Direktlänk till inlägg 29 augusti 2023

PSALM. 73:17-28. TREDJE BOKEN. DEL.2. GUDSFRUKTIGES UPPMUNTRAN TRÖST VÄRDIGHET.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 29 augusti 2023 10:03

                            PSALM. 73:17-28.  

 

                     TREDJE BOKEN.  DEL. 2.

 

 GUDFRUKTIGES UPPMUNTRAN TRÖST VÄRDIGHET.

 

¤Psalm. 73:17.

 

17.  #Men så kom jag till Guds helgedom och insåg

hur det går med dem#.

 

Besökte Guds helgedom förstod hur de gudlösas

     onda gärningar bestraffas.

 

¤Psalm. 73:18.

 

18.  #Du för dem ut på hala vägar, du störtar

dem i fördärvet#.

 

Ondskans barn förvirrade oroliga.

      Gudlöshetens laglöshet nationell undergång.

 

¤Psalm. 73:19.

 

19.  #Plötsligt blir de till intet, de går under

och förgås i skräck#.

 

Gudlösas liv idel tomhet fåfänga.

      Skräckslagna uppgivna förgås genom sina

själviska gärningar.

 

¤Psalm. 73:20.

 

20.  #Liksom drömmen är borta när man vaknar,

en bild som är glömd då man stiger upp#.

 

Onda illgärningar idel tomhet fåfänga borta

    som drömmen efter nattens vila.

Drömmens olika bilder bortglömda i vaket tillstånd.

 

Sofars andra tal.

 

Jobs bok. 20:5, 8.

 

5.  #Varar de ondas jubel en kort stund, den gudlöses glädje ett ögonblick#.

 

Sofars vän till Guds tjänare Job.

        Ondas falska jubelrop var en kort tid.

Gudlöses glädje idel tomhet fåfänga.

 

8.  #Som en dröm flyr han spårlöst bort,

drivs undan som en syn om natten#.

 

Orättfärdige försvunnen drömmens tankar

     försvunnit. Ondsint människas liv fåfängligt.

 

Människans förgängelse.

 

Psalm. 90:5.

 

5.  #Människorna sveper bort, de är som 

morgonsömnen.

     De förgås som gräset#.

 

Guds bestraffande ord efter högmodets olydnad

    i Edens lustgård.

Av jord är du kommen till jord skall du återkomma.

 

¤Psalm. 73:21.

 

21.  #När mitt sinne var bittert och det sved

i mitt hjärta#.

 

Bittert sinne  bittert hjärta.

    Bitterheten själens mördare.

 

¤Psalm. 73:22.

 

22.  #Då var jag utan förstånd, som ett oskärligt

djur inför dig#.

 

Dåraktiga själviska tankar förkastat vishetens

    milda maningsrop.

 

¤Psalm. 73:23.

 

23.  #Men nu är jag alltid hos dig, du håller 

mig vid handen#.

 

Gudfruktiges förtröstan till Herrens godhet.

 

Psalm. 16:8.

 

8.  #Jag har alltid Herren inför mig, när han står

vid min sida vacklar jag inte#.

 

Herrens trohet ej sviker.

       Beskyddande försvarar där o-moraliska

misären råder.

 

¤Psalm. 73:24.

 

24.  #Du leder mig efter din vilja, du för mig på

härlighetens väg#.

 

Jesus sade i Getsemane örtagård: ske icke

    min själviska vilja utan din vilja.

Guds vilja välsignar mig på härlighetens väg.

 

¤Psalm. 73:25.

 

25.  #Äger jag dig i himlen önskar jag 

ingenting på jorden#.

 

Himmelens härlighet värdefullare än 

    världens frestelser och lockelser.

 

¤Psalm. 73:26.

 

26.  #Min kropp och mitt mod må svika,

men jag har Gud, han är min klippa för evigt#.

 

Kroppens hälsa modlösheten sviktar.

     Gud min fasta klippa tröstar uppmuntrar.

 

Herrens frälsande kraft.

 

Psalm. 18:3.

 

3.  #Herre, min klippa, min borg och räddare,

min Gud, berget som är min tillflykt, min sköld

      och mitt starka värn, min fristad#.

 

Herren är min eviga klippa.

       Min skyddsborg mot fiendens listiga anfall.

Gud livets trohets räddare.

     Gud jämförs med bergets orubbliga fasthet

själslivet trygga tillflykt.

          Trons sköld mot fiendens förgiftiga pilar.

Starkt försvar min fristad där gudlösheten råder.  

 

¤Psalm. 73:27.

 

27.  #De som är fjärran från dig går under,

du förintar alla som är otrogna mot dig#.

 

Trolösa människor mot din rättfärdighet.

       Förintas lider smärtsamt lidande.

 

¤Psalm. 73:28.

 

28.  #Men jag har min lycka i att nalkas Gud,

jag tar min tillflykt till Herren, min Gud,

      och skall vittna om allt du har gjort#.   

 

Rättfärdighetens tjänare funnit välsignelse

      i Guds kärleksfulla närhet.

Herren, min Gud min eviga tillflyktsort.

      Frimodigt vittnar om Guds väldiga gärningar.

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards