Direktlänk till inlägg 1 december 2022

PSALM. 12:21-40 HERRENS FRÄLSANDE SEGERKRAFT DEL. 2.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 1 december 2022 17:47

                         PSALM. 18:21-40.

 

            HERRENS FRÄLSANDE SEGERKRAFT.

 

                         DEL. 2.

 

Psalm. 18:21.

 

21.  #Herren lönade min rättfärdighet, mitt rena

och skuldlösa liv#.

 

Herrens trohet belönar min rättfärdighet.

      Rättvisan min vän med sanningen.

Renhjärtligheten mitt liv: ärar de goda

       dygderna.

Fri från falska anklagelser.

 

Psalm. 18:22.

 

22.  #Ty jag har hållit mig till Herrens vägar

   och inte avfallit från min Gud#.

 

Trofastheten mot Herrens fullkomliga vägar.

        Mitt hjärta inte tjänat andra gudar.

Själviskheten detta avguderi.

 

Jobs bok. 22:29.

 

29.  #Gud kväser dem som förhäver sig,

men du ödmjuka upprättar han#.

 

Elifias tredje tal till Guds tjänare Job.

      Gud förödmjukar de övermodiga.

Ödmjuka  hjärtan belönar du.

      Ger värdefull upprättelse. 

God förvaltare belönas.   

 

Ordspråksboken. 11:2.

 

2.  #Övermod har skam i släptåg, vishet 

  finns hos de saktmodiga#.

 

Övermodets stolthet skamfläckar människors-själar.

    Visheten söks av visa saktmodiga hjärtan.

Saktmodiga skall äga jorden.

    Vredens ilskenhetens barn jordens förlorare.

Saktmodig besvarar vishetens milda maningsrop.

     Saktmodige övermannen där vreden ilskenheten

råder.  Andliga dygderna motsätter sig köttsliga

     dygderna.

 

Luk. 14:11.

 

11.  #Den som upphöjer skall bli förödmjukad,

och den som ödmjukar sig skall upphöjd#.

 

Högmodige skall bli förödmjukad.

      Ödmjuka hjärtan äger ödmjukt beteende.

Ödmjuke belönas.

     Högmod går före fall.

Stolthet går före undergång.

 

Psalm. 18:23.

 

23.  #Alla hans bud har haft för ögonen och aldrig

övergett hans lagar#.

 

Mina ögon visat respekt trohet efterföljt hans bud.

         Aldrig övergivit hans fullkomliga lagar. 

Lydigt följt hans gudomliga förskrifter.

 

Psalm. 18:24.

 

24.  #Fläckfri var jag inför honom, jag vaktade

    mig för att synda#.

 

Levt syndfritt helgat liv inför hans helighet.

     Vaksam mot syndens metodiska frestelser lockelser.

      Viljestark karaktär övermannen där moraliska

misären råder.

 

Psalm. 18:25.

 

25.  #Därför lönade Herren min rättfärdighet,

mitt rena liv inför honom#.

 

Herren belönar o-strafflighet rättfärdigt liv.

        Format mitt renhjärtliga hjärta.

Rättfärdiga levnadsregler försvarar rättvisan

     sanningen där mörkrets illgärningar råder.

 

Psalm. 18:26.

 

26.  #Mot den trogne är du trofast, du är redlig

mot den redlige#.

 

Troheten värdefull trognes livs-tjänare.

        Ärligheten ärliges livs-kamrat.

Ärligheten motsätter sig o-ärligheten.

    Ärligheten uppmuntrar tröstar ärliges livsvandring.

 

Psalm. 18:27.

 

27.  #Den rene möter du med renhet, den svekfulle

   med list#.

 

Renhjärtliges renhet belönas med renhetens

   välsignelser.

        Svekfulle svekets lögnens medtjänare.

Svekfulles belöning lögnens farofyllda listighet.  

 

Psalm. 18:28.

 

28.  #Du upprättar den förnedrade folket,

men de högmodiga kuvar du#.

 

Guds nåderika barmhärtighet upprättar folket     

   där förnedring råder.

     Högmodiga får äta upp sin övermodiga förbannelse.

 

Psalm. 18:29.

 

29.  #Du låter min lampa lysa, Herren, min Gud,

gör mitt mörker till ljus#.

 

Herrens eviga ljus belyser rättfärdiges lampa.

      Mitt hjärtats förmörkade liv: förvandlar du

till ljusets närhet.

 

Psalm. 18:30.

 

30.  #Med Guds hjälp störtar jag fram mot muren,

med dig stormar jag över vallen#.

 

Min trofaste hjälpare försvarare 

       bryter ned fiendens stolta skyddsmur. 

 

Psalm. 18:31.

 

31.  #Guds väg är utan brist, Herrens ord är utan

slagg.

      Han är en sköld för alla som flyr till honom#.

 

Guds fullkomliga väg fullkomlig.

       Herrens ord luttrad i sanningens eld.

Skölden försvaret mot fiendens metodiska

     anfallskrig.

 

Andra Samuelsboken. 22:31.

 

31.  #Guds väg utan brist, Herrens ord är utan slagg.

Han är en sköld för alla fly till honom#.

 

Kung David: Herrens utvalde tjänare upphöjer

    Herrens räddande segerkraft mot fiendens 

anfallskrig. 

 

Guds ord är fullkomlig.

      Herrens ord renad i rättvisans sanningens luttringseld.

   Sanningens stridssköld mot lögnens listiga

     uttalade falska lögner.

 

Psalm. 12:7.

 

7.  #Herrens ord är rena ord, silver renat i degeln,

guld sju gånger luttrat#.

 

Davids förtröstansfulla bön inför ondskans lögner.

        Herrens fullkomliga ord luttrad i sanningens

rättvisa.

   Herren sanningens ursprung.

      O-renat silver  guldets o-renhet jämförs med

 lögnens faror villfarelser.

     Silvrets guldets slagg:

onda dygders livsföring.

 

Psalm. 119:140.

 

140.  #Ditt löftesord är fritt från slagg och din

tjänare älskar det#.

 

Guds ordets värde syndfritt från onda dygders liv.

Guds löftesord  o-rubbligt förändras aldrig.

      Din trofaste tjänare älskar ordets rättvisa.

 

Psalm. 18:32.

 

32.  #Vem är Gud utom Herren, vem är en klippa 

utom vår Gud?#.

 

Du, den ende Guden sann Gud.

    Alla andra gudar falska avgudar.

Du, den enda trygga livs klippa.

 

Psalm. 18:33.

 

33.  #Gud jag rustar mig med styrka, så att jag 

vandrar på det rätta vägen#.

 

Guds vapenutrustning ger livet o-övervinnerlig

          försvars-styrka.

Vandrar med trygga fotsteg på rättfärdighetens väg.

 

Psalm. 18:34.

 

34.  #Han gör mig snabbfotad som gasellen

och ger mig fotfäste på bergen#.

 

Gör mina rättvisa fotavtryck snabba som

    gasellens flyktiga väg.

Orubbliga fotsteg tryggt fotfäste på klippans

     kala höjder.

 

Psalm. 18:35.

 

35.  #Han lär mig krigets hantverk, lär mig

spänna kopparbågen#.

 

Undervisar mig i krigets krigsföring.

       Använder kopparbågens spännstyrka

striden mot fiendens metodiska anfallskrig.

 

Psalm. 144:1.

 

1.  #Lovad vare Herren, min klippa, han som övat 

min arm för krig och lärt min hand att strida#.

 

Herren värdig lovsång uppmuntran.

       Livets klippfäste.

Undervisat min andliga krigsföring.

    Strider mot fiendens köttliga begär. 

 

Psalm. 18:36.

 

36.  #Du gav mig din räddande sköld, du stödde

mig med din starka hand.

     Du hörde min bön och min makt blev stor#.

 

Gav mig förtrorendet använda din räddande 

     strids-sköld mot fiendens giftiga pilar.

Besvarade mina böner.

     Utrustade mig striden mot moraliska misären.

 

Psalm. 18:37.

 

37.  #Du gjorde vägen fri framför mig och gav

stadga åt mina steg#.

 

Gjorde min väg fri från onskans törnetaggar.

         Gav mig din föreskrifter åt mina fotsteg.

 

Psalm. 18:38.

 

38.  #Jag förföljde mina fiender och hann upp dem,

jag vände inte förrän jag förintat dem#.

 

Förföljde frimodigt mina föraktfulla fiender.

          Förintade dem du, Herre, gav mig nytt mod.

Frimodigheten kärleken fördriver all

      människo-fruktan.

 

Psalm. 18:39.

 

39.  #Jag krossade dem.

De förmådde inte resa sig, de låg där under mina

     fötter#.

 

Krossade dem.

        Deras gudlösa liv gjorde dem skräckslagna

inför din rättvisa sanning.

 

Psalm. 18:40.

 

40.  #Du rustade mig med styrka för striden 

och tvang angriparna på knä inför mig#.

 

Din vapenutrustning för striden gav nytt mod.

       Onda angriparna förödmjukade sig.

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards