Direktlänk till inlägg 10 mars 2023

PSALM . 35:17-28. MOT FÖRFÖLJARE OCH O-TACKSAMMA VÄNNER Del. 2.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 10 mars 2023 18:02

                  PSALM.  35:17-28.

 

        MOT FÖRFÖLJARE OCH O-TACKSAMMA

                            VÄNNER.

 

                             DEL. 2.

 

¤Psalm. 35:17.

 

17.  #Herre, hur länge skall du se på?

Befria mig  från deras grymheter, rädda mitt

     liv från lejonen#.

 

Förföljarnas gudlösa grymheter vanärar min

    mänskliga värdighet.

Grymheterna liknar lejonens rytande beteende.

 

Psalm. 17:12.

 

12.  #De liknar lejonet, redo att riva,

   en best som ligger på lur#.

 

Förföljares o-tacksamma beteende.

        Självisk föraktfull hatisk mot sin nästas värdighet.

 

¤Psalm. 35:18.

 

18.  #Då skall jag tacka dig i tempelskaran,

prisa dig bland allt folket#.

 

Din hjälp befrielse från mina fienders onda planer.

      Min tacksamhet prisa ditt heliga namn.

 

Psalm. 22:23.

 

23.  #Då skall jag sjunga ditt lov för mina bröder,

i tempelskaran skall jag prisa dig#.

 

Tacksamt befriad från förföljarnas argsinta

      beteende. 

Tacksamheten prisar ditt heliga namn.

 

¤Psalm. 35:19.

 

19.  #Låt inte mina lömska fiender glädjas,

låt inte dem som hatar mig utan grund göra

     försmädliga miner#.

 

Mina fienders skade-glädje hatar föraktar mig.

      Förringar min gudsfruktan.   

 

Psalm. 38:17.

 

17.  #Jag är rädd att de skall skratta åt mig,

de som hånar mig när jag snavar#.

 

  O-tacksamma stolta förföljare hånar bespottar mig.

Deras omoraliska beteende min rädsla. 

 

Psalm. 69:5.

 

5.  #Flera än håren på mitt huvud är de som hatar

  mig utan grund.

Många är de som vill förgöra mig, som är mina

     fiender utan skäl.

Jag tvingas lämna tillbaka det som jag aldrig stulit#.

 

Antalet förföljare: flera än håren på mitt huvud.

        Förakfulla hatiska Lögnaktiga falska i ord handling. 

      Hatiskheten dödar människovärdet.

Älska o-medvetet döden. 

 

¤Psalm. 35:20.

 

20.  #Ty deras ord skapar osämja, och mot de 

stilla i landet har de svekfulla planer#.

 

Deras läppars ord skapar o-sämja.

        De saktmodiga ska äga jorden.

Otacksamma vänner svekfullt förkastar

      saktmodigas värdighet.

 

¤Psalm. 35:21.

 

21.  #De öppnar sin breda mun och skrattar

hånfullt:

    "Vad var det vi sa!"

 

Förföljarnas o-behärskade tungor talar hånfulla ord.

 

Psalm. 22:8.

 

8.  #Alla som ser mig gör narr av mig, 

  de hånler och skakar på huvudet#.

 

Lidandets smärtsamma förföljelse.

          Hånar bespottar gudfruktiges dygdiga liv.

 

Klagovisorna. 2:16.

 

16.  #Alla dina fiender gör grimaser åt dig,

de visslar och hångrinar, de ropar:

      "Vi har nått vårt mål!

Detta är dagen vi väntat på, vi har fått uppleva

    den#.  

 

Klagovisorna. 3:46.

 

46.  #Alla fiender hångrinar åt oss#.

 

Fiender hatar människovärdet.

      Kärlekslösa hänsynslösa.

 

¤Psalm. 35:22.

 

22.  #Du ser det Herre, var inte tyst.

   Herre, dröj inte långt borta#.

 

Herre, mina förföljare otacksamma vänner

       hatar föraktar mitt liv.

Herre, du gav mig Livet.

 

Psalm. 22:12.

 

12.  #Dröj inte långt borta, jag är i nöd,

och ingen finns som hjälper mig#. 

 

Hjälplösheten smärtsam lidande.

     Svara mig, i nödens tid.

 

¤Psalm. 35:23.

 

23.  #Vakna, res dig, skaffa mig rätt!

Ta dig an min sak, min Gud och härskare!#.

 

Herre, var rättvis mot mina förföljare.

        Beskydda försvara mig.

Visa din härskar-makt inför de gudlösa.

 

¤Psalm. 35:24.

 

24.  #Döm mig rättvist, Herre, min Gud.

Låt dem inte få glädjas#.

 

Din rättvisa förkastar o-rättvisan.

    Herre, min Gud är rättvisans Gud.

Förödmjuka deras skadeglädje.

 

¤Psalm. 35:25.

 

25.  #Låt dem inte få tänka:

"Ha! Det blev som vi ville", inte få säga:

     "Vi slukade honom!"#.

 

Tänker ondsinta tankar.

         

¤Psalm. 35:26.

 

26.  #Skam och smälek må drabba alla som gläds

åt min olycka.

     Klä dem i skam och nesa, de som triumferar

över mig#.

 

Bestraffa deras onda gärningar.

           Deras onda planer drabba dem själva.

I människors ögon bli till åtlöje.

 

Jobs bok. 8:22a.

 

22a.  #Dina fiender skall kläs i skam#.

 

Fienderna skamfläckade inför sanningen.

 

Bildads första tal.

 

¤Psalm. 35:27.

 

27.  #Men låt dem som unnar mig min rätt

få jubla och glädja sig, låt dem ständigt säga:

     "Herren är stor, han unnar sin tjänare välgång"#.

 

Belöna de trofasta rättvisans tjänare.

       Höja glädjerop i tacksamhet.

Lovsjunga hans storhet.

          Uppmuntra tjänarna med välstånd.  

 

Psalm. 40:17.

 

17.  #Men alla som kommer till dig skall jubla

av glädje över dig.

     De som längtar efter din hjälp skall alltid 

säga: "Herren är stor"#. 

 

Tacksamhetens jubelrop glädjerop hörs bland

     tacksamma människors gemenskap.

Längtar efter Herrens trofasta hjälp:

    pålitlig trovärdig.

 

¤Psalm. 35:28.

 

28.  #Jag skall vittna om din trofasthet

och prisa dig dagen lång#.

 

Vittna frimodigt om din trohet.

         Lovsjunga dig under dygnets alla timmar.

 

Psalm. 71:15-16.

 

15.  #Jag vill vittna om din trofasthet, ständigt vittna om den hjälp du ger, fast jag aldrig 

     förmår det till fullo#.

 

Berätta för alla folk om Guds o-utömliga trohet.

          Dagligen vittnar om hans hjälpsamhet.

 

16.  #Jag vill besjunga dina storverk, Herre,

min Gud, din trofasthet som endast du kan visa#.

 

Ödmjukt hjärta besjunger med glädje dina

     outgrundliga storverk.

Endast vår Herre, kan visa sin trohet.

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards