Direktlänk till inlägg 10 mars 2023

PSALM . 32:1-11. SYNDABEKÄNNELSE OCH FÖRLÅTELSE.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 10 mars 2023 18:02

               PSALM. 32:1-11.

 

      SYNDABEKÄNNELSE OCH FÖRLÅTELSE.

 

¤Psalm. 32:1.

 

1.  #Av David, en dikt.

Lycklig den vars brott har förlåtits och vars

     synd har plånats ut#.

 

Förlåtelsen livets välsignelse.

    Förlåtelsen förlåter våldsbrotten.

Förlåtelsens allmakt utplånar syndens makt. 

 

Romarbrevet. 4:7f.

 

7.  #SALIGA DE VILKAS ÖVERTRÄDELSE

ÄR FÖRLÅTNA OCH VILKAS SYNDER ÄR

     UTPLÅNADE#.

 

Välsignade de som får sina överträdelser förlåtna.

        Förlåtelsen utplånar syndens makt.

 

Romarbrevet. 4:8.

 

8.  #SALIG DEN SOM HERREN INTE TILLRÄKNAR SYND#. 

 

Välsignad den som får sin synd förlåten.

     Blir frikänd från syndens faror. 

 

¤Psalm. 32:2.

 

2.  #Lycklig den vars skuld har avskrivits av Herren

   och vars sinne är utan svek!#.

 

Välsignad den skyldige som blivit förlåten.

      Herrens förlåtande nåd.

Herrens svekfria sinne förlåter.

 

¤Psalm. 32:3.

 

3.  #Så länge jag teg tynade jag bort.

Jag jämrade mig dagen lång#.

 

Bekände inte min synd var syndens träl.

      Fånge syndens fångenskap ångsten

själens lidande.

 

¤Psalm. 32:4.

 

4.  #Dag och natt låg din hand tung på mig,

jag blev som en åker i sommarens torka#.

 

Dygnets alla timmar din förlåtande rättfärdighet

    plågade mig.

Jämförde med sommarens torka där säden

     skall bära frukt.

 

Psaltaren. 38:3-5.

 

3.  #Dina pilar har trängt in i mig och din hand

vilar tung på mig#.

 

Din förlåtelses pilar till bot och bättring.

    Förföljer mitt hjärta.

 

4.  #Ingenting är helt på mig för din vredes skull,

ingenting är friskt i mig för mina synders skull#.

 

Din vrede inför min synds överträdelser 

      vila tungt på mig.

 

5.  #Min skuld har växt mig över huvudet, 

den är en börda, för tung för mig#. 

 

Mitt synda mått föröka sig.

      Syndens träldomsok blir tyngre. 

 

¤Psalm. 32:5.

 

5.  #Då erkände jag min synd för dig, jag dolde 

inte min skuld.

      Jag sade:

Jag vill bekänna mina brott för Herren.

     Om du förlät min synd och skuld#.

 

Förödmjukade mig inför dig.

       Bekände mina överträdelser.

Gav mig förlåtelse.

 

Andra Samuelsboken. 12:13.

 

13.  #David sade: "Jag har syndat mot Herren".

Natan svarade: "Herren förlåter dig din synd,

     du skall inte dö#.

 

Herrens tjänare David bekände sin o-trohetssynd.

      Jag har varit o-lydig.

Profeten Natans ord.

    Herrens nåd barmhärtighet förlåter din synd.

Syndens lön döden.

 

Psaltaren. 38:19. 

 

19.  #Jag bekänner min skuld, jag sörjer över 

   min synd#.

 

Bekännelsen ödmjuk.

      Ångrar sina syndiga överträdelser.

 

Psaltaren. 51:5-14.

 

5.  #Jag vet vad jag har brutit, min synd står

alltid inför mig#.

 

Har handlat dåraktigt.

    Mördat min nästa. Varit o-trogen mot min nästa.

 

6.  #Mot dig, bara mot dig har jag syndat,

jag har gjort det som är ont i dina ögon.

     Du har rätt när du ställer mig till svars,

den dom du fäller är rättvis#.

 

Onda gärningar förstört mitt liv.

      Varit dig o-trogen.

Din rättvisa dömer mina gudlösa gärningar.

        Din dom är rättvis.

 

7.  #I skuld är jag född, i synd blev jag till 

i min moders liv#.

 

I min moders liv född till synd.

    Arvsyndens träl.

 

8.  #Du som älskar ett uppriktigt hjärta,

ge mig vishet i mitt innersta#.

 

Visar din faders kärlek inför ärligt hjärta.

     Förlorat min vishet.

Beder om vishetens insikt i inre människan.

 

9.  #Rena mig med isop från min synd,

tvätta mig vit som snö#.

 

Rena mig från o-renhetens gissel.

       

10.  #Låt mig få höra glädjerop och lovsång,

låt den du har krossat få jubla#.

 

Förlåtelsen ger mig glädjerop lovsång.

           Förödmjukade få höja jubelrop.

 

11.  #Vänd bort din blick från mina synder,

stryk ut all min skuld#.

 

Vänd bort dina rättfärdiga blickar för mina

       synders skull. 

Förlåt mina onda gärningar.

 

12.  #Skapa i mig, Gud, rent hjärta, ge mig

ett nytt och stadigt sinne#.

 

Rena mitt ondskefulla hjärta.

       Behöver renhetens tankar.

 

13.  #Driv inte bort mig från din närhet, ta inte

ifrån mig din heliga ande#.

 

Låt din förlåtande närhet älska mig.

        Din helige ande vara min rådgivare.

 

14.  #Låt mig åter glädjas över att du räddar,

håll mig uppe, ge mig ett villigt sinne#.

 

Upprätta min glädje.

       Ger mig nytt mod

Lydigt sinnelag.

  

Psalm. 65:4.

 

4.  #För att bekänna sina synder.

   När vår skuld blir oss för tung förlåter du oss#.

 

Förtrösta på Godhetens rikedomar.

 

Syndbekännelsen uppmuntrade trösterik.

        Godheten förlåter skuldens tunga ok.

 

Ordspråksboken. 28:13.

 

13.  #Att dölja sitt brott ger ingen framgång,

den som bekänner och ångrar sig blir benådad#.

 

Bekännelsens välsignelse: Blir frikänd. 

      

¤Psalm. 32:6. 

 

6.  #Därför ber dina trogna till dig i nödens tid.

När de stora vattnen stiger når de inte dem#.

 

Du, nådens Gud hör våra böner i nödens tid.

      Livets elände olyckor hindrar inte bönens makt.

 

¤Psalm. 32:7.

 

7.  #Jag vill ge dig insikt och lära dig den väg 

skall gå, jag vill ge råd, min blick skall följa dig#.

 

Förlåtelsens välsignelse:

      Insikten min rådgivare.

Vägvisaren leder mina fotsteg på rätta vägar.

            Herrens allvetande blickar leder mig.

 

¤Psalm. 32:8.

 

8.  #Jag vill ge dig insikt och lära dig den väg 

du skall gå, jag vill ge dig råd, min blick skall

       följa dig#.

 

Guds nåd barmhärtighet insiktens vägvisare.

        Undervisad om dygdernas liv.

Vår rådgivare.

      Herrens allvetande blick följer människans

fotsteg.  

 

Psaltaren. 25:12.

 

12.  #Var och en som fruktar Herren får veta vilken

väg han skall välja#.

 

Gudsfruktan insiktens väg in i Guds vilja.

 

Ordspråksboken. 26:3.

 

3.  #Piska åt hästen, betsel åt åsnan och ris

åt dårens rygg#.

 

Förebild för fostran in i dygdernas liv.

 

¤Psalm. 32:9.

 

9.  #Var inte som en häst eller mula utan förstånd

----- med tygel och betsel måste tämjas#.

 

Lev inte i okunnighet om Guds rättfärdighet.

      Högmodig olydnad liknar hästens 

otygliga liv.

      Otämjd hästs styrka farlig farofylld.

Insikten männskans beskydd där moraliska

    misären råder.

 

¤Psalm. 32:10.

 

10.  #Den gudlöses drabbas av många plågor,

men den som litar på Herren skall omslutas

     av godhet#.

 

Gudlöses onda gärningar drabbas av lidandets

   plågor.

Pest svärd svält.

     Herrens godhet belöna renhjärtligas gärningar. 

 

Ordspråksboken. 11:21.

 

21.  #Den gudlöse undgår aldrig sitt straff,

  men alla rättfärdiga går fria#.

 

Gudlöses gudlöshet bestraffas.

       Gudlösa tankar ord handlingar bestraffas

av Guds rättfärdighet.

 

¤Psalm. 32:11.

 

11.  #Ni rättfärdiga, gläd er över Herren och jubla!

Alla rättrådiga, ropa av fröjd#.

 

Rättfärdiga hjärtan fått förlåtelse lever i renhet.

    Rena kärl luttrade i dygdernas eld. 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards