Direktlänk till inlägg 10 mars 2023

PSALM. 31:1-16. BÖN OM RÄDDNING. DEL. 1.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 10 mars 2023 18:02

                 PSALM. 31:1-16.

 

                    BÖN OM RÄDDNING.  DEL. 1.

 

¤Psalm. 31:1.

 

1.  #För körledaren. En psalm av David#.

 

¤Psalm. 31:2.

 

2.  #Till dig, Herre, tar jag min tillflykt,

  svik mig aldrig!

        Du som är trofast, rädda mig#.

 

Herre, du är min frälsnings fasta klippa.

     Trofast räddare i nödens tid undan fiendens listiga planer. 

 

Psalm. 71:1-3.

 

1.  #Till dig, Herre, tar jag min tillflykt, 

  svik mig aldrig!#. 

 

Bönen förtröstan till Guds nåd barmhärtighet.

     Gud din svekfrihet visar sig i din kärlek.

 

¤Psalm. 31:3.

 

3.  #Lyssna på mig, skynda till min hjälp.

Var min klippa dit jag kan fly, borgen där

     jag finner räddning#.

 

Var min hjälpare lyssna på mina ord.

     Tillflykts klippan borgens  beskydd.

 

Psalm. 18:3.

 

3.  #Herre, min klippa, min borg och min räddare,

min Gud, berget som är min tillflykt, min sköld

      och mitt starka värn, min fristad#.

 

Herrens trofasta räddande segerkraften. 

  Mitt säkra klippfäste.  Du, eviga borgs beskydd.

Min Livsräddare i fara olycka elände.

       Du, min trossköld.

Mitt starka försvar där orättvisan råder.

     Fristaden från fiendens förtryck.

 

¤Psalm. 31:4.

 

4.  #Ja, du är min klippa och min borg.

Du skall leda och styra mig, ditt namn till ära#.

 

Du, Herre, min eviga klippa.

     Min själs borg från fiendens giftiga pilar.

Livets rådgivare leder mina fotsteg på rätta vägar.

       Ditt namn blir ärat i evighet.

 

Psalm. 23:3.

 

3.  #Han ger mig ny kraft och leder mig

   på rätta vägar, sitt namn till ära#.

 

Gode omsorgsfulle herden.

   Beskrivning om gode herden.

Styrker min mänskliga kraftlöshet.

      Livets vägvisare.  Ditt eviga namn äras.

 

¤Psalm. 31:5.

 

5.  #Du skall lösa mig ur snaran de gillrat,

du är min tillflykt#.

 

Du, Herre, räddaren ur gudlöses utlagda snara.

    Lögnaktig falsk snara vilseleder själen.

 

Psalm. 25:15.

 

15.  #Min blick är ständigt fäst på Herren, det är han

som löser min fot mot snaran#.

 

Bön om Herrens hjälp tröst vägledning.

      Min dagliga blick äger tilltro på Herrens godhet.

Herrens hjälp befriar mig ur snarans tyranneri. 

 

¤Psalm. 31:6.

 

6.  #Jag överlämnar mig i dina händer.

Du befriar mig, Herre, du sanne Gud#.

 

Överlämnar mitt liv i min faders trygga händer.

          Sanne Gudens trohet befriar mig från

fiendens dödlighet.

 

¤Psalm. 31:7.

 

7.  #Du hatar dem som dyrkar falska gudar,

men jag litar på dig Herren#.

 

Falsk avgudadyrkan föraktar hatar Guds trofasthet.

        Gudfruktan förtröstar på Guds nåderika

barmhärtighet.

 

¤Psalm. 31:8.

 

8.  #Jag vill jubla av glädje över din godhet,

du som såg mitt elände och tog dig an mig

      när jag led#.

 

Jublande hjärtan sprider livsglädje.

       Tacksam över Guds godhet.

Mitt elände olycka förändrades till välsignelse.

 

¤Psalm. 31:9.

 

9.  #Du gav mig inte fiendens våld,

du förde mig ut i frihet#.

 

Bskyddat mig från fiendens våldsbrott.

       Befriade mig från syndens träldom.

 

Psalm. 18:20.

 

20.  #Herrens nåderika segerkraft mot fienden#.

     

Herrens nåderika godhet försvaret mot

      fiendens gudlöshet.

 

¤Psalm. 31:10.

 

10.  #Förbarma dig, Herre, jag är i nöd, 

mina ögon är skumma av sorgen, jag är matt

    till kropp och själ#.

 

Lever i nödens tid förtryckt övergiven.

         Mina ögon sorgens ögon.

Min kropp kraftlös själslivet förslavat under

     syndens tyranneri.

 

Psalm. 6:3.

 

3.  #Förbarma dig, Herre, jag är kraftlös,

  bota mig, Herre, min kropp tvina bort#.

 

Besvarad bön i djup nöd.

   Lärt känna Guds förbarmande i kraftlösheten.

I Modlöshetens träldom befriar mig ger nytt mod.

 

Psalm. 6:8.

 

8.  #Mina ögon skumma av sorg, mina fiender

  har fått dem att åldras#.

 

Hjärtats bön i djup förtvivlan.   

    Sorgen blivit mitt dagliga bröd.

 

¤Psalm. 31:11.

 

11.  #Mitt liv rinner bort i ängslan och mina år

i suckan. 

      I nöden sviker mig kraften och benen murknar

i min kropp#.

 

Mitt liv ägs av energi tidstjuvar.

       Kraftlös i nödens tid.

 

¤Psalm. 31:12.

 

12.  #För alla mina fienders skull.

Jag blir hånad, jag är en börda för mina grannar,

     en skräck för mina vänner, de som ser mig på

gatan viker undan#.

 

Mitt lidande fiendens ondska drabba mig.

       Hånfulla tungor vidrör mig.

Mina grannar hatar föraktar mig.

         Skräckslagna i min närvaro. 

Betraktar mig som fiende o-vän.

 

Jobs bok. 19:13-19.

 

13.  #Mina fränder har han skilt från mig

alla jag kände vänder mig ryggen#.

 

Jobs svar på Bildads andra tal.

    Mina släktingar blivit mina o-vänner.

      Föraktar hatar min Guds tro.

Ifrågasätter mitt lidande.

 

Jobs bok. 19:14.

 

14.  #Vänner och förtrogna har jag inga mer,

mitt husfolk har glömt mig#.

 

Vänner övergivet mig.

      Mitt kära husfolk glömt min värdighet.

 

Jobs bok. 19:15.

 

15.  #Pigorna känns inte vid mig, jag blivit 

en främling för dem#.

 

Mitt tjänstefolks beteende.

     Förändrats i mitt lidande.

 

Jobs bok. 19:16.

 

16.  #Kallar jag på min tjänare svarar han mig inte,

jag måste tigga och be#.

 

Min tjänare inte längre villig hjälpa trösta

       uppmuntra mig i nödens tid.

 

Jobs bok. 19:17.

 

17.  #Min andedräkt kväljer min hustru,

jag äcklar mina närmaste#.

 

Min kära hustru övergivit mig.

      Avsky mina släktingar.

 

Jobs bok. 19:18.

 

18.  #Till och med barnen är vanvördiga, tar jag

till orda blir jag motsagd#.

 

Mina egna barn accepterar vördar inte mitt

      faders-skap.

 

Jobs bok. 19:19.

 

19.  #Alla jag umgås med visar sin avsky,

de jag har älskat vänder sig mot mig#.

 

Jobs svar på Bildads andra tal.

     Job beskriver sitt lidande: bön om uppmuntran hjälp tröst ur lidandets tyranneri. 

 

Psalm. 38:12.

 

12.  #Mina vänner och grannar skyr min plåga,

mina närmaste håller sig borta#.

 

Rättfärdiges bön om upprättelse.

       Lidandets verklighet  grannar vänner 

släktingar överger mig.  

 

¤Psalm. 41:10.

 

10.  #Också min vän som jag litade på och som 

delade mitt bröd, han trampar på mig#.

 

Hjärtats klagorop i nödens tid under förföljelse. 

    Min väns trohet försvunnit.

         Föraktar hatar mitt liv.

 

Psalm. 44:14.

 

14.  #Du gör oss till åtlöje för våra grannar, till spott

och och spe för dem som bor omkring oss#.

 

Guds trogna folks böner under svår krigsnöd.

           Skådespel inför våra grannar.

Bespottade hånade.

 

Psalm. 55:13-15.

 

13.  #Om jag smädades av en fiende, då kunde

jag bära det, om jag förnedrades av en ovän,

           då kunde jag dra mig undan#.

 

Klagan över falska vänners beteende.

       Från fiendens smädelse.

Ovänners förnedrande förakta hatar

         människovärdet.

Bönen befriaren från fienders gudlöshet.

 

14.  #Men du är min like, min vän och förtogne#.

 

15.  #Vi gladdes åt att gå sida och sida i skaran

i Guds hus#.

 

Andlig gemenskap glädjens gemenskap

       verksam i Kristi kropp.

  

Psalm. 69:9-13.

 

9.  #Jag blivit utstött bland mina bröder, 

   en främling för min moders barn#.

 

Beskrivning på Rättfärdiges lidande.

 

       Mina bröders vänskap splittrad i mitt lidande.

Lever i främlingskap.

 

Psalm. 69:10.

 

10.  #Lidelsen för ditt hus har förtärt mig,

jag smädas av dem som smädar dig#.

 

Din helgedom övergiven  bedrövar mitt hjärta.

      Gudlösas smädelse drabbar mig.

 

Psalm. 69:11.

 

11.  #Jag grät och fastade, då blev jag hånad#.

 

Hånad föraktad inför min tillbedjan.

     Fruktar den helige avskyr gudlösheten.

 

Pslam. 69:12.

 

12.  #Jag klädde mig i säckväv, då blev jag 

   en visa för dem#.

 

Iklädde mig fastans säcktyg.

       Kallad dårens vän.

  

Psalm. 69:13.

 

13.  #De sladdrar om mig i stadsporten,

    drinkare sjunger om mig#.

 

Gudlösa förtalar mig i stadsporten.

    Drinkarnas ord hånar föraktar mig. 

  

Psalm. 79:4.

 

4.  #Vi har blivit till åtlöje för våra grannar,

till spott spe för dem som bor omkring oss#.

 

Bön i en tid av förföljelse.

    Dåre inför människors ögon.

Bespottad hatad föraktad.

 

Psalm. 80:7.

 

7.  #Du utsätter oss för våra grannars förakt,

    vi hånas av våra fiender#.

 

Fienderna hånar föraktar vår gudsfruktan.

    Grannars förakt förringar dygdernas liv. 

 

Psalm. 88:9.

 

9.  #Du har drivet bort min förtrogna, du har

fyllt dem med avsky för mig.

      Jag är inspärrad, jag kan inte komma ut#.

 

Klagosång i svår förföljelse.

        Mina förtrogna i tron förkastat mig.

 

Psalm. 88:19.

 

19.  #Du har drivit bort mina vänner och fränder,

   mina förtrogna tar du ifrån mig#.

 

Lidandet jämförs med Jobs lidande.

      Mina vänner släktingar övergivit mig.

 

Psalm. 89:42.

 

42.  #Han plundras av alla som kommer förbi,

han blir hånad av sina grannar#. 

 

Bön om hjälp beskydd mot fiendens hånfulla ord.

 

¤Psalm. 31:13.

 

13.  #Jag är bortglömd som en död, jag är som 

ett krossat kärl#.

 

Livet o-värdigt.

     Lidandet blir min herre.

 

¤Psalm. 31:14.

 

14.  #Jag hör folkhopen viska.

  Skräck från alla håll ----- de gaddar sig samman

         och smider planer mot mitt liv#.

 

Folkmassans förtal skvaller hånar mig.

      Sammansvärjer sig mot mig.

 

¤Psalm. 31:15.

 

15.  #Men jag förtröstar på dig, Herre, jag säger:

Du är min Gud#.

 

Lidandet förödmjukar mig.

   Sökande efter Herrens beskydd.

Du, den ende Guden.

 

Jeremia bok.  20:10.

 

10.  #Ja, jag hör folkhopen viska:

"Skräck från alla håll!

      Ange honom!    Vi skall ange honom!"

väntar nu på mitt fall:

    "Kanske låter han lura sig, så att vi får övertaget

och kan ta hämnd på honom"#.

 

Profeten Jeremias klagan.

      Hör folkmassans förtal skvaller.

Anklaga honom för hans falskhet.

          Förringar hans gudsfruktan.

Gör honom modfälld.

 

¤Psalm. 31:16.

 

16.  #I din hand ligger mina dagar, rädda mig ur 

fienders hand, från dem som förföljer mig#.

 

Bön om befrielse från fiendens onda planer.

      Mina livsdagar räknade vilar i min faders

trygga hand.

<span style="font-family: 'arial black', 'avant garde'; font-size

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards