Direktlänk till inlägg 6 juli 2023

PSALM. 63:1-12. LÄNGTAN EFTER GUD FÖTRÖSTAN PÅ HONOM.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2023 20:54

                        PSALM. 63:1-12.

 

           LÄNGTAN EFTER GUD FÖRTRÖSTAN 

 

                         PÅ HONOM.

 

¤Psalm. 63:1.

 

1.  #En psalm av David när han var i Juda öknen#.

 

Första Samuelsboken. 23:14-24:23.

 

¤Psalm. 63:2.

 

2.  #Gud, min Gud, dig söker jag, min själ törstar

efter dig, min kropp längtar efter dig#.

 

Kung Davids själ törstar efter Guds outtömliga

      nåd barmhärtighet.

Min jordiska kroppshydda behöver Guds

     välsignelser.

 

¤Psalm. 63:3.

 

3.  #Då skådar jag i helgedomen, jag ser din härlighet#.

 

Din härlighets helgedom tröstar uppmuntra mig.

 

Psalm. 42:2-3a.

 

2.  #Som hjorten längtar till bäckens vatten,

så längtar jag till dig, o Gud#.

 

Hjortens törst efter vattnets välsigelse.

      Jämförs med hjärtats törst efter Guds rike

och rättfärdighet där moraliska misären råder.

 

3a.  #Jag törstar efter Gud, efter den levande Guden#. 

 

Ende levande Guden kan utsläcka hjärtats andliga

     gemenskap med sin Skapare.

Falska avgudar själviskheten denna avgud,

     bedrar männinskans gudslängtan. 

 

¤Psalm. 63:4.

 

4.  #Din nåd är mer värd än livet.

Min tunga skall prisa dig#.

 

Din outtömliga nåd uppmuntrar vederkvicker

     tröstar mitt liv.

Min tunga värd din himmelska lovsång.

 

¤Psalm. 63:5.

 

5.  #Jag vill lova dig så länge jag lever och åkalla

dig med lyfa händer#.

 

Jag upplyfter mina händers lovoffer inför

    min skapare. 

 

Psalm av David.

 

Psalm. 34:2. 

 

2.  #Jag vill alltid prisa Herren, ständigt 

sjunga hans lov#.

 

Herren värdig lovsångens tillbedjan. 

 

¤Psalm. 63:6.

 

6.  #Min hunger stillas som av feta rätter,

jag lovsjunger dig med jublande tunga#.

 

Min andliga törst mättas av din himmelska

   härlighet.

Min tunga jublar lovsånger din allmakt.

 

¤Psalm. 63:7.

 

7.  #Jag minns dig när jag gått till vila,

jag tänker på dig i nattens timmar#.

 

Under nattens vila tänker på dig i godhet nåd

     barmhärtighet.

 

¤Psalm. 63:8.

 

8.  #Ty du kom till min hjälp, i dina vingars

skugga jublar jag#.

 

Du, min livs hjälpare där fiendens onda planer råder.

       Hjälpen uppmuntran vederkvickelsen 

finns i dina vingars beskydd.

 

Psalm. 17:8.

 

Davids ödmjuka bön.

 

Bevara mig som din ögonsten, göm mig 

    i dina vingars skugga#.

 

Tänk få var Guds dyrbara ögonsten.

      Ondskan hatar föraktar Guds avbild.

Vara under den allsmäktiges trygga faders-skugga.

 

¤Psalm. 63:9.

 

9.  #Jag håller mig tätt intill dig, din hand

ger mig stöd#.

 

Mitt hjärta förtröstar på dig.

       Din allmakts hand mitt stöd hjälp tröst.

 

¤Psalm. 63:10.

 

10.  #De  som står efter mitt liv går under,

de skall fara ner i  jordens djup#.

 

Mina fientliga motståndare blir dödens vänner.

 

¤Psalm. 63:11.

 

11.  #De skall utlämnas åt svärdet och bli

schakalernas byte#.

 

Mina fiender blir svärdets offer.

     Rovdjurens byte.

 

¤Psalm. 63:12.

 

12.  #Men kungen skall glädja sig över Gud

och hans edsvurna prisa sig lyckliga,

      ty lögnarnas mun täpps till#.

 

Kungen gläds över Guds barmhärtiga kärlek.

      Guds trogna soldater blir välsignade.

Lögnarnas muns tal förringas.

 

 

         

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards