Direktlänk till inlägg 7 april 2023

PSALM . 38:1-13. BOTFÄRDIGES BÖN OM FÖRSONING. Del. 1.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 7 april 2023 17:05

                 PSALM. 38:1-13.  DEL. 1.

 

     BOTFÄRDIGES BÖN OM FÖRSONING.

 

¤Psalm. 38:1.

 

1.  #Psalm av David.

    till påminnelse#.

 

¤Psalm. 38:2.

 

2.  #Herre, tukta mig inte i din vrede, straffa mig

   inte i din harm!#.

 

 Herre, fostra mig.

Låt din vrede inte skada mig.

       Du, agar den du älskar.

Bestraffa mig inte i din ilska.

 

Psalm. 6:2.

 

2.  #Herre, tukta mig inte din vrede,  

straffa mig inte i din harm#.

 

Jeremia bok. 10:24.

 

24.  #Tukta oss, Herre, men med rättvisa,

inte i vredesmod, så att du förgör oss#.

 

¤Psalm. 38:3.

 

3.  #Dina pilar har trängt in i mig och din

hand vilar tungt på mig#.

 

Dina rättfärdiga pilar vidröra mitt hjärta.

    Din rättvisa hand vilar tungt på mitt syndiga liv.

 

Jobs bok. 6:4.

 

4.  #Den väldiges pilar sitter i mig,

deras gift tränger in i min själ#.

 

Psalm. 32:4.

 

4.  #Dag och natt låg min hand tung på mig,

jag blev som en åker sommarens torka#.

 

¤Psalm. 38:4.

 

4.  #Ingenting är helt på min kropp för din

vredes skull, ingenting är friskt i mig för mina

    synders skull#.

 

Min kroppshydda drabbad av din rättvisa.

      Mina synder bestraffas av din rättfärdiga vrede.

 

Jesaja bok. 1:5f.

 

5f.  #

 

¤Psalm. 38:5.

 

5.  #Min skuld har växt mig över huvudet,

den är en börda, för tung för mig#.

 

Mitt syndamått mitt livs tyngda börda.

 

Esra bok. 9:6.

 

6.  #

 

Psalm. 40:13.

 

13.  #

 

¤Psalm. 38:6.

 

6.  #Mina sår stinker och varas för min 

dårskaps skull#.

 

Syndens sår förblöder min själ.

        Min dårskaps synder mitt livs fördärv.

 

¤Psalm. 38:7.

 

7.  #Jag är krokig och böjd, dagen lång går 

jag sörjande#.

 

Sorgsen övergiven för mina synders skull. 

 

¤Psalm. 38:8.

 

8.  #Höfterna brinner av smärta, ingenting

är helt i min kropp#.

 

Kroppens rörliga höften smärtsamma.

    Smärtsamt lidande tungt att bära.

 

Jobs bok. 30:17.

 

17.  # 

 

¤Psalm. 38:9.

 

9.  #Jag är kraftlös och krossad, jag skriker 

ut mitt hjärtas jämmer#.

 

Beskrivning av syndens följder.

      Kraftlös syndens fånge.

Hjärtats klagorop.

 

¤Psalm. 38:10.

 

10.  #Herre, du känner min längtan, mina suckar

når fram till dig#.

 

Männinskans bön:

    Herre, hjälp mig trösta mig.

 

¤Psalm. 38:11.

 

11.  #Mitt hjärta bultar, mina krafter sviker,

mina ögons ljus har slocknat#.

 

Hjärtats ångestfyllda klagorop.

       Kraftlös övergiven modlös.

Ögonens insikt försvunnit.

 

¤Psalm. 38:12.

 

12.  #Mina vänner och grannar skyr min plåga,

mina närmaste håller sig borta#.

 

Vänners grannars gemenskap avskyr min 

     syndfyllda plåga.

 

Psalm. 31:12.

 

12.  #

 

¤Psalm. 38:13.

 

13.  #De som står efter mitt liv gillrar fällor, de som

vill mig ont förtalar mig och tänker ständigt på

   svek#. 

 

Förtalare talar svek lögner.

        Hotar döda mig.

Förringar mitt liv. 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards