Direktlänk till inlägg 7 april 2023

PSALM . 39:1-7. BÖN I SVÅR NÖD. PSALM. 39:8-14. LIVETS FÅFÄNGLIGHET.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 7 april 2023 17:05

                   PSALM. 39:1-7.

 

                BÖN I SVÅR NÖD.

 

                  PSALM. 39:8-14.

 

                LIVETS FÅFÄNGLIGHET.

 

¤Psalm. 39:1.

 

1.  #För körledaren. En psalm av David#.

 

¤Psalm. 39:2.

 

2.  #Jag tänkte:

Jag skall ta mig i akt och inte synda med min tunga,

    jag skall sätta lås för min mun, så länge de 

gudlösa är inom räckhåll#.

 

Jeremia bok. 20:9.

 

9.  #Men tänker jag:

"Jag bryr mig inte om honom, aldrig mer skall jag

        tala i hans namn",

då blir det i mitt bröst som brann där en eld,

     instängd i mitt innersta.

Jag försöker stå emot men förmår det inte#.

 

Profetens klagan över våld och förtryck.

 

Psalm. 141:3.

 

3.  #Herre, sätt en vakt för min mun,

  en dörrvakt för mina läppar#.

 

Herre, ge mig insikt tygla min muns tal.

         Dörrvakten: o-själviska återhållsamheten

välja mina mina ord. 

 

Syraks bok. 22:27.

 

27.  #Vem sätter ut vakt vid min mun och förser

   mina läppar med ett sinnrikt sigill, så att de inte

vållar mitt fall och min tunga drar mig i fördärvet#.

 

Bön om självbehärskning.

 

Syraks bok. 28:24-26.

 

24.  #Du inhägnar ju din egendom med törnhäckar

----- se också till att sätta lås för din mun#.

 

25.  #Du knyter ihop om ditt silver och guld -----

gör dig också en våg för att väga dina ord#.

 

26.  #Akta dig så att förtalet inte får dig på fall

mitt för ögonen på din lurande fiende#.

 

Förtalets faror.

 

¤Psalm. 39:3.

 

3.  #Så höll jag mig tyst och blev stum, jag teg,

men till ingen nytta. Min plåga blev bitter#.

 

¤Psalm. 39:4.

 

4.  #Hjärtat brände i mitt bröst, jag stönade, det brann som eld.   Jag kunde inte tiga#.

 

¤Psalm. 39:5.

 

5.  #Herre, lär mig inse att jag skall dö och hur få

mina dagar tillmätta dagar är, inse att jag

    är förgänglig#.

 

Arssynden gjort mig dödlig.

 

Jobs bok. 7:7.

 

7.  #Minns att mitt liv är en vindfläkt, aldrig mer

får jag uppleva glädje#.

 

Jobs svar på Elifas första tal.

 

Psalm. 62:10.

 

10.  #Bara en vindfläkt är människorna,

de dödliga endast ett bländverk.

     Läggs de i vågskålen höjer den sig,

ja, de är lättare än luft#.

 

Psalm. 119:84.

 

84.  #Dina tjänares dagar är få, när skall du döma dem som förföljer mig?#. 

 

Vishetens bok. 15:9.

 

9.  #Ändå är hans bekymmer inte att han skall

dö eller att hans liv så snart skall ta slut.

     Nej, han tävlar med guldsmeder och silvergjutare, han tar efter bronsskulptörer,

     och att förfalska deras produkter anser

han ärofylt#.  

 

¤Psalm. 39:6.

 

6.  #En handfull dagar är allt du ger mig, för dig

är min livstid ett intet.

        Bara en vindfläkt är människan#.

 

¤Psalm. 39:7.

 

7.  #Som en skuggbild vandrar hon kring.

Bara en vindfläkt är skatterna hon hopar,

    hon vet inte vems de en gång skall bli#.

 

Predikaren. 2:18.

 

18.  #Jag hatade också allt som jag med möda

förvärvat under solen: det måste jag lämna 

till den som kommer efter mig#. 

 

             LIVETS FÅFÄNGLIGHET.

 

                 PSALM. 39:8-14.

 

¤Psalm. 39:8.

 

8.  #Herre, vad har jag då att hoppas på?

Mitt hopp står till dig#.

 

¤Psalm. 39:9.

 

9.  #Befria mig från alla mina synder, låt mig

slippa bli smädad för dårskap#.

 

¤Psalm. 39:10.

 

10.  #Jag tiger och öppnar inte min mun

det är ju du som låtit detta ske#.

 

¤Psalm. 39:11.

 

11.  #Ta bort den plåga du lagt på mig!

Jag förgås under slagen av din hand#.

 

¤Psalm. 39:12.

 

12.  #Du tuktar och straffar en man för hans synd,

likt malen förtär du allt han har kärt.

      Bara en vindfläkt är människan#.

 

Jobs bok. 13:28.

 

28.  #Jag, är en murknande träbit, en maläten klädnad#.

 

Jobs svar på Sofars första tal. 

 

Jesaja bok. 50:9.

 

9.  #Ja, Herren hjälper mig, vem kan då få mig fälld?

   De blir som utslitna kläder, malen skall äta 

upp dem#.

 

Herrens tjänares plågor och upprättelse.

 

¤Psalm. 39:13.

 

13.  #Herre, hör min bön och lyssna till mitt rop,

tig inte när jag gråter!

      Ty en tid är jag gäst hos dig, en främling

som alla mina fäder#.

 

Tredje Moseboken. 25:23.

 

23.  #Jorden får inte säljas för all framtid,

ty landet är mitt och ni är främlingar och gäster

     hos mig#.

 

Första Krönikeboken. 29:15a.

 

15a.  #Vi är främlingar och gäster hos dig liksom alla våra fäder.

      Som en skugga är våra dagar på jorden,

och vi har ingenting att hoppas på#.  

 

Psalm. 119:19.

 

19.  #Jag främling i ditt land, dölj inte din bud

för mig#. 

 

Guds ordets verklighet.

 

Hebreerbrevet. 11:13.

 

13.  #I tro dog alla dessa utan att ha fått vad de 

hade blivit lovade.

      De hade bara sett det ifjärran och hälsat det

och bekänt sig vara gäster och främlingar

      på jorden#  

 

¤Psalm. 39:14.

 

14.  #Vänd bort din blick, så kan jag glädjas 

innan jag går bort och inte mer finns till#.   

 

Jobs bok. 7:19.

 

19.  #Molnet löses upp och försvinner, den som

går ner i dödsriket kommer inte åter#. 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards