Direktlänk till inlägg 1 december 2022

PSALM 15:1-5. RENHJÄRTLIG TJÄNARE I KRISTI KROPP.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 1 december 2022 17:47

          RENHJÄRTLIG TJÄNARE I

 

                KRISTI KROPP.

 

Psalm. 15:1.

 

1.  #Herre, vem får gästa ditt tält?

Vem får bo på ditt heliga berg?#.

 

Vilket hjärta finner Gud sitt välbehag i?

       

Psalm. 24:4-5.

 

4.  #Den som har skuldlösa händer och rent hjärta,

som inte håller sig till falska gudar och aldrig

      har svurit falskt#.

 

Beskrivning på vilka finner Herrens välbehag.

         Skuldlösa människohänder.

Renhjärtliga tungor hjärtan.

      Avskyr falsk avgudadyrkan.

Äger behärskad tunga.

       

5.  #Han får välsignelse av Herren och riklig lön

av Gud, sin räddare#.

 

Ostraffligt levnadssätt välsignat av Herren.

      Belönas.

Herrens renhjärtlige tjänare: räddad tröstad

    uppmuntrad. 

 

Jesaja bok. 33:14-16.

 

14.  #Syndarna bävar i Sion, de gudlösa grips av

skräck.

    "Vem kan bo vid en förtärande eld, vid ständigt

brinnande lågor?"#.

 

Syndarna skräckslagna inför Guds heliga berg.

       Gudlösas rädsla inför Herrens helighet.

Vem kan nalkas Herrens heliga förtärande

    eldslågor.

 

15.  #Den som lever rättfärdigt och talar sanning,

den som skyr vad som vinns med våld och slår

      ifrån sig när han erbjuds mutor, den som

inte vill höra talas om dråp och inte vill

     de åt det som är ont#.

 

Rättfärdige talar sanning.

     Avskyr våldsbrott.

Undviker girighetens faror.

      Föraktar onda gärningar våldsdåd.

 

16.  #Han får bo på höjderna, klippfästas skall 

vara hans tillflykt, han skall ha nog med bröd

      och aldrig saknar vatten#.

 

Herrens välsignelser erbjuder honom boplats

    på höjderna fria från våldsdåd illgärningar.

Hans tillflykt säker trygg.

      Daglig föda.

Saknar vattenbrist.

 

Jesaja bok. 52:1.

 

1.  #Vakna upp, vakna upp, klä dig i din styrka,

   Sion, klä dig i din högtidsskrud, Jerusalem,

          heliga stad.

Ingen oomskuren och oren skall mer komma

     in i dig#.

 

Uppmuntrar dig, Sion. ikläd dig din makts styrka.

         Klä dig segerrik högtidsskrud du, Jerusalem

   den heliga staden.

Renhjärtliga ska bli inbjudna.

 

Psalm. 23:6.

 

6.  #Din godhet och nåd skall följa mig varje dag

i mitt liv, och Herrens hus skall vara mitt hem

     så länge jag lever#.

 

Din oändliga godhet nåd.

      Följer mig varje dag.

Mitt liv fröjdas över din trohet barmhärtighet.

     Herrens boningar mitt eviga hem.

 

Psalm. 27:4.

 

4.  #Ett enda ber jag Herren om, detta begär jag:

att få vara i Herrens hus varje dag i mitt liv

      för att se Herrens ljuvlighet och söka svar

i hans tempel#. 

 

Davids längtan dagligen vara i Herrens hus.

     Uppleva se Hans o-ändliga ljuvlighet.

I hans heliga tempel få frågorna besvarade.

 

Psalm. 15:2.

 

2.  #Den som lever oförvitligt och gör det rätta

  och är sann i tal och tanke#.

 

Den som lever syndfritt liv.

     Rättvisans tjänare i sant tal tankar.

 

Psalm. 15:3.

 

3.  #Den som inte går med förtal, inte vållar 

sin nästa skada och inte smädar sin granne#.

 

Fri från förtalets lidande.

      Förtalet skadlig skada sin nästas värdighet.

Undviker smädar sin granne.

 

3. Moseboken. 19:16.

 

16.  #Du skall  inte gå med förtal bland dina

bröder, och du skall inte stå din nästa efter livet.

    Jag är Herren#.

 

Mose lag låt förtalet vara fjärran från dig.

      Älska din nästa som dig själv.

Glöm inte Jag är Herren din Gud.

 

Psalm. 101:5.

 

5.  #Den som baktalar sin nästa, honom skall jag krossa.

      Den som är övermodig och uppblåst,

honom kan jag inte tåla#.

 

Förtalaren anklagaren skall bestraffas.

      Övermodiges stortaliges beteende

förringas.

 

Psalm. 15:4.

 

4.  #Den som förkastar den förkastlige men ärar

dem som fruktar Herren.

     Den som håller sin ed fast det står honom dyrt#.

 

Den som troget uthålligt respekterar sina edsord.

      Betalar med livet i tid av förföljelse.

 

Psalm. 15:5.

 

5.  #Den som inte ger lån mot ränta och inte

kan mutas att fälla en oskyldig.

     Den som handlar så står alltid trygg#.

 

Den som försvarar den o-skyldige lever i trygghet.

    Girige ger lån mot hög ränta.

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards