Direktlänk till inlägg 6 juli 2023

PSALM. 65:1-10. GUDS GODHETS RIKEDOM. DEL. 1.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2023 20:54

                PSALM. 65:1-10.   Del. 1.

 

             GUDS GODHETS RIKEDOMAR.

 

¤Psalm. 65:1.

 

1.  #För körledaren. En psalm av David, en sång#.

 

¤Psalm. 65:2.

 

2.  #Lovsång tillkommer dig, o Gud, på Sion.

  Vi infriar våra löften till dig#.

 

Gud vår skapare värdig lovsång tillbedjan.

      Tillbedjan lovsång på hans heliga berg.

Frimodigt infriar våra löften inför din trohet.

 

Psalm. 50:14.

 

Psalm av Asaf.

 

14.  #Nej, låt tacksägelsen bli ditt offer åt Gud

    och infria din löften till den Högste!#.

 

Asaf förmanar uppmuntrar tacksamt hjärta 

      offra tacksägelsens offer åt Gud den

allsmäktige.

      Inte svika givna löften till den Högste.

 

Psalm. 61:9.

 

9.  #Då skall jag alltid lovsjunga ditt namn

och infria mina löften dag efter dag#.

 

Din godhets trohets rikedomar välsignar mig.

       Tacksamt lovsjunger ditt heliga namn.

Mina löften till Herren infrias varje dag.

 

Psalm. 66:13-15.

 

13.  #Jag kommer till ditt hus med brännoffer,

jag infriar mina löften till dig#.

 

Visa trohet infria mina löften till dig.

 

14.  #De som kom på mina läppar, ur min mun

när jag var i nöd#.

 

Det hjärtat är fyllt utav talar munnen.

     Djup själsnöd uttrycker sig genom munnens tal.

 

15.  #Feta brännoffer bär jag fram till dig

och röken stiger från baggarna.

      Jag offrar tjurar och bockar#. 

 

Psalmen lovsång inför Herrens helgedom.

 

Psalm. 76:12.

 

12.  #Ge löften åt Herren, er Gud, och infria dem,

må alla grannfolk ge gåvor i fruktan#.

 

Psalmen: lovsång av Asaf till strängainstrument.

 

Infria löften åt Herren, vår Guds trohet.

     Grannfolken ger gåvor i gudsfruktan.

 

Psalm. 116:14.

 

14.  #Jag vill infria mina löften till Herren

inför hela hans folk#.

 

Frimodig ödmjukhet infriar löften till Herren.

     Inför Guds församling.

 

¤Psalm. 65:3.

 

3.  #Du som hör bön.

Till dig kommer alla människor#.

 

Faders-kärleken lyssnar på sina älskade barn.

 

¤Psalm. 65:4.

 

4.  #För att bekänna sina synder.

När vår skuld blir oss för tung förlåter du oss#.

 

Gud förlåtelsens Gud.

      Ödmjukt  hjärta bekännande hjärta.

Syndens börda tunga att bära.

 

Psalm. 32:5.

 

5.  #Då erkände jag min synd för dig, jag dolde 

inte min skuld.

     Jag sade:

Jag vill bekänna mina brott för Herren.

      Och du förlät min synd och skuld#. 

 

Dikterade ord av kung David.

     Davids synda-bekännelse.

Synden verksam i mörkrets gärningar.

         Skuldfyllt hjärta tungt att bära.

Vara beslutsam:

     Min vilja bekänner ödmjukt mina onda

gärningar inför Herren, min Gud.

        Belönar: ger förlåtelse.

 

Esra bok. 9:6.

 

6.  #Och sade:

"Min Gud, i skam och förödmjukelse vänder jag

     mig till dig, min Gud, ty våra synder har vuxit oss över huvudet och vår skuld räcker upp till himlen#.  

 

Esras botbön.

 

Esras förbönstjänst för folket sig själv.

       Inför dig ende Guden rättvis sann Gud.

Våra nationens synder övermäktiga kontrollerar

     förslavar våra liv.

Syndens skuldkänslor tunga att bära.

 

Psalm. 38:5.

 

5.  #Min skuld har växt mig över huvudet,

den är en börda, tung för mig#.

 

Davids bön.

       Min skuld fångat mig i syndens snara.

Livets tunga börda syndens slavtjänare.

 

Psalm av Israels konung David.

 

Psalm. 40:13.

 

13.  #Jag hotas från alla håll av olyckor utan tal.

Mina synder har hunnit upp mig, jag förmår

    inte se dem.

De är fler än håren på mitt huvud, och modet

     sviker mig#.

 

Syndens följder hotfull obarmhärtig farofylld.

            Mitt synda medvetande ger självrannsakning.

       Syndens onda gärningar i mig oräkneliga

likt sandens korn.  

      Livet modlöst.

 

¤Psalm. 65:5.

 

5.  #Lycklig den utvalde som får komma dig

nära och vara på dina förgårdar.

       Vi mättas av det goda i ditt hus, av det heliga

i ditt tempel#.

 

Välsignad den som är hans älskade barn.

         Barnen har sin trygga boplats i hans

trygga fruktbärande trädgårdar.

           Hans rika förrådshus tillgängliga.

Hans heliga tempel tillhör hans barn.

 

HEEREN ÄR MIN HERDE.

 

Psalm. 23:6.

 

6.  #Din godhet och nåd skall följa mig varje dag

i mitt liv, och Herrens hus skall vara mitt hem

     så länge jag lever#. 

 

Din godhet nåd livets eviga följeslagare.

       Ditt hus min eviga boning.

 

Lovsång av David.

 

¤Psalm. 65:6.

 

6.  #Förunderligt svarar du oss och ger seger,

Gud, du som räddar oss, du tillflykt för hela jorden

     och de fjärran haven#.

 

Gud vår trofaste fader.

      Bönhör oss ger segerrikt liv.

Vår räddare tröstare.

     Säker tillflykt där fiendens illgärningar råder.

 

¤Psalm. 65:7.

 

7.  #Du som reste bergen med din styrka,

rusad med kraft#.

 

Din  skapar förmåga obegränsad.

          Allmakts-styrkan visar sig i skapelsens verk.

 

¤Psalm. 65:8.

 

8.  #Du som stillade havets brus och folkens larm!#.

 

Din allmakt kontrollerar havets farofyllda vågor.

 

Psalm. 89:10-19.

 

10.  #Du råder över det trotsiga havet, du tvingar

dess mäktiga vågor till ro#.

 

Dikterade ord från Etan.

     Beskrivning om Guds godhets rikedomars allvetande allmakt.

        Guds allmakt över skapelsen.

 

11.  #Du krossade Rahav, slog honom till döds,

du skingrade dina fiender med in starka arm#.

 

Din allmakts starka maktsstyrka tillintetgör

      Rahavs själviska styrka.

Förskingrar fienders styrka: avväpnar den.

 

12.  #Din är himlen och din är jorden, du har

grundlagt världen och allt den rymmer#.

 

Du, Herre, vår ende skapare tillhör himlen

jordens yta.

 

13.  #Du skapade norr och söder Tabor och Hermon

jublar över dig#.

 

Tabor tillhör Guds skapelse.

      Hermon höjer jobelrop över sin skapare.

 

14.  #Din arm är full av kraft, din hand är segerrik

och stark#.

 

Din allmakts arm kraftfull.

       Din allmakts hand segerrik i striden

där moraliska misären råder.

 

15.  #På rätt och rättfärdighet vilar din tron,

nåd och trofasthet finns hos dig#.

 

Guds tron: rättvis rättfärdig.

      Nådens rikedom, trofasthet: Guds karaktär. 

 

16.  #Lyckligt det folk som vet att hylla dig,

Herre, de får vandra i ditt ansiktes ljus#.

 

Välsignat det folk tacksamt ger honom ära.

          Får vandra frimodigt inför härlighetens ansikte.

 

17.  #De gläder sig ständigt över ditt namn och jublar över din rättfärdighet#.

 

Dagligen finner hjärtats glädje i ditt heliga namn.

    Höjer jubelrop över Herrens rättfärdighet.

 

18.  #Ty de är deras styrka och glans.

Genom din ynnerst vinner vi seger#.

 

Ditt heliga namn din rättfärdighet vår själs styrka

      hjärtats jubelrop.

 

19.  #Ty vår sköld tillhör Herren, vår kung 

tillhör Israels Helige#. 

 

Vår tronssköld tillhör Herren, vår ende Gud.

       Vår konung av evighet tillhör Israels Helige.

 

Psalm. 93:3-5.

 

3.  #Floderna höjde, o Herre, floderna höjde sin röst,

höjde sin dånade röst#.

 

Herren, vår konung över floderna.

     Floderna respekterar vördar Guds helighet allmakt.

 

4.  #Väldigare än de stora vattnens brus,

väldigare än havets bränningar, ja, väldig 

    är Herren i höjden#.

 

Herrens allmakt väldig i himlens höjder.

       Större än vattnets kraftfulla havsvågor.

 

5.  #Dina bud skall för evigt bestå, ditt hus skall

vara heligt, Herre, för alltid#. 

 

Dina budord äger evigt bestående värde.

    Himmel och jord skall förgås men mina ord 

skall aldrig förgås.

 

Psalm. 107:29.

 

29.  #Han stillade stormen, och vågorna tystnade#.

 

     Jesus, Guds enfödde Son stillade havets vågor

tillsammans med sina lärjungar.

 

¤Psalm. 65:9.

 

9.  #De som bor vid jordens ändar står häpna

inför dina mäktiga gärningar, öster och väster

    fyller du med jubel#.

 

¤Psalm. 65:10.

 

10.  #Du tar dig an jorden och ger den regn,

du gör den bördig och rik.

       Guds flod är full av vatten.

Du får säden att växa, du sörjer för jorden#.

 

Du, vår Herre, vår skapare jorden bevattnar du

    med regnets rika näringsflöde.

Du själv skapat jorden deras fruktsamhet 

     välsignar du.

Gud du flodens ursprung.

    Floden välsignad med vattnet näringsrika flöde.

Du sädens ursprung ger nytt liv låter det växa.

      Visar omsorg kärlek till jorden.

 

Femte Moseboken. 11:11.

 

11.  #Nej, det land som ni går över till och skall

ta i besittning är ett land där berg och dalar

    vattnas av himlens regn#.

 

Herren trofasta löften till sitt egendomsfolk.

 

ÄLSKA HERREN OCH HÅLL HANS BUD.

 

Jobs bok. 5:10.

 

10.  #Han skänker regn åt jorden och vattnar

   markerna#.

 

ELIFAS FÖRSTA TAL.

 

Talar om Herrens nåderika välsignelse 

     över sin älskvärda skapelse.

 

Jobs bok. 38:25-27.

 

25.  #Vem öppnar rännor för och bestämmer 

åskvädrets bana#.

 

Guds ordningslagar i sin skapelse.

 

26.  #Och låter det regna över folktomt land,

över öknen där ingen människa bor#.

 

Herrens nåderika barmhärtighet.

 

27.  #Så att öde trakter mättas med vatten

och gräset spirar ur denna torra marken?#.

 

HERRENS FÖRSTA TAL: SKAPELSEN

     OCH NATUREN.

 

Psalm. 104:13-18.

 

Beskrivning av Guds godhets rikedomar.

 

13.  #Du vattnar bergen från din sal, jordens 

mättas av allt vad du ger#.

 

Guds godhets omsorg faders-kärlek till skapelsen.

 

14.  #Du låter gräs växa för boskapen och örter

till människans tjänst.

      Så frambringas föda ur jorden#.

 

Välsignar boskapen med näringsrik föda.

      Örter betjänar människans dagliga behov.

 

15.  #Och vin, som gör människan glad, olja,

som ger hennes ansikte glans, och bröd,

     som ger henne styrka#.

 

Vinet människan människans glädje.

      Oljans lenhet mjukhet förfriska ansiktets

utseende.

      Jordens säd ger näringsrikt bröd.

 

16.  #Libanons cedrar släcker sin törst,

Herrens träd, som han planterat#.

 

Libanons träd Herrens fruksamma träd.

     Han själv planterat.

      

17.  #Där har fåglar sina reden, i deras kronor

har hägern sitt bo#.

 

I trädets kronor har fåglarna trygg boplats.

      

18.  #De höga bergen är stengetens hem,

klyftorna ger klippgrävlingen skydd#. 

 

Höga bergen stengetens trygga hem.

      Bergens klyftor klippgrävlingens beskydd.  

 

Psalm. 147:8.

 

8.  #Han som täcker himlen med moln,

som skänker regn åt jorden och låter gräset 

      gro på bergen#.

 

Joels bok. 2:22-24.

 

HERRENS LÖFTE TILL SITT FOLK.

 

22.  #Änglas inte, ni markens djur: utmarkens

beten grönskar på nytt, träden bär sin frukt,

     fikonträdet och vinstocken ger rika skördar#.

 

Ni, markens djur glöm inte er skapares omsorg 

    faders-kärlek för skapelsen.

 <

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik