Direktlänk till inlägg 19 november 2022

PSALM. 5:1-13. BÖN OM BEFRIELSE FRÅN DE OGUDAKTIGA

Av Jan-Owe Ahlstrand - 19 november 2022 14:49

                    PSALM. 5:1-13.

 

     MORGONPSALM I HERRENS TEMPEL.

 

       BÖN OM BEFRIELSE FRÅN DE GUDLÖSAS

 

            ONDA TAL GÄRNINGAR.

 

¤Psalm.5:1.

 

1.  #För körledaren, till flöjtspel. 

   En psalm av David.

 

¤Psalm. 5:2.

 

2.  #Lyssna, på mig, Herre, mina suckar#.

 

Herre, lyssna på mina ord.

     Min uppgivenhet modlöshet.

 

¤Psalm. 5:3.

 

3.  #Ge akt på mitt rop, min konung och Gud,

till dig går min bön#.

 

Respektera mitt bönerop.

      Du, Herre, min konung min ende Gud.

 

¤Psalm. 5:4.

 

4.  #Herre, om morgonen skall du höra min röst,

då bereder jag mitt offer och väntar#.

 

Herre, efter nattens vila hör min röst.

        Du, ordningens fader  jag förbereder mitt

 morgon-offer inväntar ditt svar.

 

Psalm. 88:14.

 

14.  #Jag ropar till dig, Herre, om morgonen stiger

min bön till dig#.

 

      Efter nattens vila mitt hjärtats bönerop

hörs inför dig.

       

Psalm. 119:147.

 

147.  #När morgonen gryr ropar jag,

    jag hoppas på ditt ord#.

 

Vid morgon timman förtröstar mitt rop på

     din trofasthet.

Förtröstar på ditt fullkomliga ord. 

 

¤Psalm. 5:5.

 

5.  #Du är inte en Gud som kan tåla brott,

    ingen ond får bo hos dig#.

 

Gud älskar godheten avskyr ondskans tal

       handlingar.

Gudlösas våldsbrott bestraffar du. 

 

Job. 13:16.

 

16.  #Redan det borde bli min räddning, ty en gudlös

  skulle inte träda fram inför honom#.

 

Jobs svar på Jobs vän: Sofars första tal.

        Gudlöst hjärta söker inte råd hjälp hos

Guds rättfärdighet.

     Gudlösheten finns inte i Guds hjärta.

 

¤Psalm. 5:6.

 

6.  #De övermodiga skall skygga för din blick,

du har alla ogärningsmän#.

 

Övermodiga o-gärningsmän skräckslagna inför

  Guds heliga åsyn. 

 

Psalm. 28:3.

 

3.  #Släpa inte bort mig med gudlösa och ogärningsmän.

      De säger sig vilja väl men har ont i sinnet#.

 

Jämför mig inte med gudlösa o-gärningsmans

      onda gärningar.

Deras falska vilja bedrar.

        Egensinniga: tänker ondskefulla tankar.  

 

¤Psalm. 5:7.

 

7.  #Du förgör lögnarna, Herre, mördare och bedragare avskyr du#.

 

Herre, du bestraffar lögnarna.

  Vår Gud sanningens ursprung.

     Mördare bedragare avskyr du.

Herren, vår skapare, livets ursprung.

     

Psalm. 55:24.

 

24.  #Du, o Gud, skall störta dem ner i avgrundens djup.

       Mördare och bedragare når inte livets mitt.

Men jag förtröstar på dig#.

 

Lögnares bedragares mördares liv förbannade.

        Jag förtröstar på dig livets ursprung. 

 

¤Psalm. 5:8.

 

8.  #Men jag får går in i ditt hus, ty din godhet

är stor.

        Jag faller ner i vördnad, vänd mot ditt heliga

tempel#.

 

Jag får besöka din helgedom.

      Din o-ändliga godhet belönar.

Respektera vörda din helighet.

 

¤Psalm. 5:9.

 

9.  #Herre, led mig rätt, jag omges av fiender,

jämna din väg för mig#.

 

Herre, min rådgivare vägvisare: rättvisans

    försvarare.

       Mina fiender hatar föraktar mitt liv.

 

Psalm. 25:4.

 

4.  #Herre, lär mig dina vägar, visa mig dina stigar#.

 

Davids bön:

   Undervisa  mig i dina fullkomliga lagar.

Led mig på dina rättfärdiga vägar.

     

Psalm. 27:11.

 

11.  #Visa mig, Herre, din väg!

      Led mig på en jämn stig, jag omges av fiender#.

 

Davids bön under fiendens förföljelse.

        Visa mig din vilja: ge mig insikt välja

rättvisans väg!

   Var min vägvisare låt min stig bli fri från

      fiendens ondsinta planer.

 

Psalm. 86:11.

 

11.  #Visa mig, Herre, din väg, så att jag kan vandra

i din sanning.

     Lär mig at helhjärtat vörda ditt namn#.

 

Davids bön om vägledning:

      Jag vill vandra i din sanning.

Avskyr lögnens bedrägliga vägar.

     Vill inte tjäna två herrar.

Helhjärtat respektera ditt heliga namn.

  

Psalm. 143:10.

 

10.  #Lär mig att göra din vilja, ty du är min Gud.

   Må din goda ande leda mig på jämn mark#.

 

     Davids bön.

Besvara min bön.

     Ger mig insikt i din vilja.

Göra din fullkomliga vilja: i ord och handling.

       Du min ende Gud.

Din gode ande ska vägleda mig där moraliska

    misären råder.

 

¤Psalm. 5:10.

 

10.  #I deras mun finns ingen sanning, deras inre

är fördärv, en öppen grav är deras strupe,

      sin tunga gör de hal#.

 

Gudlösa munnar förnekar sanningen.

     Lögnaktigt tal äras.

Inre livet fördärv olyckor elände.

      Deras strupe förmörkad av förtalet skvalleriet.

O-behärskad  tunga  svekfull lögnaktig.

 

Rom. 3:13.

 

13.  #EN ÖPPEN GRAV ÄR DERAS STRUPE,

    SIN TUNGA BRUKAR DE TILL SVEK.

HUGGORMSGIFT HAR DE BAKOM SINA LÄPPAR#.

 

Paulus brev till romarna.

     O-behärskade tungor hörs i Roms församling.

Deras tungor svekfulla: vän med lögnen.

     Huggormsgiftet o-renat deras läppar.  

 

¤Psalm. 5:11.

 

11.  #Låt dem stå med skuld, o Gud, låt deras

planer fälla dem!

      Stöt bort dem för deras många synder -----

de trotsar dig!#.

 

Bestraffa dem.  

   Deras ondskefulla planer misslyckas.

Hårdsinta upproriska hjärtan:

       förkasta dem. 

 

¤Psalm. 5:12.

 

12.  #Men alla som flyr till dig skall fröjdas 

och alltid jubla, du skyddar dem och de höjer

     glädjerop, alla som älskar ditt namn#.

 

De ärliga söker efter din rättfärdighet

    fröjdas i jubelrop.

Du beskyddar dem.

      Tacksamt älskar ditt eviga namn.

 

¤Psalm. 5:13.

 

13.  #Du, Herre, välsignar den rättfärdige.

      Din ynnerst täcker honom som en sköld#. 

 

Herren, välsignar den rättfärdiges liv.

       

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards