Direktlänk till inlägg 1 december 2022

PSALM 16:1-11. GUDSFRUKTIGES FÖRTRÖSTAN PÅ HERRENS GODHET..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 1 december 2022 17:47

              PSALM.  16:1-11.

 

     GUDFRUKTIGES FÖRTRÖSTAN PÅ

 

                 HERRENS GODHET.

 

Psalm. 16:1.

 

1.  #Skydda mig, Gud, jag flyr till dig#.

 

Gudfruktiges förtroende på Guds godhet.

 

Psalm. 7:2.

 

2.  #Herre, min Gud, jag flyr till dig, rädda mig

från förföljarna, befria mig#.  

 

Herren, min Gud, min säkra tillflykt.

       Säker tillflykt från ondsinta förföljare.

Ondsinta förföljare själviska hatar föraktar

     sanningen. 

 

Psalm. 16:2.

 

2.  #Jag säger till Herren:

   Min härskare, mitt högsta goda är du.

Usla är de#.

 

Mina ord till Herren min godhet.

       Min härskare över alla världs-härskare.

Du, Herre, godhetens ursprung.

 

Psalm. 73:25.

 

25.  #Äger jag dig i himlen önskar jag ingenting

   på jorden#.

 

Vara ditt barn, du himmelens ende Gud.

     Har ingen större önskan.

 

Psalm. 16:3.

 

3.  #Som hålls heliga i landet, dessa väldiga 

  vill jag inte veta av#.

 

Världs-härskare o-intressanta.

     Dina utvalda heliga i landet.

 

Psalm. 16:4.

 

4.  #Låt dem ha så många beläten de vill,

de som åtrår andra gudar ----- jag tar inte del

     i blodsoffren åt dem, jag tar inte deras namn

i min mun#.

 

Låt de gudlösas händerna forma avgudabilder.

    Tillbe Idel stumma avgudar.

Vill inte vara delaktig av deras blodsoffer.

       Bemöter deras namn med behärskad tunga. 

 

Psalm. 16:5.

 

5.  #Herren är min andel, min bägare.

  Du bestämmer mitt öde#.

 

Herren min arvedel.

      Min friska kraftkälla.

Mitt livsöde vilar i dina faders händer.

 

Klagovisorna. 3:24.

 

24.  #Min andel är Herren, det vet jag,   

    därför hoppas jag på dig#.

 

Herren min livs arvedel.

    Tacksam får ha dig till min arvedel.

Mitt framtidshopp vilar i dina faders händer.

 

Psalm. 16:6.

 

6.  #En ljuvlig lott har tillfallit mig, ja, min 

arvedel finner jag skön#.

 

Din arvedel mitt hjärtats läkedom.

 

Psalm. 16:7.

 

7.  #Jag vill prisa Herren, han ger mig råd,

mitt inre förmanar mig om natten#.

 

Prisar dig, min Herre, min trofaste rådgivare.

       Min inre människan förmanar mig

under nattens vila.

 

Psalm. 16:8.

 

8.  #Jag har alltid Herren inför mig, när han står

vid min sida vacklar jag inte#.

 

Herren, min livgivare alltid inför mig.

       Mitt säkra beskydd styrker mina vacklade steg.

 

Apostlagärningarna. 2:25-28.

 

25.  #Ty David säger säger om honom:

   JAG HAR ALLTID HAFT HERREN FÖR MINA ÖGON,

HAN STÅR VID MIN SIDA FÖR ATT JAG INTE 

     SKALL VACKLA#.

 

Davids livs erfarenhet av Guds godhet.

       Herrens trohet omsorg dagligen inför mina

ögon.

       Min försvarare beskyddare.

 

26.  #DÄRFÖR FRÖJDAR SIG MITT HJÄRTA 

OCH JUBLAR MIN TUNGA, JA, ÄN MER: MIN KROPP

     SKALL FÅ VILA MED FÖRTRÖSTAN#.

 

Mitt hjärtats tacksamhet fröjdar mitt hjärta.

         Min tunga höjer jubelrop.

Min kropp vilar med tilltro i hans barmhärtiga

     faders händer. 

 

27.  #TY DU SKALL INTE LÄMNA MIN SJÄL 

  I DÖDSRIKET ELLER LÅTA DIN HELIGE MÖTA 

FÖRGÄNGELSEN#.

 

Din trohet överger inte min dyrbara själ.

       Tillåter inte din helige tjänare leva

i förgängelsens mörka liv.

 

28.  #DU HAR VISAT MIG LIVETS VÄGAR.

  DU SKALL UPPFYLLA MIG MED GLÄDJE NÄR

JAG FÅR SE DITT ANSIKTE#. 

 

Visat mig livets insiktsfulla vägar.

     Fyller mitt hjärta med livsglädje.

 

Psalm. 73:23.

 

23.  #Men nu är jag alltid hos dig, du håller mig

     vid handen#.

 

Gudfruktiges trygghet hos Guds nåd barmhärtighet.

 

Psalm. 121:5.

 

5.  #Herren bevarar dig, i hans skugga får du vandra, han går vid din sida#.  

 

Förtröstan på Herrens trogna beskydd.

       Bevara mitt liv från fiendernas ondska.

Vandra under den Högstes beskyddande närhet.

       Går i sällskap med sina utvalda.

 

Psalm. 16:9.

 

9.  #Därför gläds mitt hjärta och jublar,

  min kropp är i trygghet#.

 

Gudsfruktiges förtröstan ger vila harmoni glädje.

        I hans närhet glöds mitt hjärta.

Höjer jubelrop i tacksamhet.

      Min kroppshydda vilar i trygghet.

 

Psalm. 16:10.

 

10.  #Ty du lämnar mig inte åt dödsriket,

du låter inte din trogne se graven#.

 

Din trofasthet överlämnar mig åt dödsriket

   mörka boningar.

Tillåter inte din trogne tjänare få se gravens 

      mörka liv.

 

Apostlagärningarna. 13:35.

 

35.  #Ty på ett annat ställe säger han:

DU SKALL INTE LÅTA DIN HELIGE MÖTA

   FÖRGÄNGELSEN#.

 

Psalm. 16:11.

 

11.  #Du visar mig vägen till liv, hos dig 

finns glädjens fullhet, ständig ljuvlighet i din

     högra hand#.

 

Beskriver Guds godhet.

       Visar mig livets fullkomliga liv.

Dygdernas liv vandrar i sällskap med 

   goda moralen etiken.

Hos dig har glädjens fullhet sin boplats.

         Daglig ljuvlighet bor i din allmakts högra hand.

      

    

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards