Direktlänk till inlägg 3 juli 2023

PSALM. 56:1-14. FÖRTÖSTANSFULL BÖN UNDER FÖRFÖLJELSE.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 3 juli 2023 13:36

                      PSALM. 56:1-14.

 

      FÖRTÖSTANSFULL BÖN UNDER FÖRFÖLJELSE.

 

¤Psalm. 56:1.

 

1.  #För körledaren.

Ett kväde av David när filisteerna hade gripit 

     honom i Gat#.

 

Första Samuelsboken. 21:10-15.

 

DAVID HOS PRÄSTEN ACHIMELEK OCH HOS

      KUNG AKISH. 

 

10.  #Samma dag flydde David vidare undan Saul

och kom till Akish, kungen i Gat#.

 

11.  #Akish tjänare frågade sin herre:

"Är inte det där David, landets kung?

     Var det inte honom de hyllade, när de dansade

och sjöng:

    Saul har slagit tusen, David tio tusen"#.

 

12.  #David fäste sig vi deras ord och började bli rädd för Akish, kungen i Gat#.

 

13.  #När folk såg på spelade han vansinnig,

och när de tog hand om om honom var han som

     förtryckt, bankade på dörrarna i stadsporten

och dreglade i skägget#.

 

14.  #Då sade Akish till sin tjänare:

"Ni ser väl att karlen är galen.

       Varför har ni skickat på mig honom?#.

 

15.  #Har jag så ont om dårar att ni måste ta hit den

där för att plåga mig med sina galenskaper?

     En sådan får inte komma in i mitt hus#. 

 

 ¤Psalm. 56:2.

 

2.  #Förbarma dig, Gud, jag är förföljd,

ständigt utsatt för angrepp#.

 

Gud förbarma dig över mitt liv.

       Förföljd av filisteerna.

 

¤Psalm. 56:3.

 

3.  #Fienderna förföljer mig ständigt, många

angriper mig och ser ner på mig#.

 

Ondsinta fiender dagligen förföljer min gudsfruktan.

       Hånar mig deras muns tal föraktar hatar mig.

 

Psalm. 3:2.

 

2.  #Lyssna på mig, Herre, hör mina suckar!#.

 

Betrycktes nödrop förtöstan på Herrens nåd

     och barmhärtighet.

Kärleksfull fader lyssnar på sina älskade barn.

 

¤Psalm. 56:4.

 

4.  #När jag är rädd förtröstar jag på dig#.

 

I rädslan förtröstar på dig.

 

¤Psalm. 56:5.

 

5.  #På Gud ----- jag prisar hans ord ----- på Gud

förtröstar jag och är inte rädd.

      Vad kan dödliga göra mig då?#.

 

Gud jag valt prisa ditt heliga ord.

     Ditt ord står för evigt fast i himlen.

Gud min trofaste räddare.

       Mitt hjärtats förtröstare.

Dödligheten kan bedra min gudsfruktan.

 

Psalm. 56:11.

 

11.  #På Gud ----- jag prisar hans ord -----

på Herren ----- jag prisar hans ord#.

 

Jag uppskattar uppmuntrar hans eviga ord.

     För evigt står ditt fast i himlen.

Himmel och jord skall förgås men mitt ord

    skall aldrig förgås.

 

Psalm. 118:6.

 

Herren är med mig ----- jag har ingenting att frukta:

    vad kan människor göra mig?#.

 

Kärleken fördriver all Människofruktan. 

    Gud vår ende sanne Gud kärlekens ursprung.

 

Jesaja. 51:12.

 

12.  #Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta

ge mig ett nytt och stadigt sinne#.

 

¤Psalm. 56:6.

 

6.  #Ständigt sårar de mig med sina ord, de har

ont i sinnet mot mig#.

 

Dagligen deras ords tal sårar mitt själsliv.

        Ondsinta bedrar föraktar mig.

 

¤Psalm. 56:7.

 

7.  #De gaddar sig samman och ligger på lur,

de vaktar på mina steg, de står efter mitt liv#.

 

De sammansvärjer sig mot mig söker bedra mig.

      Bevaka mina fotsteg.

Hatar föraktar mitt liv.

 

Psalm. 59:4.

 

4.  #De ligger i försåt för mig,

grymma män angriper mig, utan att jag

     syndat eller felat, Herre#. 

 

O-skyldiges bön mot fiendens onda planer.

      Själviska ondsinta män föraktar mitt liv.

Herre, mitt liv syndfritt älskar gudfruktan.

 

¤Psalm. 56:8.

 

8.  #Löna dem för deras ondska, Gud, 

slå ner folken i din vrede!#.

 

Gud, bestraffa deras själviska ondska.

      Låt din vredesglöd förtära dem.

 

¤Psalm. 56:9.

 

9.  #Du har mätt upp min oro.

Samla mina tårar i din lägel, de ju uppskrivna

    i din bok#. 

 

Mitt hjärtats ro känt av dig.

      Mina tårar samlade i din rättfärdighets lägel.

Lidandets tårar nedskrivna i din bok.

 

¤Psalm. 56:10.

 

10.  #Mina fiender skall vika när jag ropar till dig.

Det vet jag: Gud är med mig#.

 

Mina förföljare flyr mig inför mina klagorop

    inför dig, Herre.

Du, trofaste Gud min räddare i farans tid.

 

¤Psalm. 56:11.

 

11.  #På Gud ----- jag prisar hans ord ----- på Herren

----- jag prisar hans ord ----- #.

 

Guds ordet min lovsång.

     

¤Psalm. 56:12.

 

12.  #På Gud förtröstar jag och är inte rädd.

  Vad kan människor göra mig då?#.

 

Gud min förtröstan rädslans fiende min, Herre.

       Människofruktan besegrad inför Herrens närhet. 

 

¤Psalm. 56:13.

 

13.  #Jag har gett mina löften till dig, o Gud, 

jag skall infria dem med tackoffer#.

 

I trohet infriat mina löften inför Herren.

      

¤Psalm. 56:14.

 

14.  #Ty du har räddat mig från döden, räddat mig

   från att alla.

Så kan jag vandra inför Gud i livets ljus#.

 

Räddat mig från dödens tomma liv.

       Skall vandra troget inför Gud livets ljus.  

 

Jobs bok. 33:28.

 

28.  #Han har räddat mig undan graven,

jag får leva och se ljuset#.

 

Min, Gud, välsignat mitt liv.

      Iklätt mig ljusets vapenutrustning

där moraliska misären råder.

       Dygdernas liv mitt hjärtats inre liv.

 

Psalm. 9:14.

 

14.  #Var barmhärtig, Herre, se hur jag förtrycks 

av mina fiender, du som kan lyfta mig bort 

      från dödens portar#. 

 

Glöm inte din nåd och barmhärtighet.

     Tacksamt hjärta tackar för befrielse från

dödens eviga verklighet.

      Kristi försoningsverk min trygga tillflykt.

 

Psalm. 116:8.

 

8.  #Han räddade mig från döden, mitt öga från tårar, min fot från att snava#.

 

Gudfruktiges lovsång hjärtats offer inför Gud.

          Herren min eviga räddare där

   evig död råder.

Ögats tårar lidandets tårar.

      Lidandets tårar skördar hjärtats glädje.

Mina fotsteg undviker ondskans listiga snaror

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards