropp. ( Hesyshios ).
¤PSALM. 76. Tacksägelse för seger. Matt. 24:30.
¤PSALM. 112. Den rättfärdige blir välsignad.
Ef. 5:9.
¤PSALM. 73. Varför blir den rättfärdige ansatt?
Matteus. 11:6.
¤PSALM. 90. Må Herrens ljuvlighet komma över oss. 2 Petr. 3:8.
¤PSALM. 82. Mot dem som dömer orätt. 1 Kor. 4:5.
¤PSALM. 120. Längtan efter frid. Rom. 12:12.
¤PSALM. 107. Tacksägelse för befrielse. Apg.10:36
¤PSALM. 117. Lovsång för Herrens barmhärtighet.
¤PSALM. 34. Herren är de rättfärdigas hjälp.
¤PSALM. 122. Jerusalem, den heliga staden.
Hebr. 12:22.
¤PSALM. 130. Ur djupen ropar jag till dig. Matt. 1:21.
¤PSALM. 24. Herrens ankomst till sitt tempel.
¤PSALM. 134. Aftonbön i templet.
¤PSALM. 66. En tackofferhymn.
¤PSALM. 110:1-5,7. Messias, konung och präst.
1 Kor. 15:25.
¤PSALM. 132. Guds löften till Davids hus.
¤PSALM. 31:2-6. Plågad människas bön. Luk. 23:46.
¤PSALM. 137:1-6. Vid Betels floder. Dessa folks
yttre fångenskap ör betraktas som en bild av den
andliga fångenskapen ( S:t. Hilarius ).
¤PSALM. 138. Tacksägelse. Upp. 21:24.
¤PSALM. 133. Den broderliga kärleken. 1 Joh. 4:7.
¤PSALM. 140.2-9, 13-14. Du mitt beskydd.
Matt. 26:45.
¤PSALM. 145. Lovsång till Gud den allsmäktige.
Uppenbarelseboken. 16:5.
¤PSALM. 78:40-72. Guds godhet och
folkets trolöshet.
¤PSALM. 35:1-2, 3b-9,19, 22-23, 27-28. Herren räddaren i förföljelse. Matt. 26:3-4.
¤PSALM.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 | 18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 |
31 |
||||||||
|