Direktlänk till inlägg 30 oktober 2022

PSALM 94:1-23. VÅR HERREN VÅR ÖVERDOMARE.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 oktober 2022 07:16

        PSALM.  94:1-23.

 

              HERREN ÖVERDOMAREN.

 

Psalm. 94:1.

 

1.  #Herre, du hämndens Gud, du hämndens Gud,

    träd fram#.

 

Invänta Guds tid för bestraffning.

       Frimodigt påminna Gud du är hämndens Gud.

 

Psalm. 94:2.

 

2.  #Res dig, jordens domare, straffa de högmodiga 

som de förtjänar!#.

 

Respektera Gud den allsmäktige som jordens

       domare.

Bestraffa högmodigas illgärningar.

      

Psalm. 94:3.

 

3.  #Herre, hur länge, hur länge skall de gudlösa 

få jubla av fräckhet, alla ogärningsmän

      förhäva sig?#.

 

Visa klagorop mot gudlösa fäcka stolta tungor.

       O-gärningsmännens övermodiga stolthet.

 

Psalm. 94:4.

 

4.  #Deras tal flödar av fräckhet, alla ogärningsmän förhäva sig?#.

 

Respektlösa ord deras tungor fyllda av svekfulla

      fräcka ord ondskans tjänare.

 

Psalm. 94:5.

 

5.  #Herre, de krossar ditt folk de förtrycker din egendom#.

 

Ditt egendomsfolk betryckt folk.

 

Psalm. 94:6.

 

6.  #De döda änkor och främlingar och mördar 

   de faderlösa#.

 

Gudlösa ogärningsmän dödar änkors liv.

      Visar främlingshat.

Mördar faderlösa människor.

      Förringar sin nästas människovärde.

 

Psalm. 94:7.

 

7.  #Herren ser det inte, säger de, "Jakobs Gud

    märker det inte"#.

 

Talar lögnaktiga ord förnekar Herrens allsmäktiga

     blickar över sin skapelse.

 

Psalm. 94:8.

 

8.  #Ni, oförnuftiga i vårt folk, tänk efter, ni dårar,

när skall ni få förstånd!#.

 

Ert tal gör er till ett dåraktigt folk.

    Rannsaka er låt er förödmjukas.

Dårar saknar insikt.

     Insikten mänskligheten hjälp försvarare där

moraliska misären råder.

 

 

Psalm. 94:9.

 

9.  #Skulle han som gett er öron inte höra, han som

skapat ögat inte se?#.

 

Vår Fader jordens himlens skapare till allt.

      Trolösheten förnekar Guds allvetande.

 

Psalm. 94:10.

 

10.  #Skulle han som fostrar folken inte straffa,

han som undervisar människorna inte veta?#.

 

Den Herren älskar agar han.

        Undervisar mänskligheten i de andliga dygdernas liv.

 

Psalm. 94:11.

 

11.  #Herren känner människornas planer, han vet

att de är idel tomhet#.

 

Herrens allvetande avslöjar minniskors idel tomma

        kortsiktiga planer.

 

Psalm. 94:12.

 

12.  #Lycklig den som du, Herre, fostrar

och undervisar genom din lag#.

 

Välsignad din ödmjuke tjänare vilken låter sig

     bli fostrad av kärleksfulll fader.

Lär känna Herrens fullkomliga lag.

 

Psalm. 94:13.

 

13.  #Du ger honom ro i onda dagar, medan graven

grävs åt de gudlösa#.

 

Livet i Ondskans värld rättfärdige få leva

        harmoniskt vilsamt liv.

Gudlöse förgör sitt egna liv.

    Lögnaktigt bedragen i sällskap med ondskans

vilseledande falska läror.

 

Psalm. 94:14.

 

14.  #Ty Herren förskjuter inte sitt folk, han överger 

inte sin egendom#.

 

Faderns faderskärlek överger inte sitt utvalda

   egendomsfolk. 

 

Psalm. 94:15.

 

15.  #Den rättfärdige skall få sin rätt och alla

redbara ha en framtid#.

 

Rättfärdige belönas.

    Frimodigt försvarar rättvisan sanningen.

Ärlighetens människors landets framtid.

 

Psalm. 94:16.

 

16.  #Vem försvarar mig mot de onda, vem tar 

mitt parti mot ogärningsmän?#.

 

Vem rättvist försvarar mig mot ogärningsmännens

      gudlösa gärningar dåliga moral?

 

Psalm. 94:17. 

 

17.  #Om inte Herren kom till min hjälp skulle

jag snart få bo i tystnaden.

 

    Herren min skapare min  hjälpare i nöden.

Hjälplöse människo-fruktans slav. 

 

Psalm. 94:18.

 

18.  #När jag är rädd att tappa fotfästet håller

din godhet mig uppe, Herre#.

 

Skräckslagen rädsla trälbinder människan.

        Förlorat fotfäste få vara Guds avbild.

Herrens ofattbara ogripbara goda trohet:

     ger mod styrka frimodighet där gudlösheten råder.

 

Psalm. 94:19.

 

19.  #När mitt hjärta är fullt av bekymmer gör 

din tröst mig glad#.

 

Hjärtats bekymmer väg lätt på livets våg

       där Herren vår Tröstare uppmuntrar

visar medlidande medömkan.

 

Psalm. 94:20.

 

20.  #Partiska domare har inte ditt stöd,

   dessa som gör orätt i  lagens namn.

 

O-rättvisa domare dömer i lögnens

      falskhetens namn.

Herrens rättvisa går inte i sällskap med falska

     lögners o-rättvisor.

 

Psalm. 94:21.

 

21.  #De gaddar sig samman mot de rättfärdige

och dömer den oskyldige till döden#.

 

O-rättvisans domare sammansvärjer sig mot

    de rättfärdigas gärningar.

Rättfärdigas helighet avslöjar gudlösas ondska.

         Orättfärdiga domare: dömer oskyldiges

godhet till döden.

 

Psalm. 94:22.

 

22.  #Men Herren är min trygga borg, min Gud

är min klippa och min tillflykt#.

 

I de gudlösas närhet Herren min livs trygga

     försvars borg.

Herren för evigt min fasta orubbliga klippa

       tillflykt där o-moraliska misären råder. 

 

Psalm. 94:23.

 

23.  #Han skall straffa dem för deras ondska

och krossa dem för deras ondska.

      Herren, vår Gud, skall krossa dem#.

 

Herren rättvisans domare: bestraffar gudlösas

      ondska.

Tillintetgör orättfärdigas onda gärningar.

        Herren, vår ende Gud: vår överdomare

verkställer deras dom.

      

  

 

 

     

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards