Direktlänk till inlägg 30 oktober 2022

PSALM 2-:1-12. SIONS KONUNG OCH HANS MOTSTÅNDARE.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 oktober 2022 07:16

       HERREN KONUNG PÅ BERGET SION.     

 

                 PSALM. 2:1-3.

 

         HERRENS ÖVERMODIGA MOTSTÅNDARE.

 

                  PSALM. 2:4-12.

 

¤Psalm. 2:1.

 

1.  #Varför är folken i uppror, varför detta 

    gänglösa mummel?

 

Folkens uppror mot skapelsens skapare.

     Gudlös själviskhet.

Människors pratsjuka beteende.

 

Jesaja bok. 55:4.

 

HEERENS FÖRBUND INFÖR BESTÅR.

 

4.  #Honom gjorde jag till ett vittne för folken,

      till furste och härskare över dem#.

 

 Israels Helige dygdernas vittne inför folken.

    Fursten härskaren över folken.

Verkställer förbundet med folket i ord handling.

 

¤Psalm. 2:2.

 

2.  #Jordens kungar och reser sig och furstarna

gaddar sig sig samman mot Herren och hans

     smorde#.

 

Jordens kungars hårdnackade stolta hjärtan

      upproriskt valt sina själviska vägar.

Själviskheten denna avgud.

        Sammansvärjer sig mot Herren

och hans smorde.

 

¤Psalm. 2:3.

 

3.  #Vi sliter sönder deras band och kastar av oss

    deras bojor!#.

 

Vi frigör oss från jordens kungars träldoms 

     fångenskap.

 

¤Psalm. 2:4.

 

4.  #Han som tronar i himlen ler, Herren ser på

dem med löje#.

 

Gud den allsmäktige visar sin allmakt.

    Skaparen till himlen jordens yta.

Jordens kungar furstar idel tomhet fåfänga:

     inför hans allvetande blickar.

 

Psalm. 37:13.

 

13.  #Herren ler åt dem, han ser att deras stund

   kommer#.

      

Psalm av David.

        Herren ler åt de gudlösas gärningar.

Domens rättvisa kommer.

 

Psalm. 59:9.

 

9.  #Men du, Herre, ler åt dem, du ser med 

   löje på folken#.

 

Kung Davids fiender: Sauls stridsmän förföljer

    honom.

Ser deras dåraktiga gärningar.

     Herrens rättfärdighet ler åt deras dårskap.  

 

¤Psalm. 2:5.

 

5.  #Nu talar han till dem i vrede, han skrämmer

  dem i sin harm#. 

 

Jordens kungar furstar hör Herrens vredes ord.

      Gör dem skräckslagna inför sin helighet.

 

¤Psalm. 2:6.

 

6.  #Jag har invigt min konung på Sion,

   mitt heliga berg#.

 

Mitt heliga berg Sion: avskilt för min konung.

 

¤Psalm. 2:7.

 

7.  #Jag vill berätta vad Herren bestämt.

   Han sade till mig:

"Du är min son, jag har fött dig idag#.

 

Förtroendet berätta om Herrens rådslut.

      Fött dig idag min älskade son.

 

2. Sam. 7:14.

 

14.  #Jag skall vara hans fader och han skall vara

   min son.

När han felar skall jag visa honom till rätta med 

     sträng hand, som när människorna agar 

sina barn#.

 

Guds löfte till sin tjänare David.

       Jag, är hans fader.

Han är min son efter mitt eviga löfte.

      Hans olydnad: skall jag tillrättavisa.

Människor agar sina barn som de älskar.

     Herren älskar den han agar.

 

Psalm. 89:27.

 

27. #Han skall säga:

     Du är min fader, min Gud och min räddade klippa#.

 

Dikt av Etan, esrachiten.

      Du är min ende fader.

Ende Guden min livs räddare i världens ondska.

    Fasta klippan vilken jag helt förtröstar på.

 

Hebreerbrevet. 1:5.

 

5.  #Ty aldrig har Gud sagt till någon ängel:

DU ÄR MIN SON, JAG HAR FÖTT DIG IDAG,

      eller:

JAG SKALL VARA HANS FADER, OCH HAN SKALL 

     VARA MIN SON#.

 

GUDS ORD VID TIDENS SLUT.

 

Guds sanna ord vid tidens slut.

         Sonen, jag fött idag större i Hans ögon

än änglarna.

     Evigt löfte om Sonen.

Min faders kärlek evig.

       Vara min son för evigt.

 

¤Psalm. 2:8.

 

8.  #Be mig, så ger jag dig folken som arv och hela

jorden som egendom#.

 

Bönens makt o-begränsad.

 

Uppenbarelseboken. 2:26.

 

26.  #Den som segrar och ger akt på mina gärningar

  ända till slutet, honom skall jag ge makt över

       folken#.

 

Skrivna brevet till församlings ängel i Pergamon.

        Den som respekterar min vilja.

Löftet: ge större förtroende vara min trogne

          tjänare.   

 

¤Psalm. 2:9.

 

9.  #Du skall krossa dem med en spira av järn,

slå sönder de som lerkärl#.

 

Tillintetgöra fiendernas upproriskhet.

      Jämförs med krossat lerkärl.

 

Psalm. 68:22.

 

22.  #Ja, Gud krossar huvudet på sina fiender, skallen på den som framhärdar i synd#. 

 

Psalm av David Herrens utvalde tjänare.

      Vår Guds allmakt krossar sina fienders huvud.

Ondskans förblindelse gör synden älskvärd.

 

¤Psalm. 2:10.

 

10.  #Konungar, besinna er ta varning, ni jordens

   härskare!#.

 

Ni, jordens kungar lyssna på Herrens varningsord.

     Ni, jordens kungar, jordens härskare:

ödmjuka er!

 

Visheten. 6:1.

 

1.  #Lyssna därför, konungar, och kom till insikt!

     Lär av mig, ni som härskar över jordens

alla länder#.

 

DE MÄKTIGAS ANSVAR.

 

Vishetens förmanande ord.

   Lär känna Herrens goda insikt.

Ödmjuka hjärtan lär känna insikten.

 

¤Psalm. 2:11.

 

11.  #Tjäna Herren, i fruktan, hylla honom i bävan!#.

 

Tjäna Herren i Gudsfruktan avsky ondskans

      gärningar. 

Ge honom all ära!

 

¤Psalm. 2:12.

 

12.  #Annars vredgas han och ni går under, ty hans

vrede kan lätt blossa upp.

     Lyckliga de som flyr till honom#.

 

Ni, vanärar  hans heliga namn.

   Lata tjänare o-lydiga tjänare.

     Bestraffas med hans vredesglöd.

Välsignade ni som förtröstar på honom.

 

 

 

       

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards