Direktlänk till inlägg 6 juli 2023

PSALM. 57:1-12. BÖN OCH LOVSÅNG I NÖDENS TID.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 6 juli 2023 20:54

                    PSALM. 57:1-12.

 

       BÖN OCH LOVSÅNG I NÖDENS TID.

 

¤Psalm. 57:1.

 

1.  #För körledaren. Ett kväde av David när han

var i grottan, på flykt undan Saul#.

 

¤Psalm. 57:2.

 

2.  #Förbarma dig, Gud, förbarma dig!

  Jag flyr till dig, i dina vingars skugga tar jag

min tillflykt tills faran har dragit förbi#.

 

Förbönens makt under nödens tid.

      Förbarma dig, Gud, förbarma dig över mitt

syndfulla liv.  Jag är en syndare!

        I min förtvivlan flyr med fasta fotsteg

till dig, Herre, den ende Guden.

       Under dina trygga faders vingar finns min

faders omsorg.

 

Ruts bok. 2:12.

 

12.  #Må Herren löna dig för vad du gjort, ja,

må Herren, Israels Gud, ge dig allt vad du förtjänar,

      när du nu har kommit för att söka skydd

under hans vingar#.

 

RUT PÅ BOAS ÅKER. 

 

Herren belönar människors trohet.

       Under hans trygga beskydd finna vila 

harmoni rofyllt liv.    Psalm. 91.

 

Psalm. 17:8.

 

8.  #Bevara dig som din ögonsten, göm mig

i dina vingars skugga#.

 

Oskyldiges förföljdes trygghet.

     Herrens ögonsten  dyrbar värdefull

i hans faderliga ögon.

       Tryggt bevarad i sin skapares fadershänder.

     

¤Psalm. 57:3.

 

3.  #Jag ropar till Gud den Högste, till Gud som

gör gott mot mig#.

 

Ropar ut min nöd i tid av förföljelse.

        Du, din Högste värd all tillbedjan.

Gud, godhetens Gud.

 

¤Psalm. 57:4.

 

4.  #Han sänder mig hjälp från himlen när mina

förföljare smädar mig.

     Gud visar sin godhet och trofasthet#.

 

Sänder mig sin nåds barmhärtiga hjälp från himlen.

       Besvara trofast min rädsla inför mina

förföljarens hat förakt.

     Gud visar sin trohets godhet.

 

¤Psalm. 57:5.

 

5.  #Jag ligger mitt ibland lejon, glupska 

  på människokött.

      Deras tänder är spjut och pilar, deras tungor

är skarpa svärd#.

 

Mina förföljare liknar lejonens rytande ilska.

       Deras tänder hungrar efter oskyldigt människorov.

        Deras tungors tal liknar skarpa vassa 

  svärds livsfarliga hot mot själslivet. 

 

Psalm. 17:12.

 

12.  #De liknar lejonet, redo att riva, en best

som ligger på lur#.

 

Davids bön: under fiendernas själviska förföljelse.

     Jämförs med aggresiva lejon vilka jagar

sin hungers måltid.

 

Psalm. 55:22.

 

22.  #Hans ord är halare än smör, men hans hjärta

vill strid.

        Hans tal är lenare än olja och ändå ett 

blottat svärd#. 

 

Klagorop över falska ovänners förföljelse.

      Gudlöses ord bedrar med sina vänliga ord.

Hjärtat tjänar hatets föraktets herre.

         Hans ords tal lögnaktigt.

Orden liknar tveeggatt svärds såriga påverkan

    i hjärtats innandömen.  

 

¤Psalm. 57:6

 

6.  #Visa din höghet i himlen, o Gud, och din

härlighet över hela jorden!#.

 

Din himmelska höghet visas i allmakts Gud.

      Din härlighet utmanar förföljernas

hotbild förakt hån mot din rättfärdighet.

 

¤Psalm. 57:7.

 

7.  #De lade ut ett nät för mina fötter och snara

för min hals, de grävde en grop åt mig men

     föll själva däri#.

 

Placerade farliga nät inför mina fötter.

       Döda mig med dödlig snara runt min hals.

Grävde dödliga fallgropar men deras själviskhet

     fångade dem själva.

 

Psalm. 140:6.

 

6.  #De högmodiga gillrar fällor för mig,

de illvilliga lägger ut sina nät, längs vägen

     sätter de snaror för mig#.

 

Davids förbön om beskydd mot våldet

       onda tungors tal.

Högmodigt hjärta smider onda planer.

      Ilgärningars hjärtan lägger ut onda snaror.

 

Psalm. 35:7.

 

7.  #Ty utan skäl lade de ut sitt nät och grävde 

en grop åt mig#. 

 

Otacksamt beteende gräver fallgropar för 

    mina fotsteg. 

 

¤Psalm. 57:8.

 

8.  #Mitt hjärta är redo, Gud, mitt hjärta 

är redo, jag vill sjunga och spela#.

 

Mitt hjärta överlåtit åt Guds nåd kärlek

   barmhärtighet.

Jag vill med mina läppar lovsjunga ditt heliga namn.

 

Psalm. 108:2-6.

 

Davids lovsång bön om seger över fienden.

 

2.  #Mitt hjärta är redo, Gud, jag vill sjunga

och spela.

     Vakna, min själ#.

 

Mitt hjärtats förtröstan till, Herren, min Gud.

      Sjunga hjärtats lovsång till harpospel.

Min själ lovsjung tacksamt Guds godhet.

 

3.  #Vakna, harpa och lyra, jag vill väcka morgonrodnaden#.

 

Harpospel tiostängad harpa uppmuntar tröstar

      morgontimmarna efter nattens vila.

 

4.  #Jag vill tacka dig, Herre, bland folken,

jag vill sjunga ditt lov bland alla folk#.

 

   Min vilja tackar dig, min evige Gud.

Bland alla främmande folk.

      Lovsjunga ditt eviga lov.

 

5.  #Ty högre än himlen når din godhet,

till skyarna din trofasthet#.

 

Beskriver Guds godhets outtömliga källa.

      Guds trofasthet jämförs med himlaskyarnas

omätliga storhet.

 

6.  #Visa din höghet i himlen, o Gud,

och din härlighet över hela jorden!#.

 

Uppmuntra visa sin höghet i himlen.

       Din härlighets storhet.

 

¤Psalm. 57:9.

 

9.  #Vakna, min själ, vakna, harpa och lyra,

jag vill väcka morgonrodnaden#.

 

Vakna min själ som sover.

      Låt harpan lyras höras.

 

¤Psalm. 57:10.

 

10.  #Jag vill tacka dig, Herre, bland folken,

jag vill sjunga ditt lov bland alla folk#.

 

Jag vill tacksamt tacka min skapare, Herren,

     min Gud.

Lovsjunga ditt heliga namn blande folken.

 

¤Psalm. 57:11.

 

11.  #Ty till himlen når den godhet,

till skyarna din trofasthet#.

 

Din trofasta godhet hörs i himlen.

 

Psalm. 36:6.

 

6.  #Herre, till himlen sig din nåd, din trofasthet

ända till skyarna#.

 

Beskrivning om Guds godhet.

       Guds godhet nåderik.

Guds trofasthet liknar himlarnas skyar.

 

¤Psalm. 57:12.

 

12.  #Visa din höghet i himlen, o Gud,

och din härlighet över hela jorden!#.

 

Visa frimodigt din höghet bland himlens härskara.

       Din härlighet fri från arvssyndens förbannelse.

      

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards