Direktlänk till inlägg 6 juli 2023

PSALM. 62:1-13. HOS DEN ENDE GUDEN FINNS FRÄLSNING.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2023 20:54

                  PSALM. 62:1-13.

 

     HOS DEN ENDE GUDEN FINNS FRÄLSNING.

 

¤Psalm. 62:1.

 

1.  #För körledaren. En psalm av David.

 

¤Psalm. 62:2.

 

2.  #Bara hos Gud finner jag ro, från honom

kommer min räddning#.

 

Gud, den ende Guden över alla falska avgudar.

       Falska lögnaktiga avgudar förvirrade oroliga.

Vår Gud vår räddning där fiendens listiga 

     planer råder.

Guds närhet ger vila harmoni rofylld själ.

 

Psalm. 42:6.

 

6.  #Varför är du tyngd av sorg, min själ, 

och full av oro?

      Sätt ditt hopp till Gud!

Jag skall åter få tacka honom, min räddare

       och min Gud#.

 

PSALTARENS ANDRA BOK. ( KAP. 42-72 ).

 

Dikt av Korachs ättlingar.

      Min själ övergiven av sorgen oron.

Gud, vår Herre, vilans glädjens harmonins ursprung.

        Förtrösta på Herren vårt framtidshopp.

Tacksamt hjärta tackar honom.

       Min livs räddare.

 

¤Psalm. 62:3.

 

3.  #Han är klippan som räddar mig, min borg

där jag står trygg#.

 

Herren, min eviga klippa.

    Livets räddare.

Min försvarsborg min livs trygghet.

 

Psalm. 9:10. 

 

10.  #Herren är en borg för den förtrampade,

en borg i tider av nöd#.

 

Herren den förtrycktes försvarsborg.

    Trons sköld utsläcker den ondes alla brinnande pilar i nödens tid.

 

Psalm. 18:3.

 

3.  #Herre, min klippa, min borg och min räddare,

min Gud, berget som är min tillflykt, min sköld

     och mitt starka värn, min fristad#. 

 

Herrens segerkraft beskrivs i psalmen.

    Min eviga fasta trygga klippa.

Livets räddare Herren min Gud, jämförs med 

      bergets fasta tillflykt o-rubblig inför fiendens

farofyllda listiga angrepp.

       Trons sköld mot fiendens giftiga pilar.

Livets straka försvar där gudlösheten råder.

     Min gudomliga fristad där fiendens härskara råder.

 

¤Psalm. 62:4.

 

4.  #Hur länge skall ni ansätta mig, samfällt

storma an som mot en lutande vägg, 

     en fallfärdig mur?#.

 

Ni, gudlösa fiender hur länge skall ni samvetslöst

    angripa mig.

Hata förakta mig döda mig förringa mitt

    människovärde.

 

¤Psalm. 62:5.

 

5.  #De har enats om att störta ner mig.

De älskar svek, med munnen välsigar de,

     men i sitt hjärta förbannar de#.

 

Älskar svek ondskans barn.

      Äger o-behärskad falsk tunga.

Deras föraktfulla hjärta förbannar oss.

 

Psalm. 28:3.

 

3.  #Släpa inte bort mig med gudlösa

och ogärningsmän.

      De säger sig vilja väl men har ont i sinnet#. 

 

Psalm av David.

    Ord från bedjaren David.

Beskydda försvara mig mot gudlösa ogärningsmän.

       Tjänar två herrar.

 

Psalm. 55:22.

 

22.  #Hans ord är halare än smör, men hans hjärta

    vill strid.

Hans tal är lenare än olja och ändå ett blottar

    svärd#.

 

Gudlöse ord lögnaktiga falska.

     Hans själviska hjärta upproriskt.

Hans tungars tal svekfullt hatiskt.

      Sårar människors själsliv.

 

¤Psalm. 62:6.

 

6.  #Bara hos Gud finner jag ro, från honom

kommer mitt hopp#.

 

Livets vila harmoni finns i Guds närhet.

     Guds närhet vårt framtidshopp.

 

¤Psalm. 62:7.

 

7.  #Han är klippan som räddar mig,

min borg där jag står trygg#.

 

Herren, min eviga klippa.

       Min räddare där fiendens moraliska misär råder.

Min trofasta försvarsborg mot fiendens giftiga

      pilar.

 

Psalm. 62:3.

 

3.  #Han är klippan, som räddar mig, min borg

där jag står trygg#.

 

Psalm av Kung David.

     Gud är min klippa säger David.

Min livs-räddare.

       Min försvarsborg där laglösheten råder.

 

¤Psalm. 62:8.

 

8.  #Från Gud kommer min hjälp och min ära,

Gud är min tillflykt, min starka klippa#.

 

Gud min evige hjälpare tröstare uppmuntrare.

       Min livs ära min framtid på jorden.

Gud min eviga säkra tillflyktsort.

       Mitt starka klippfäste där gudlösheten råder.

 

¤Psalm. 62:9.

 

9.  #Sätt alltid din lit till honom, du folk,

öppna ditt hjärta inför honom.

    Gud är vår tillflykt#.

 

Ni, olika folkslag förtrösta på gudomens

    välsignelser. 

Öppna frimodigt ditt hjärta inför din skapare.

        Gud är livets säkra tillflykt.

 

¤Psalm. 62:10.

 

10.  #Bara en vindfläkt är människorna,

de dödliga endast ett bländverk.

      Läggs de i vågskålen höjer den sig, ja,

de är lättare än luft#.

 

Människors livsdagar idel tomhet fåfänga.

       Dödlig människors livsdagar förgängliga.

På livets värdesvåg lätta som agnar för vinden.

 

Jobs bok. 7:7.

 

7.  #Minns att mitt liv är en vindfläkt, aldrig mer

får jag uppleva glädje#.

 

Jobs svar på Elifas första tal.

       Mitt livs själviska gärningar idel tomhet fåfänga.

      Jag är en syndare.  

 

Jesaja bok. 40:15.

 

15.  #Folken är som droppar ur ett ämbar,

som dammkorn i en vågskål.

     Fjärran länder väger lätt som stoft#.

 

GUDS STORHET.

      Fjärran länders ofullkomlighet väger lätt

i livets våg.

      Folkens själviska gärningar liknar dammkorn

för vinden.

 

Jesaja bok. 40:17.

 

17.  #Alla folk är som intet för honom,

som mindre än intet räknar han dem#.

 

Alla folkslag o-fullkomliga inför Guds storhet.

       

¤Psalm. 62:11. 

 

11.  #Lita inte till våld, sätt inte ert hopp till

rövat gods.

     Om än er rikedom växer, förtrösta inte på den#.

 

Förtrösta inte på vålds-gärningar.

     Rövat stulet  gods bedrar.

Förtöstar inte på tillväxande rikedomar.

 

Ordspråksboken. 11:28

 

28.  #De rättfärdigas hopp växer, de ondas

förväntningar slår fel#. 

 

Rättfärdigas framtidshopp tillhör andliga tillväxten.

        Gudlösas planer har ingen framtid.

 

Ordspråksboken. 23:4f.

 

4.  #Ansträng dig inte för att bli rik, var förståndig

nog att avstå#.

 

Girigheten hjärtat slav.

       Avsky rikedomars lockelser frestelser.

 

5.  #Knappt har du skymtat rikedomen förrän 

den är försvunnen, den har fått vingar och flyger

      mot himlen som örnen#.

 

Rikedomen idel tomhet fåfänga.

   

Syraks bok. 5:1.

 

1.  #Lita inte på din rikedom, säg inte:

"Jag har allt jag behöver"#.

 

Girigheten falsk trygghet.

    Högmodets vän.  Högmod går före fall.

 

Lukas Evangelium. 12:20.

 

20.  #Men Gud sade till honom:

"Din dåre, i natt skall ditt liv tas ifrån dig,

      och allt du har lagt på hög, vem skall få det?#. 

 

Jesus talar i liknelse.

         Dåraktigt samla jordiska rikedomar.

 

Första Timoteus brevet. 6:17f.

 

17.  #Säg åt dem som är rika i denna världen att 

inte vara högmodiga och inte bygga sitt hopp på

     något så osäkert som rikedom, utan på Gud,

som rikligt skänker oss allt vi behöver#.

 

Högmodet bedrar rikas hjärtan.

    Förblindade av girighetens träldom.

Rikedomen kortsiktig förtöstan.

 

18.  #Säg åt dem att göra gott, att skaffa sig en rikedom av goda gärningar, att vara frikostiga 

     och dela med sig#.

 

Givmildheten utmanar girigheten.

     Osjälviskt beteende inför jordiska rikedomar.

Vara givmild där girigheten råder

 

19.  #Så kan de samla en skatt som är en god

grund för den kommande tiden och vinna det

     verkliga livet#. 

 

Samla en skatt i himlen givandets skatt.

 

¤Psalm. 62:12.

 

12.  #Ett har Gud talat, två ting har jag hört:

att Gud har makten#.

 

All makt tillhör Gud på jorden under jorden

    i himlen.

 

¤Psalm. 62:13.

 

13.  #Att du, Herre, är trofast.

   Du lönar var och en efter vad han har gjort#. 

 

Gud visar sin trohet i allt vad han gör.

      Belönar människor efter deras gärningar. 

 

Ordspråksboken. 24:12.

 

12.  #"Vi visste ingenting", säger du,

men han som prövar hjärtan ser,

       han som vakar över ditt liv vet, och han

ger alla deras gärningars lön#.

 

Du ljuger talar falskt.

      Herre, din Gud, allvetande utrannsakar alla

hjärtats innnadömen.

        Gud allestädes närvarande.

Belöna efter människors gärningar antingen

    de är onda eller goda.

 

Syraks bok. 16:12.

 

12.  #Hans straff är lika väldigt som hans barmhärtighet; han dömer varje människa efter

      hennes gärningar#.

 

Hans bestraffning lika outtömlig som hans

     barmhärtighet.

Varje ska gör räkenskap för sina gärningar.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards