Direktlänk till inlägg 17 oktober 2023
LANDET SOM GLÖMDE GUD. DEL. 2.
STELLAN ARVIDSSON: SEKULARISTEN
OCH SKOLREFORMATORN.
INOM ETT FOLK, SOM MEDVETET STRÄVAR HÄN
MOT ETT GENOMFÖRT DEMOKRATISKT
SAMHÄLLSYSTEM, DENNA
UNDERDÅNIGHETSKÄNSLA ( INFÖR GUD )
I AVTAGANDE.
KNÄFALLET FÖREFALLER INTE LÄNGRE NATURLIGT. DET TAR EMOT ATT TRO PÅ GUD SOM
MAKTEN. HÄR LIGGER ETT AV SKÄLEN TILL AVKRISTNINGEN.
Stellan Arvidsson, debattboken Kristendomen
mot - för.
Stellan Arvidsson ( 1902-1997 ) fick sitt stora
politiska genombrott via sin centrala roll i 1946
års Skolkommission, men han hade tidigare varit
en aktiv debattör även i frågor om religion
och statskyrka.
Arvid var även känd för sina starkt socialitiska
åsikter med nära kopplingar till den östtyska
regimen, där han sedemera blev ordförande
i vänskapsförbundet Sverige - DDR fram till strax
före Berlinmurens fall.
1930 utnämndes Arvidson till universitetslektor
i tyska Greifswald, men när Hitler tog makten 1933 avsattes Arvidson för sina socialistiska
åsikter.
Han arbetade därefter på olika läroverk fram till
1946 när dåvarande ecklesiastikminister
Tage Erlander bjöd in sin gamle lundakamrat som
huvudsekreterare i den statliga skolkommissionen.
Gunnar och Alva Myrdals intensiva arbetsrelation
har likheter med relationen mellan Stellan Arvidson och Britta Stenholm, för vilken Arvidson
lämnade fru och barn för att tillsammans med
Stenholm dela liv och arbete i frågor kring
skolpolitiken och DDR.
EN RADIKAL GUDSFÖRNEKARE.
Vid 18 års ålder blir Stellan Arvidson ateist.
Han förklarar i CLARTIE 1925 att han ser framför
sig hur den förlegade kristendomen kommer att
ersättas av en inomvärldslig religion --- en ny
tro byggd på Marx, evolutionismen och en radikal
optimism inför socialismens förmåga att bygga
ett nytt samhälle.
I frågor om relationer och sexualitet förespråkar
Arvidson och CLARTIE i likhet med andra radikala
samtidsröster en ny, liberal inställning till
preventivmedel och aborter.
I likhet med den yngre Athur Engberg deltar Arvidson llivligt i debatten i egenskap av uttalad
ateist.
BORGERLIGHETEN EFTER KRIGET FORTSATT
STARK KRISTEN GRUND.
Högerpartiet slår fast, att Sveriges folk av ålder
är ett kristet folk och att den kristna tron är en
oumbärlig, uppehållande och renande kraft i
samhället.
Högerpartiets principprogram 1956.
Som visats ovan gick de icke-socialistiska partierna
in i samlingsregering med en mycket annorlunda
grundsyn än de ledande Socialdemokraterna.
Vad gäller Folkpartiet antar de inga nya partiprogram mellan 1944-1962, partiet bygger
därmed vidare på samma ideologiska grund som
under kriget, med en försiktig öppenhet för den
kristna världsbilden som samhällsgrund, dock inte alls i lika frimodiga ordalag som de övriga
två borgerliga partierna.
Bondeförbundets kristna och konservativa
samhällssyn kvarstår lika tydligt som tidigare,
även inför efterkrigstiden nya värld.
1946 års program inleds med syftet att bygga det
svenska samhället på en "nationell och kristen
grundval.
Skolundervisningen måste finna sin grund i en
kristen världsbild, och ska inriktas på både formandet av karaktär och kunskap.
Slutligen behåller partiet 1933 års formulering
ord för de destruktiva krafter som önskar upplösa
familjebanden.
Sammantaget är det tydligt Bondeförbundet går in
i sitt sex år långa regeringssamarbete med Socialdemokraterna med en idelogisk grundsyn
som på centrala punkter står i direkt motsattsställning till sin större regeringskollega,
framförallt via Bondeförbundets tydliga försvar
för en kristen grundhållning och för traditionella
auktoriteter inom kyrkan, skola och familj.
Högerns program sätter sig självt i ett historiskt
sammanhang och förklarar att andra världskriget
inte skapades av matriella orsaker, så som
socialisterna menar.
Tvärtom var kriget resultatet av att den
västerländska kulturen rivit ner den kristna grundvalen, där en modern form av hedendomen
kunde ge plats för nazismen och kommunismen.
Som svar på detta förespråkar Högern "en kristen
pånyttfödelse".
I detta sammanhang placerar progammet
kristendomen på en högre nivå än politiken,
och beskriver konservatismen som en politisk
idelogi, som dock måste vila på kristina värderingar, och detta måste tas i beaktande vid
bedömningen av olika samhällsfrågor.
De värderingar som programmet lyfter fram är
mycket starkt förankrade i kristendomen, och inkluderar förljande: en kristen syn på den
individuella människan, det kristna kärleksbudet,
samt en kulturellt konservativ grundsyn, byggd på
en kristen grund och i opposition till kulturradikalismen.
Programmet argumenterar för att det svenska folket önskar leva i ett kristet samhälle, reflekterat
både genom statskyrkan och frikyrkorna.
Partiet försvarar vidare statskyrkans "inre frihet",
församlingarnas självständighet och skolans
kristendomsundervisning.
Behovet av att skydda Svenska kyrkans frihet
betonas och förtydligas i 1956 års program,
som förklarar att alla trossamfund måste ha "rätt
att verka efter sin egenart".
Svenska kyrkan ska därför vara en fri folkkyrka som
somverkar med med staten för en kristen undervisning för folket.
Texten understryker också att ett avgörande
inflytande över alla beslut om den framtida
relationen över alla beslut om de framtida relationen mellan kyrka och stat.
Med dessa programskrivningar understryker
Högern ännu tydligare sitt försvar av kyrkornas rätt
att bevara sin religiöst grundade auktoritet,
och att kyrkan är en nödvändig medpelare till
staten för det gemensamma uppdraget att ge folket nödvändig undervisning.
En enkel jämförelse mellan de två sidorna i svensk politik, med Folkpartiet någonstans
däremellan, visar alltså att politiken strax efter
andra världskriget utmärks av två skarpt motsatta
inställningar, framförallt kring religionens roll
i Sverige.
Socialdemokraterna på ena sidan, Bondeförbundet och Högern på andra.
De två motpolerna kunde knappast stå längre
från varandra.
1946 ÅRS SKOLKOMMISION --- EN NY
SKOLFILOSOFI BRYTER IGENOM.
Å andra sidan är det i högsta grad angeläget, att till
skolans bruk utformas arbetsmetoder, som främjar elevernas självständighet och kritiska
sinnelag, deras arbetsvilja och lust att arbeta
vidare på egen hand, deras sociala sinne och
förmåga av samarbete.
Gemensam för alla moderna pedagogiska
strömningar är en strävan att utforma skolans
arbete så, att lärljungarna själva får tillfälle att
utveckla aktivitet och initiativ, och ett demokratiskt skolväsen måste acceptera detta
problem.
1946 års skolkommissions betänkande med förslag
till riktlinje för det svenska skolväsendets utveckling.
1927 års religionsfrihetutredning innehöll en större skoldiskussion med förslag för
kristendomsundervisning.
Utredningskommitten, där Harald Hallen ingick,
argumenterar för en mindre konfessionell undervisning, och tillägger att om möjligheten
att lämna statskyrkan skulle införas, torde det
även medföra rätten att avstå från
kristendomsundervisningen.
Den nuvarande skolans pedagogik anses bära
medeltida drag, härrönade från kyrka och kloster
som uppfostrade ungdomen till "lydnad och
osjälvständighet gentemot auktorieterna.
Per Albin Hansson hastigt avlidit 1946 Tage
Erlander blev statsminister.
Erlander lämnade kommissionen utan att ersättas,
och när gruppen tog ställning i den avgörande
omröstningen röstade Alva Myrdal, kommunisten
Knut Olsson, tre övriga socialdemokrater samt den icke partianslutna ledamoten Märta de Laval
för att avskaffa morgonandakterna och kristendomsundervisningen.
Representanterna från Högern, Bondeförbundet
och Folkpartiet röstade för att behålla den.
Frågan avgjordes av att två socialdemokrater
valde att följa de icke-socialistiska ledmöterna
och röstade nej till att avskaffa dessa kristna
inslag i skolan.
TAGE ERLANDER: DEN PRAGMATISKE
LANDSFADERN.
Tage Erlander (1901-1985 ) blev socialdemokrat
under sin tid vid Lunds universitet i början av
1920 - talet.
Den unge Erlander kom från ett fromt missionsförbundarhem i värmländska Ransäter
och anlände till Lund som troende kristen och
aktiv bibelstudiegrupper.
Under åren i Lund kom han dock steg för steg
förlora sin kristna tro parallellt med att han
närmade sig socialdemokratin och dess syn på
religion och samhälle.
Blev statsminister 1946 i en unik lång period
av 23 år.
MANNEN SOM OMFORMADE DEN SVENSKA
SKOLAN.
Humanismen är en åskådning där människan står
i centrum, kristendomen är en åskådning där Gud
står i centrum.
Åskådningarna är oförenliga.
Stellan Arvidsson, anförande på
socialdemokraternas partikongress 1956.
Klosterväsendet hade varit förbjudet i Sverige
sedan reformationen.
Justitieminister Herman Zetterberg säger sig se
uppenbara risker för obehörigt tvång gentemot
dem som inträder i klosterlivet, men han menar
att denna risk bör kunna kontrolleras genom att
staten behåller rätten att godkänna och även dra
tillbaka tillstånd för kloster.
Nancy Eriksson betonar detta ännu tydligare, och
menar att kosterliv borde te sig motbjudande
för svenskar som uppfostras till frihet.
Men när det gäller religionen kan man aldrig vara
säker på att människor har så stor nytta av sin uppfostran till frihet; de kunna tillfälligt kapitulera
på det mest egendomliga sätt.
Hon betraktar den nya lagen endast som ett steg
på väg till det hon menar vara full religionsfrihet,
främst tolkad som frihet slippa religion.
Hon menar exempelvis att de ateister som nu
kommer att lämna kyrkan ändå borde ha rätt att väljas in i de kyrkliga beslutsförsamlingarna, "så att
man tar vara på vad som visat sig vara en positiv inställning även från icke-religiöst håll".
Argumenten förs denna gång starkast fram av Hjalmar Brantings son Georg Branting, som menar
att den "reaktionära" och "sorgligt efterblivna"
naturen hos den katolska kyrkan gör sådana kloster
till en annan form av fängelser, och sådana bör
därför inte tillåtas.
1955 års undervisningsplan -- de första stegen in
i det autonoma pojektet.
1955 års undervisningsplan förklarar att läraren
är den centrala personen i skolarbetet, men
understryker att läraren inte får framföra egna
åsikter om politik och religion.
Texten för också fram en distans till auktoriteter,
om än försiktigt formulerad, genom att förespråka en självständig grundinställning "även i fråga om
värderingar".
Samma stycke påminner också läraren att varna
eleverna för tendenser att följa auktoriteter.
TILLSÄTTANDE AV PRÄSTER --- ETT VÄGVAL
MELLAN TVÅ AUKTORITETER.
Vore svenska kyrkan en av staten oberoende kyrka,
där medlemskap byggde på den personliga bekännelsen, vore resonemanget riktigt: denna
kyrkans medlemmar borde då ha hela avgörandet
i sin hand.
Kyrkans karaktär av folkkyrka i förbindelse med
staten gör emellertid, att hänsyn måste tas också
till uppfattningar, som kunna finnas utanför
det speciella kyrkfolkets kretsar.
"Kvinnans behörighet till kyrkliga ämbeten
och tjänster" 1950 års kvinnoprästutredning.
Frågan om kvinnliga präster hade hängt kvar som en kyrkopolitisk profilfråga inom socialdemokratin
ända sedan 1920 - talet, men i likhet med andra
kontroversiella frågor hade den fått sättas på paus
under depressionen och andra världskriget.
1932 publicerades annu en utredning, denna gång
med ett mer övergripande fokus på tillsättande
av präster.
Den högerinriktade utredningen baserar sina förslag på kyrkans intresse, medan den
socialdemokratiskt tillsatta baseras på sekulära
politiska värderingar.
1951 publicerar hela biskopskollegiet i Svenska
kyrkan ETT BREV I EN FOLKETS LIVSFRÅGA,
riktad till samtliga präster i statskyrkan.
Biskopsbrevet inriktar sig på det område som biskoparna tycks anse som det viktigaste
stridsfältet mellan två motsatta auktoriteter,
nämligen äktenskap, relationer och sexualitet.
Biskopskollegiet noterar att "en så våldsam brytningstid som vår" skapar en osäkerhet också
inom kyrkan, och understryker därför att kyrkans
uppdrag är "att förkunna Guds vilja, sådan den
uppenbarats i evangeliets centrala budskap på
livets skiftande förhållanden".
Biskopsbrevet tar entydigt ställning för en
traditionell kristen hållning, som motvikt till individualistiska normer som som utgår från
" den enskildes njutningskrav och lyckobegär".
Utifrån denna grundsyn, genomgående beskriven
som byggd på "Guds bud" och "Guds vilja",
betonar biskopsbrevet vikten av att hålla fast vid
äktenskapet mellan en man och kvinna som den
stadfästa förening som samhället obetvingat måste
fortsätta bygga på.
Biskoparna konfronterar vad de betraktar som
"tidens sexuella slapphet" och slår fast" all
sexuell förbindelse före och utanför äktenskapet
som synd mot både Gud och nästan" ----- detta
förklaras explicit gälla såväl heterosexuella som
homosexuella handlingar.
Biskopsbrevets principiella hållning är dock mycket
tydlig och avslutas med att hänvisa till Jesu exempel; fasthet i principerna, klarhet i
undervisningen om brott mot Guds bud, men slösande barmhärtighet mot den som ångrar sin
synd. Därefter påminner biskoparna om Paulus
att inte anpassa sig efter denna tidsålders filosofi,
utan låta sitt tänkande förvandlas i enlighet
med Guds vilja.
1957 blir det nämligen inte längre möjligt att skjuta
ämbetsfrågan framför sig, och kyrkomötet
uppmanas avge sin uppfattning i frågan.
Mötets svar är dock tydligt: med 62 röster mot
36 avvisar du utredningens förslag om att införa
kvinnliga präster.
Bara några veckor senare faller dock
koalitionsregeringen mellan socialdemokrater
och bondeförbundare - om än inte på kyrkopolitiken,
utan på oenighet i pensionsfrågan.
Det avslutade samarbetet med bondeförbundet
skapar en ny politisk spelplan, och i likhet med
tidigare tillfällen då Socialdemokraterna kunnat
frigöra sig från en nära samverkan med andra partier tar den nya socialdemokratiska
enpartiregeringen tillfället i akt att ta stora kliv
framåt.
Efter bara några veckor tillkännager nye justitieministern Ingvar Lindell sin ambition att
trots kyrkomötets avvisande ändå presentera
en proposition om att införa kvinnliga präster.
I enlighet med Harald Hallens och Arthur Engbergs förslag från 1920 - talet väcker Lindell
och den faktiska möjligheten att avskaffa kyrkomötets vetorätt om de än en gång skulle
avvisa utredningsförslaget.
Den politiska styrningen av biskopsutnämningar
blir dock avsevärt starkare efter 1958 års beslut
om kvinnliga präster.
Därefter avvisar regeringen alla föreslagna kandidater som motsatt sig beslutet.
Denna informella procedur formaliseras slutligen
av kyrkominister Alva Myrdal, som 1972 slår fast
i en skrivelse att det finns en skillnad mellan
åsiktsfrihet bland präster och det ämbetsansvar
som följer med biskopsämbetet, och att en biskop därför måste underordna sig den lagstiftning
som godkänts av riksdag och kyrkomöte.
Detta ställningstagande från statsmakten
understryker också den auktoritetskristiska
princip som Alva Myrdal drivit under hela sin karriär.
I det här fallet innebär det att även biskoparna
betraktas som lydande under en ny auktoritet som
inte byggd på kyrklig tradition eller Bibeln,
utan på sekulära politiska avgöranden.
Den viktigaste kyrkopolitiska frågan från omkring
1960 skulle dock inte handla om statskyrkans
avskaffande.
En statlig utredning i frågan inleddes 1958, men
presenterades inte förrän 1968.
Alva Myrdal utsågs att leda den kommission som
skulle genomföra den statskyrliga skilsmässan.
Efter intern opposition från socialdemokratiska
kyrkopolitiker och skarp kritik från Centerpartiet
och Moderaterna, kombinerat med Olof Palmes
ovilja att göra ärendet till en valfråga, valde dock
den socialdemokratiska regeringen att dra tillbaka
förslaget innan valet 1973.
Även om Alva Myrdals utredning misslyckats att nå
sitt mål, kan den unnderliggande socialdemokratiska strategin ändå betraktas som
framgångsrik, genom att den trots alla turer kunde knyta den lutherska statskyrkan ännu
närmare de politiska styresformerna.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 | 18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
|||
30 |
31 |
||||||||
|