Direktlänk till inlägg 22 januari 2023

PSALM 22:1-14. RÄTTFÄRDIGES LIDANDE HÄRLIGHET. Del. 1.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 22 januari 2023 11:31

              PSALM. 22:1-14.

 

     RÄTTFÄRDIGES LIDANDE HÄRLIGHET.

 

                               DEL. 1.

 

Psalm. 22:1.

 

1.  #För körledaren.

   En psalm av David#.

 

Psalm. 22:2.

 

2.  #Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?

  Jag ropar förtvivlat, men du är långt borta#.

 

Profetiska ord:

    Jesu korsfästelse  innan han överlämnade

sin ande.

     Förtvivlans nödrop saknar faderns närhet.

 

Jesaja bok. 49:14.

 

14.  #Sion sade:

"Herren har övergett mig, Gud har glömt mig".

 

Heliga berget Sions klagorop.

      Övergivit sitt heliga berg.

Vara glömd från Guds barmhärtighet.

 

Matteus evangelium. 27:46.

 

46.  #Vid nionde timmen ropade Jesus med hög

röst:

      "ELI, ELI, LEMA SABACHTANI?"

( vilket betyder: Min Gud, min Gud, varför har 

     du övergivit mig? )#.

 

Jesus övergavs av faderns kärlek till sin Son.

 

Psalm. 22:3.

 

3.  #Min Gud, jag ropar om dagen, men du

svarar inte, jag ropar om natten men finner

     ingen ro#. 

 

Rättfärdiges nödrop hjälp förbarmande.

    Min Gud, besvarar inte mitt bönerop.

Nattens vila orolig.       

 

Jobs bok. 30:20.

 

20.  #Jag ropar till dig men du svarar inte,

jag står här och du ser mig inte#.

 

Mitt klagorop besvaras inte.

      Dina allvetande ögon förkastar mig.

 

Psalm. 22:4.

 

4.  #Dock är du den Helige, till din tron stiger

Israels lovsång#.

 

Du är ditt folks utvaldas Helige.

     Israels lovsånger vidrör din himmelska tron.

 

Psalm. 22:5.

 

5.  #På dig förtröstade våra fäder, de litade på

dig, och du kom dem till hjälp#.

 

Våra fäder förfäder förtröstade på din godhet.

       Din godhet nåd var trovärdig.

Deras hjälpare i nöden.

 

Syraks bok. 2:10.

 

10.  #Se på dem som levt i gångna tider:

    Har någon som litat på Herren blir sviken?

Har någon som stått fast i gudsfruktan 

     blivit övergiven?

Har någon åkallat Herren utan att bli hörd?#.

 

Herren du aldrig sviker dina barns hjärtan sinnen.

         Gudsfruktan älskar uppmuntrar ditt

faders hjärta.

     Var och en som åkallar ditt heliga namn

bli besvarad.

       

Psalm. 22:6.

 

6.  #De ropade till dig och blev räddade,

de litade på dig, och du svek dem aldrig#.

 

Dina barns bönerop hör du.

        Du är räddaren från fiendernas onda planer.

Förtröstade på din faders kärlek.

         Din kärlek svekfri.

 

Psalm. 22:7.

 

7.  #Men jag är en mask, inte en människa,

hånad och föraktad av envar#.

 

Jag är inte värdig vara din avbild.

        Blir hånad föraktad i gudlösas ögon.

 

Psalm. 22:8.

 

8.  #Alla som ser mig gör narr av mig,

de hånler och skarar på huvudet#.

 

Människors ögon ser hånfullt på mig.

      Ser mig som en dåre.

 

Jobs bok. 17:6.

 

6.  #Gud har gjort mig till en visa för hela världen,

jag har blivit en som man spottar i ansiktet#. 

 

Job avslutar sitt tal på Elifas andra tal.

           Inför världens ögon blivit till åtlöje.

Blir bespottad.

    Föraktar mitt människo-värde. 

 

Psalm. 69:20.

 

20.  #Du vet hur jag blir smädad, hur jag lider 

hån och skam, du ser ju alla mina ovänner#.

 

Lidande tjänaren hör smädelse.

       Mitt lidande hånfullt skamlöst.

Mina o-vänner övermodiga i sitt beteende.

 

Psalm. 109:25.

 

25.  #Jag är utsatt för deras hån, de skakar på

huvudet när de ser mig#.

 

Jag förringas av deras hånfulla beteende.

      Ser mig som en dåre.

 

Klagovisorna. 2:16.

 

16.  #Alla dina fiender gör grimaser åt dig,

de visslar och hångrinar de ropar,

      "Vi har nått vårt mål!

Detta är den dag vi väntat på, vi har fått

   uppleva den"#.

 

Dina hårdsinta fiender föraktar mig.

      Övermodigas ord säger:

Den dag vi väntat på har kommit.

 

Klagovisorna. 3:14.

 

14.  #Jag blev till åtlöje för alla människor, 

jag blev en visa för dem#.

 

Mina ondsinta fiender visar sitt förakt.

 

Klagovisorna. 3:46.

 

46.  #Alla våra fiender hångrinar åt oss#.

 

Våra fienders gudlöshet i ord handling.

 

Syraks bok. 12:18.

 

18.  #Han ruskar på huvudet och klappar

hånfullt händerna, han sprider rykten överallt

      och ser försmädligt ut#.

 

Ovänners beteende i ord handling.

         Hånfulla händer hörs.

Lögnaktiga falska rykten sprids överallt.

 

Psalm. 22:9.

 

9.  #Han har överlämnat sig åt Herren, nu får

Herren gripa in och rädda honom ----- han är ju

       älskad av Herren#.

 

Överlämnat sitt liv i sin faders kärleksfulla händer.

         Förtröstan livets trygghet.

 

Matteus evangelium. 27:43.

 

43.  #HAN HAR SATT SIN LIT TILL GUD.

NU FÅR GUD RÄDDA HONOM, OM HAN BRYR SIG

      OM HONOM.

Han har ju sagt att han är Guds son"#.  

 

Psalm. 22:10.

 

10.  #Du hjälpte mig ut ur min moders liv,

du lät mig vila trygg vid min moders bröst#.

 

Din faderskärlek räddade mitt liv.

     Gav trygg vila vid min moders kärleksfulla bröst.

 

Psalm. 71:6.

 

6.  #Från min första stund har du varit mitt stöd,

     från moderlivet min styrka, jag sjunger

ständigt ditt lov#. 

 

Beskrivning av äkta moderskärleken.

    Från min födelse moderskärleken visade trohet.

Upphör aldrig lovsjunga ditt liv.

 

Psalm. 22:11.

 

11.  #Från min födelsestund är mitt liv i din hand,

alltsedan jag blev till har du varit min Gud#.

 

Sedan jag formades i min modersliv du, Herre,

    varit mig trogen.

 

Psalm. 22:12.

 

12.  #Dröj inte långt borta, jag är i nöd,

och ingen finns som hjälper mig#.

 

Hör mitt nödrop!

      Alla övergivit mig.

 

Psalm. 35:22.

 

22.  #Du ser det, Herre, var inte tyst, Herre,

dröj inte långt borta#.

 

Ditt allvetande ser min nöd.

      Herre, bryt din tystnad lyssna på mig.

 

Psalm. 38:22.

 

22.  #Överge mig inte, Herre, min Gud,

    dröj inte långt borta!#.

 

Visa din nåd faders kärlek för mig.

 

Psalm. 71:12.

 

12.  #Han räddar den fattige som ropar,

den arme som ingen hjälper#.

 

Herre, du hör fattiges nödrop.

      Arme hjälplös i sin nöd.

 

Psalm. 22:13.

 

13.  #Tjurar skockar sig runt mig, jag är kringränd

av bestar från Bashan#.

 

Beskrivning på fiendens hat och förakt.

 

Psalm. 22:14.

 

14.  #De spärrar upp sina gap som rovlystna,

rytande lejon#.

 

Fiendernas onda planer beskrivs som lejonets

      beteende. 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards