Direktlänk till inlägg 1 december 2022

PSALM 17:1-15. O-SKYLDIGES TILLFLYKT FRÅN ONDSINTA FÖRFÖLJARE..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 1 december 2022 17:47

 

                  PSALM. 17:1-15.

 

     O-SKYLDIGES TILLFLYKT FRÅN

 

            ONDSINTA FÖRFÖLJARE.

 

Psalm. 17:1.

 

1.  #En bön av David, Herrens tjänare.

Hör min rättvisa sak, Herre, ge akt på mitt rop!

      Lyssna till min bön, jag talar utan svek!#.

 

Davids bön.

      David Herrens utvalde tjänare.

Din rättvise tjänare.

       Herre, lyssna på mitt bönerop!

Jag avskyr svekets lögner.   

 

Jobs bok. 23:10-12.

 

10.  #Han känner den väg jag vandrar, prövar han

  mig är jag ren som guld#.

 

Jobs svar på Elifas tredje tal.

       Herren vet vilken väg jag valt vandra på.

Rättfärdighetens väg.

      Herren rannsakar mitt hjärtats innandömen.

 

11.  #Troget har jag gått i hans spår, följt hans

väg utan att vika av#.

 

Troget varit hans efterföljare i ord handling.

        Ej vandrat på själviskhetens o-fullkomliga vägar.

 

12.  #Buden han gett har jag aldrig brutit

  utan gömt hans ord i mitt bröst#. 

 

Budorden varit min ledstjärna.

      Bevarat hans fullkomliga ord i mitt hjärta.

 

Psalm. 5:2.

 

2.  #Lyssna på mig, Herre, hör mina suckar#.

 

Davids förtröstansfulla bön:

       Lyssna på min böns längtan.

Herre, hör min hjälplöshet.

 

Psalm. 17:2.

 

2.  #Av dig väntar jag min rätt, dina ögon 

ser vad som är sant#.

 

Du, min rättvise Gud.

   Dina allvetande ögon ser vad rättfärdigt är.

 

Jobs bok. 31:5-8.

 

5.  #Slog jag någonsin följe med falskhet och skyndade fram på svekets väg?#. 

 

Jobs svar på Bildads tredje tal.

       Har jag villigt följt falskhetens lögner?

Vandrat på svekets vägar?

 

6.  #Låt Gud väga mig på riktig våg, så skall

han finna att jag är oförvitlig#.

 

Låt mina ord handlingar vägas på rättvisans

    sanningens våg.

Pröva min o-strafflighet.

 

7.  #Om mina steg vikit av från vägen, om mitt

hjärta förletts av mina ögon, om mina händer

     fläckats av synd#.

 

Mina fotsteg övergett saningens väg.

     Mitt hjärta bedragits av mina ögons begärelser.

Mina händer fläckats av oskyldigas blod.

 

8.  #Då må andra äta det jag har sått, min gröda

ryckas upp med roten!#.

 

Har jag varit ondskans tjänare.

      Min gröda  mina onda gärningar tillintetgöras.

 

Psalm. 17:3.

 

3.  #Du prövar mitt hjärta, rannsakar mig

  om natten, du granskar mig men finner inget

        brott.

Inget ont kom över mina läppar#.

 

Du, rättfärdighetens fader utrannsakar mitt

    hjärtats innandömen.

Finner mig oskyldig.

       Mina läppars ord ärar renheten.

 

Uppenbarelseboken. 2:23.

 

23.  #Hennes barn skall jag döda med pest.

   Och alla församlingarna skall förstå att jag är

den som rannsakar njurar och hjärtan och som

     skall ge var och en hans gärningar är värda#.

 

Aposteln Johannes skrivna brev till Tyatiras

    församling.

De olika församlingarna i mindre Asien.

     Få insikt: jag den ende Guden vilken kan 

rannsaka hjärtats tankars innnandömen.

     Belöna varje församlingsmedlem efter

deras dygders gärningar.      

 

Psalm. 17:4.

 

4.  #Trots allt vad människor gjorde.

Vid de ord du talat höll jag fast, från budens 

     stigar#.

 

Ondsinta människors förföljelse.

       Blev inte modfälld var trogen mot ditt ord.

Övergav inte dina buds trygga stigar.

 

Psalm. 17:5.

 

5.  #Vek jag aldrig, jag gick din väg utan att snubbla#.

 

Följde din fullkomliga vilja.

      Visade dig trohet i ord handling.  

 

Psalm. 17:6.

 

6.  #Jag ropar och du svarar mig, Gud.

  Lyssna på mig, hör mina ord#.

 

Du hör mitt bönerop.

    Besvarar mig, Gud.

Lyssna på mina ord: trösta uppmuntra mig.

 

Psalm. 17:7.

 

7.  #Visa din underbara trofasthet, du som med 

din starka hand räddar dem som söker skydd

    hos dig undan sina fiender#.

 

Låt din underbara trohet bli verklig för mig.

         Din allmakts hand räddar de som söker

säkert beskydd mot sina fiender.

 

Psalm. 17:8.

 

8.  #Bevara mig som din ögonsten, göm mig

  i dina vingars skugga#.

 

Låt mig få vara din älskade ögonsten.

       Vara fördold under dina vingars trygghet.

 

5. Moseboken. 32:10.

 

10. #Han fann honom i öknen, i den ödsliga,

ylande ödemarken.

     Han gav honom värn och vård, skyddade honom

som sin ögonsten#.

 

Du Herren fann Jakob, din arvedels lott.

       I den ödsliga ökenmarken.

Gav din tjänare Jakob beskydd omsorg kärlek.

        Var din älskade ögonsten.

 

Sakarja bok. 2:8.

 

8.  #Ty så säger Herren Sebaot om de folk som

   plundrat er:

Den som rör vid er, han rör vid min ögonsten#.

 

   Herrens rättvisa ord mot sitt folks fienders plundringståg.

      Den som hotfullt förkastar dem,

vidrör min älskade ögonsten.

  

Ruts bok. 2:12.

 

12.  #Må Herren löna dig för vad du har gjort, ja,

må Herren, Israels Gud, ge dig allt vad du förtjänar,

      när du nu har kommit för att söka skydd 

under hans vingar#.

       

Psalm. 61:5.

 

5.  #Jag vill bo i ditt tält för alltid, söka skydd

   under dina vingar#.

 

Min förtröstansfulla bön.

      Dina välsignelser jämförs med ha sin trygga

boplats i din närhet.

       Söka säkert beskydd under dina allsmäktiga vingar. 

 

Psalm. 63:8.

 

8.  #Ty du kom mig till hjälp, i dina vingars skugga

jublar jag#.

 

Längtar efter din hjälp.

      Du, den ende trofaste hjälparen.

Dina trygga vingars beskydd ger jubelrop.

    

Psalm. 17:9

 

9.  #För de gudlösa som ansätter mig, mina

dödsfiender som omringar mig!#.

 

Gudlösa människor förföljer mig.

      Mina dödsfiender beslutar sig för döda mig.

 

Psalm.17:10

 

10.  #De är förstockade, de tar stora ord 

   i sin mun#.

 

Deras hårdnackade hjärtan kontrollerar deras

    onda gärningar.

Stortaliga orden övermodiga själviska.

 

Psalm. 17:11.

 

11.  #Jag hör deras steg omkring mig,

de är ute efter att slå mig till marken#.

 

Deras hatfulla steg förföljer mig.

      Dödshotar mitt liv.

 

Psalm. 17:12.

 

12.  #De liknar lejonet, redo att riva, en best som  

ligger på lur#.

 

Deras beteende liknar lejonets rytande.

     

Psalm. 7:3.

 

3.  #Så att ingen river min strupe som ett lejon

och släpar bort mig utan räddning#.

 

Deras närhet våldsam liknar lejonets beteende.

     Gör mig försvarslös.

 

Psalm. 10:9.

 

9.  #Han lurar som ett lejon i snåret, han ligger 

på lur för att fånga den arme och dra åt sitt nät#.

 

Ondsinte liknar lejonets listighet inför

     sitt dödliga byte.

Hatar föraktar den övergivnes liv.

 

Psalm. 22:14.

 

14.  #De spärrar upp sina gap som rovlystna,

  rytande lejon#.

 

Rättfärdiges lidande jämförs med obarmhärtiga

    hungriga lejons beteende.

 

Psalm. 22:22.

 

22.  #Rädda mig ur lejonens gap, mitt arma

   liv undan vildoxens horn!#.

 

Mitt värdelösa liv.

      Respektlösa mot mitt människovärde.

 

Psalm. 35:17.

 

17.  #Herre, hur länge skall de se på?

Befria mig från deras grymheter, rädda mitt 

     liv från lejonen#.

 

Hur länge skall du tillåta mitt lidande.

      Davids bön i förtvivlan.

Otacksamma vänner förföljare förkasta mitt

   livs värdighet.      

 

Psalm. 57:5.

 

5.  #Jag ligger mitt i bland lejon, glupska 

   på människokött.

Deras tänder är spjut och pilar, deras tungor

      är skarpa svärd#.

 

 Bönen räddningen i nödens tid.

       Har min boplats bland gudlösas rytande lejons

rovgiriga beteende.

      Fyllda av hat förakt mot den rättfärdige.

Deras tal föraktets tal hånfulla ord.

          Liknar giftiga pilar.

  

Psalm. 17:13.

 

13.  #Herre, grip in!

Ryck fram mot de onda!

     Fäll dem, rädda mitt liv med ditt svärd!#.

 

Herre, jag är oskyldigt anklagad.

      Förgör de ondsintas våldsgärningar.

Var mitt livsräddare bevara mid från

     deras dödliga svärd.

 

Psalm. 17:14.

 

14.  #Herre, döda dem med din hand, gör slut på dem, på deras andel i livet!

     Men dina skyddslingar mättar du, deras barn 

får vad de behöver och lämnar kvar åt sina barn#.

 

Din allmakts hand låt den tillintetgöra dem.

       

Psalm. 17:15.

 

15.  #Frikänd skall jag se ditt ansikte och mättas

av din åsyn när jag vaknar#. 

 

Belöna min o-strafflighet.

       Låt mig bli tillfredsställd av din barmhättighet

godhet.

 

Jobs bok. 19:27.

 

27.  #Ja, honom vill jag skåda, jag vill se honom

med egna ögon, inte som en främling.

    Jag förtärs av längtan#.

 

Jobs svar på Bildads andra tal.

     Jag vill se mig Rättfärdige fader.

Vara hans vän.

     Min längtan lider efter hans gudomliga närhet.

 

Första Johannes brev. 3:2.

 

2.  #Mina kära, nu är vi Guds barn, men det har

ännu inte blivit uppenbart vad vi kommer att bli.

      Vi vet dock att när han uppenbara sig kommer

vi att bli lika honom, ty då får vi se honom

    sådan han är#.

 

Aposteln Johannes talar om Guds barns

    dygdiga liv.

Guds barns liv återsken av hans karaktäriska liv.

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards