Direktlänk till inlägg 6 juli 2023

PSALM. 66:1-9. TACK OCH LOV. DEL. 1.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2023 20:54

                         PSALM. 66:1-9.

 

                         TACK OCH LOV.

 

¤Psalm. 66:1.

 

1.  #För körledaren. En sång, en psalm.

Hylla Gud hela världen#.

 

Psalm. 98:4-6.

 

4.  #Hylla Herren, hela världen, brist ut 

i jubel och sång!#.

 

5.  #Sjung till lyra för Herren, låt lyrans strängar

   klinga!#.

 

6.  #Blås i trumpeter och horn, hylla konungen,

Herren!#.

 

Psalm. 100:1-5.

 

TACKSÄGELSE-PSALM.

 

1.  #Hylla Herren, hela världen#.

 

2.  #Tjäna Herren med glädje, träd fram 

inför honom med jubelrop!#.

 

3.  #Besinna att Herren är Gud, han har gjort 

oss och vi är hans, hans folk,fåren i hans hjord#.

 

4.  #Gå in genom hans portar med tacksägelse,

kom till hans förgårdar med lovsång.

      Tacka honom, prisa hans namn#.

 

5.  #Ty Herren är god, evigt varar hans nåd,

från släkte till släkte hnas trofasthet#.   

 

¤Psalm. 66:2.

 

2.  #Spela och ära hans namn, ära honom

med lovsång#.

 

¤Psalm. 66:3.

 

3.  #Säg till Gud:

Väldiga är dina verk!

     För din makt kryper dina fiender#.

 

¤Psalm. 66:4.

 

4.  #Hela världen tillber dig, spela till din ära,

lovsjunger ditt namn#.

 

¤Psalm. 66:5.

 

5.  #Kom och se Guds gärningar, hans väldiga 

verk bland människor#.

 

¤Psalm. 66:6.

 

6.  #Han förvandlade havet till torr mark,

de gick till fots genom floden.

       Låt oss glädjas över honom#.

 

Andra Moseboken. 14:21-31.

 

ISRAELS RÄDDNING OCH EGYPTIERNAS

         UNDERGÅNG I SÄVHAVET.

 

21.  #Mose sträckte ut sin hand över havet,

och Herren drev undan havet med en stark

     östanvind, som blåste hela natten.

Så gjorde han havet till torr land.

     Vattnet klövs#.

 

22.  #Och israeliterna gck torrskodda tvärs igenom

havet, medan vattnet stod som en vägg på

      båda sidor#.

 

23.  #Egyptierna förföljde dem, alla faroas hästar,

hans vagnar och vagnskämpar satte efter 

      dem ut i havet#.

 

24.  #Strax före gryningen såg Herren från pelaren

av eld och moln ner mot egyptiernas här, 

     och han spred förvirring bland dem#.

 

25.  #Han lät vagnshjulen fastna så att det gick 

trögt att köra.

       Låt oss fly!  Herren strider för Israel mot oss

egyptier!#.

 

26.  #Herren sade till Mose:

"Sträck ut din hand över havet, så att vattnet 

      strömmar tillbaka över egyptierna, över deras

vagnar och vagnskämpar"#.

 

27.  #Mose sträckte ut sin hand över havet, och i

gryningen vände vattnet tillbaka.

     Egypterna flydde och det kom emot dem;

Herren störtade dem i havet#.

 

28.  #Vattnet vände tillbaka och dränkte vagnarna

vagnskämparna, hela faraos här som hade följt

     efter israeliterna ut i havet.

Inte en enda kom undan#.

 

29.  #Men israeliterna gick torrskodda tvärs genom

havet, och vattnet stod som en vägg på båda sidor#.

 

30.  #Den dagen räddade Herren Israel från egyptierna; israeliterna såg dem ligga döda

    på stranden#.

 

31.  #Då Israels folk såg vilket storverk Herren

hade utfört mot egyptierna fruktade de 

      Herren och litade på honom och på

hans tjänare#.

 

Josua bok. 3:16.

 

16.  #Stannade vattnet uppströms i sitt lopp

och reste sig som en mur långt borta, vid staden

    Adam nära Saretan; men nedströms mot Aravasjön, Döda havet, försvann allt vatten.

      Folket gick över mitt emot Jeriko#.

 

ÖVERGÅNGEN AV JORDAN.

 

¤Psalm. 66:7.

 

7.  #Han härskar för evigt i sin makt.

Hans ögon vakar över folken ----- inga upprorsmän

     skall resa sig#.

 

Psalm. 33:13-15.

 

13.  #Från himlen blickar Herren ner och ser på

alla människor#.

 

14.  #Från sin tronsal betraktar han alla dem

som bor på jorden#.

 

15.  #Han som ensam gett dem liv och tanke

och som följer alla deras gärningar#. 

 

¤Psalm. 66:8.

 

8.  #Prisa vår Gud, alla folk, låt lovsången ljuda#.

 

¤Psalm. 66:9.

 

9.  #Han bevarar oss vid liv, han låter inte våra

fötter slinta#.

 

Psalm. 121:3.

 

3.  #Han låter inte din fot slinta, han vakar 

han vakar ständigt över dina steg#.

 

EN VALLFARTSSÅNG.

 

¤Psalm. 66:10.

 

10.  #Du prövade oss, o Gud, du renade oss som

man renar silver#.

 

Ordspråksboken. 17:3.

 

3.  #Silver prövas i degeln och guld i ugnen,

men hjärtat prövas av Herren#.

 

Jesaja bok. 48:10.

 

ISRAELS TIDAGARE TROLÖSHET.

 

10.  #Jag har smält dig, men inte för att få silver,

prövat dig i lidandets ugn#. 

 

Malaki bok. 3:2-7b.

 

HERREN KOMMER FÖR ATT DÖMA.

 

2.  #Men vem kan uthärda dagen då han kommer?

Vem kan bestå när han visar sig?

        Han är som smältarens eld, som tvättarnas

lut#.

 

3.  #Han sätter sig ner likt den som smälter och renar silver.

        Han skall rena leviterna och luttra dem 

som guld och silver, så att de kan bära fram

    offergåvor åt Herren på det rätta sättet#.

 

4.  #Då skall Judas och Jerusalems offergåvor

behaga Herren som i forna dagar, i gångnen tid#.

 

5.  #Jag kommer till er för att hålla dom, 

och utan dröjsmål skall jag ställa trollkarlar,

     äktenskapsbrytare och menedare till svars 

och alla som förtrycker daglönare, änkor 

     och faderlösa och som förfördelar invnadrare

----- alla dem som inte fruktar mig, säger

     Herren Sebaot#.

 

6.  #Jag, Herren, har inte förändrats, och ni,

Jakobs barn, är som ni alltid har varit:#.

 

7.  #Ända sedan era fäders tid har ni avvikit från

mina stadgar och inte hållt dem.

      Vänd tillbaka till mig, så vänder jag tillbaka

till er, säger Herren Sebaot.

      

Första Petrusbrevet. 1:7.

 

ETT LEVANDE HOPP.

 

7.  #För att det som är äkta i er tro ----- och detta

är långt dyrbarare än det förgängliga guldet,

      som dock måste prövas i eld ----- skall ge pris,

härlighet och ära när Jesus Kristus uppenbaras#. 

 

¤Psalm. 66:11.

 

11.  #Du lät oss fastna i nätet, du slog oss i bojor#.

 

¤Psalm. 66:12.

 

12.  #Du lät människor rida fram över oss.

Vi gick genom eld och genom vatten, men du

       förde oss ut i frihet#.

 

Psalm. 91:1-16.

 

1.  #Den som bor i den Högstes beskydd och vilar

i den Väldiges skugga#.

 

2.  #Han säger:

"Herren är min tillflykt och min borg, min Gud

       som jag förtröstar på"#.

 

3.  #Han räddar dig från jägarens nät och från den förhärjande pesten#.

 

4.  #Han täcker dig med sina vingar, under dem

finner du tillflykt, hans trofasthet är en sköld

     och ett bålverk#.

 

5.  #Du behöver inte frukta nattens fasor eller pilen

som flyger om dagen#. 

 

6.  #Inte pesten som smyger i dunklet eller

farsoten som härjar i middagshettan#.

 

7.  #Tusen kan falla bredvid dig, ja, tiotusen vid

din sida men du skall inte drabbas#.

 

8.  #Du skall själv få bevittna hur de gudlösa

får sitt straff#.

 

9.  #Din tillflykt är Herren, du har gjort den Högste

till ditt värn#.

 

10.  #Inget ont skall drabba dig, ingen olycka

komma nära ditt hus#.

 

11.  #Han skall befalla sina änglar att skydda

dig vart du än går#.

 

12.  #De bär dig på sina händer, så att du inte

stöter foten mot någonn sten#.

 

13.  #Över lejon och ormar går du fram,

du trampar på viddjur och drakar#.

 

14.  #Han håller fast vid mig, och jag räddar honom,

jag skyddar honom, ty han känner mitt namn#.

 

15.  #Han åkallar mig, och jag svarar honom,

jag är med honom i nöden, jag befriar honom

     och ger honom ära#.

 

16.  #Jag skall mätta honom med ett långt liv

och låta honom erfara min hjälp#.  

 

Jesaja bok. 43:2.

 

HERRENS BEFRIELSE AV ISRAEL.

 

2.  #När du nu går genom vatten är jag med dig,

vattenmassorna skall inte dränka dig.

     När du går genom eld skall du inte bli svedd,

lågorna skall inte bränna dig#.

 

Psalm. 66:13.

 

13.  #Jag kommer till ditt hus med brännoffer,

jag infriar mina löften till dig#.

 

Psalm. 65:2.

 

2.  # Lovsång tillkommer dig, o Gud, på Sion.

Vi infriar våra löften till dig#. 

 

¤Psalm. 66:14.

 

14.  # De som kom från mina läppar,

ur min när jag var i nöd#.

 

¤Psalm. 66:15.

 

15.  #Feta brännoffer bär jag fram till dig

och röken stiger från baggarna.

      Jag offrar tjurar och bockar#.

 

¤Psalm. 66:16.

 

16.  #Kom och lyssna, alla ni som fruktar Gud,

jag skall berätta vad han gjort för mig#.

 

¤Psalm. 66:17.

 

17.  #Till honom ropade jag, och lovsång låg

redo på min tunga#.

 

¤Psalm. 66:18.

 

18.  #Om jag burit ont i sinnet skulle Herren 

inte ha hört mig#.

 

¤Psalm. 66:19.

 

19.  #Men Gud hörde mig, han lyssnade

till min bön#.

 

¤Psalm. 66:20.

 

20.  #Lovad vare Gud, som inte avvisade 

min bön, inte vägrade mig sin nåd#.

 

Gud värdig lovsång tillbedjan.

     Hör min bön.

Nåderik barmhärtig. 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards