Direktlänk till inlägg 15 juli 2023

PSALM. 73:1-16 DEL. 1. TREDJE BOKEN. GUDRFUKTIGES UPPMUNTRAN TRÖST VÄRDIGHET.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 15 juli 2023 18:27

                  PSALM. 73:1-16.  DEL  1.

 

                   TREDJE BOKEN.

 

  GUDFRUKTIGES UPPMUNTRAN TRÖST VÄRDIGHET.

 

Jobs svar på Sofars andra tal.

 

Jobs bok. 21:1-

 

1.  #Job sade:

 

2.  #Lyssna nu på vad jag säger, unna mig den trösten#.

 

3.  #Ha tålamod medan jag talar, när jag slutat

kan ni håna mig igen#.

 

4.  #Men jag riktar inte min klagan mot människor,

nog har jag skäl att vara otålig#.

 

5.  #Se på mig, ni kommer att förfäras och lägga

handen för munnen#.

 

Psalm av Asaf. 

 

¤Psalm. 73:1.

 

1.  #Ja, Gud är god mot den rättrådige, mot den 

vars hjärta är rent#.

 

Ärans konungs intåg i sin helgedom.

 

Psalm. 24:4-5.

 

4.  #Den som har skuldlösa händer och rent hjärta,

som inte håller sig till falska gudar och aldrig

     har svurit falskt#.

 

5.  #Han får välsignelse av Herren och riklig lön

av Gud, sin räddare#. 

 

Saligprisningar.

 

Matteus Evangelium. 5:8.

 

8.  #Salig de renhjärtade, de skall se Gud#.

 

¤Psalm. 73:2.

 

2.  #Ändå var jag nära att snava, jag höll

på att tappa fotfästet#.

 

¤Psalm. 73:3.

 

3.  #Jag fylldes av avund mot de högmodiga,

jag såg att det gick de gudlösa väl#.

 

Predikaren. 8:14.

 

14.  #Men tomhet är också detta som sker på jorden, att rättfärdiga drabbas av det öde som de

     onda förtjänat och onda får den lott de rättfärdiga förtjänat.

     Jag tänkte: även detta är tomhet#.

 

¤Psalm. 73:4.

 

4.  #De vet inte av några hinder, deras hull 

är fett och frodigt#.

 

¤Psalm. 73:5.

 

5.  #De råkar inte i nöd som andra,

de lider inte som människor gör#.

 

¤Psalm. 73:6.

 

6.  #Därför är högfärden deras halskedja

och våldet den dräkt de bär#.

 

¤Psalm. 73:7.

 

7.  #Deras ögon tittar fram ur fetman,

deras inbilskhet är utan gräns#.

   

¤Psalm. 73:8.

 

8.  #De hånar och talar ondsint, överlägset

och hotfullt#.

 

Gudlösas beteende levnassätt: 

 

¤Psalm. 73:9.

 

9.  #De öppnar sitt gap mot himlen,

deras tunga far fram över jorden#.

 

Bön mot ondskan överlägsenhet.

 

Psalm. 12:2-5.

 

2.  #Hjälp, Herre, de fromma är borta, det finns

inga trofasta männiksor kvar#.

 

3.  #Alla ljuger för varandra, talar med hala tungor,

den mun som talar stora ord#.

 

5.  #Alla som säger:

"Vår tunga gör oss starka, vi har ordet i vår makt,

      vem är herre över oss?"#. 

 

¤Psalm. 73:10.

 

10.  #Därför kommer folket till dem och suger

i sig deras ord#.

 

¤Psalm. 73:11.

 

11.  #De säger:

"Gud, vad vet han?

     Inte vet den Högste vad vi gör!#.

 

Klagan och bön över ogudaktigas övermod. 

 

Psalm. 10:11.

 

11.  #Han tänker: Gud bryr sig inte om det,

han vänder sig bort, han ser det aldrig"#. 

 

¤Psalm. 73:12.

 

12.  #Sådana är de gudlösa, i lugn och ro

ökar de sin rikedom#.

 

¤Psalm. 73:13.

 

13.  #Förgäves höll jag mitt hjärta rent

och sköljde i oskuld mina händer#.

 

JESUS DÖMS.

 

Matteus Evangelum. 27:24.

 

24.  #När Pilatus såg att ingneting hjälpte

utan att oron bara blev värre, tog han vatten 

     och sköljde sina händer inför folket och sade:

"Jag är oskyldig till den här mannens blod.

       Detta får bli er sak#.  

 

¤Psalm. 73:14.

 

14.  #Jag fick lida dagen i ända, var morgon

blev jag tuktad på nytt#.

 

¤Psalm. 73:15.

 

15.  #Hade jag sagt:

Jag vill tala som de, då hade jag svikit

    dina trogna#.

 

¤Psalm. 73:16.

 

16.  #Jag grubblade och sökte förstå,

men det blev mig för svårt#.                     

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards