Direktlänk till inlägg 1 december 2022

PSALM 9:14-21. TACKSAMHET FÖR SEGER ÖVER FIENDEN. DEL. 2.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 1 december 2022 17:47

                PSALM. 9:14-21.

 

         TACKSAMHET FÖR SEGER ÖVER FIENDEN.

 

                                 DEL. 2.

 

Tacksamt hjärta uppskattar uppmuntrar 

       fiendens nederlag.

 

¤Psalm. 9:14.

 

14. #Ty skall rädda mig från döden, räddat mig 

från att falla.

     Så kan jag vandra inför Gud i livets ljus#.

 

Davids förtröstansfulla.

       Räddar befriar mig från dödliga svärdet.

Din trofasthet försvarar mitt liv.

    Vandra mitt liv efter Guds liv livets sanna ljus.

 

Jonas bön i fiskens buk.

 

Jona bok. 2:7.

 

7.  #Där nere vid bergens rötter.

Jag skönk till det land vars portar skulle reglas

      bakom mig för evigt.

Men du Gud gav mig liv, o Herre, min Gud,

     och förde mig upp ur graven#. 

 

Job olydnad flydde från Guds kallelse vara Guds

   rättfärdiga språkrör inför Nineves Gudlöshet.

 

Egyptierna plågas av  djur, israeliterna räddas. 

 

Vishetens bok. 16:13.

 

13.  #Du har makten över liv och död, du leder oss 

ner till dödsrikets portar och för oss upp därifrån#.

 

Beskriver Guds majestätiska makt över livet

    och döden. 

 

¤Psalm. 9:15.

 

15.  #Så att jag får sjunga ditt lov, jubla över

   din hjälp i Sions portar#.

 

Guds hjälp omsorg vid Guds heliga

     bergs Sions portar.

Tacksamt hjärta Guds förtroende få lovsjunga

       hans heliga lov.

 

¤Psalm. 9:16.

 

16.  #Han gräver en grop och gör den djup men

faller i egen fälla#.

 

Ondsintes listiga planer avslöjas.

       Bestraffas  förlorar sitt egna liv.

 

Psalm. 35:7-10.

 

7.  #Utan lade ut sitt nät och grävde en grop

åt mig#.

 

Fiendens listiga planer mot mitt liv.

    Hatar föraktar mig: i o-kunnighet döda mig.

 

8.  #Låt fördärvet överraska dem, låt nätet de 

lagt ut snärja dem själva och låt dem falla

      i gropen de grävt#.

 

Davids bön:

      Segern över fienden: fördärvet förgör dem.

Deras utlagda nät snärjer deras själviskhet.

      Bestraffa dem: faller egen självgjorda grop.

 

9.  #Jag skall jubla över Herren och glädjas åt 

hans hjälp#.

 

Tacksamt hjärta höjer jubel glädjerop.

     Herren trofast hjälpare.

 

10.  #Hela min varelse ropar:

Herre, vem är som du?

       Du räddar den svage från hans överman,

den svage och fattige från plundraren#.

 

Herren den ende Guden sann rättfärdig.

    Fattiges svages försvarare mot deras plundrare. 

 

¤Psalm. 9:17.

 

17.  #Herren gav sig till känna, han skipade rätt,

i sitt eget dåd blev den gudlöse snärjd#.

 

Herren vittnar om sin trohet barmhärtighet.

     Bestaffar rättvist.

Gudlöse fångad i sina egna illgärningar.

 

¤Psalm. 9:18.

 

18.  #Ner i dödsriket skall de gudlösa fara,

alla de folk som glömmer Gud#.

 

Gudlöse bestraffas i dödsrikets boningar.

      

¤Psalm. 9:19.

 

19.  #Ty den fattige är ej för evigt glömd,

de förtycktas hopp inte borta för alltid#.

 

Fattiges liv ej för evigt bortglömd.

    Förtrycktes framtidshopp ej bortglömd.

 

¤Psalm. 9:20.

 

20.  #Herre, grip in!

Låt inte människor ta makten!

      Ställ folken inför din domstol!

 

Herrens majestätiska allmakt dömer onda

     illgärningar.

Tillåt inte gudlösheten få makt.

    Davids förtröstansfulla bön:

        Folkens onda handlingar döms inför Kristi domstol.

 

¤Psalm. 9:21.

 

21.  #Herre, fyll dem med fruktan!

   Låt folken veta att de är dödliga!#. 

 

Låt folken få insikt om sin dödlighet.

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards