Direktlänk till inlägg 30 oktober 2022

PSALM. 3:1-9. BETRYCKTES ROP TILL HERREN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 oktober 2022 07:16

            BETRYCKTES ROP TILL HERREN.

 

                        PSALM 3:1-9.

¤Psalm. 3:1.

 

1. #Psalm av David när han flydde från sin son Absalom.

 

2. Samuelsboken. 15:14.

  

14.  #Kungen sade då till dem som omgav honom 

    i Jerusalem:

"Låt oss fly, den enda räddningen undan Absalom.

      Skynda er, annars hinner han hit och störtar oss

i fördärvet och låter svärdet härja i staden"#. 

 

Kung David flydde skräckslagen från Jerusalem

     Guds stad omringad av sonen Absalom.

Absalom gudlös härförare.

        Kung Davids ord min son hotar fördärva oss

 tillåter dödens svärd förstöra staden.    

 

¤Psalm. 3:2.

 

2.  #Herre, mina fiender, är många!

   Många reser sig mot mig#.

 

Davids fiender flera till antalet.

    O-barmhärtiga våldslösa.

 

Psalm. 25:19.

 

19.  #Se på mina fiender ----- så många de är, 

     så hätska i sitt hat!#. 

 

Davids bön om hjälp och vägledning mot fiendens

     onda planer

Mina fiender många till antalet: hatiska hånfulla.

 

Psalm. 38:20.

 

20.  #Fiender utan orsak har jag många, talrika 

     är de som hatar mig utan skäl#.

 

Botfärdiges bön:

      Beskydda försvara mig mot mina fiender.

Vilka hänsynslöst förföljer mig.

 

Psalm. 56:3.

 

3.  #Fienderna förföljer mig ständigt, många angriper mig och ser ner på mig#.

 

Kung Davids förtröstansfulla bön.

      Filisteerna angriper honom i Gat.

Min Gud, överge mig inte.

     Du, min beskyddare fasta tillflykt. 

 

¤Psalm. 3:3.

 

3.  #Många säger om mig:

"Han får ingen hjälp av Gud"#.

 

Många tala hånfulla ord.

       Förnekar din allmakt kärlek barmhärtighet.

 

¤Psalm. 3:4.

 

4.  #Men du, Herre, min sköld och min ära,

   du är den som ger mig seger#.

 

Du, Herre, sviker aldrig din kärlek trohet.

         Du, min ära i livet.

Du min trofaste segrare där ondskans tjänare 

        vanärar mitt liv.

 

1. Moseboken. 15:1.

 

1.  #En tid därefter kom Herrens ord till Abram i en syn:

     "Var inte rädd, Abram!

Jag är din sköld, du skall bli rikt belönad"#. 

 

   Herrens förbund med Abram.

Herren talar i en syn till sin tjänare Abram.

         Var trygg i mig.

Jag skall rikligen välsigna dig.

 

Psalm. 18:3.

 

#Herre, min klippa, min borg och min räddare,

    min Gud, berget som är min tillflykt, min sköld

och mitt starka vän, min fristad#.

 

Psalm. 84:12.

 

12.  #Herren Gud är sol och sköld.

     Herren ger nåd och ära, dem som lever ostraffligt vägrar han ingenting gott#.

 

Davids tacksamhet: räddad honom från Kung Sauls

    våld.

Avundsjuke Saul försökte mörda David.

      Beskriver vem Gud är.

Nåderik belönar rättfärdigas liv.

 

Psalm. 115:9-11.

 

11.  #Israel, förlita dig på Herren, han är er hjälp

      och er sköld#.

#Arons släkt, förlita dig på Herren, han är er

     hjälp och er sköld#.

#Ni gudfruktiga, förlita er på Herren, han är er

      hjälp och er sköld#. 

 

Gudfruktiges längtan glädje få leva i Herrens

      vingårdar.

Psalm av Koras söner.

      Israel förmanas visa tilltro till Herrens godhet.

Er hjälpare i nöden.

     Er beskyddare försvarare mot fienders förföljelser.

      Arons släkt förtrösta på Herren nåd barmhärtighet.

        Ni, gudfruktiga fly det onda.

Vänd era hjärtan till Herren er hjälpare.

      

¤Psalm. 3:5.

 

5.  #Jag ropar högt till Herren, och han svarar 

från sitt heliga berg#.

 

Herren hör min bön från Sions berg:

      Herrens heliga berg.       

 

¤Psalm. 3:6.

 

6.  #Jag lade mig ner, jag sov, jag vaknade -----

Herren stöder mig#.

 

Herrens trofasta stöd tröst hjälp under dygnets

     alla timmar.

 

Psalm. 4:9.

 

9.  #Jag lägger mig ner i frid och sover.

    Du, Herre, låter mig bo i trygghet#.

 

Davids aftonbön i nödens stund.

     Lägger mig med fridsamt hjärta.

Herre, min livs trygghet.

 

¤Psalm. 3:7.

 

7.  #Jag fruktar ej de tiotusen, som ansätter mig

 från alla håll#.

 

Bertycktes nödrop: tiotusen hatiska förföljare.

     Angriper mig hänsynslöst.

 

#Om en krigshär hotar mig känner jag ingen

      fruktan, om kriget kommer är jag ändå trygg#.

 

Ps. 27:3.

 

Främmande krigshärar anfaller mig:

    låter inte mig bli skräckslagen.

Krigets faror gör mig trygg i Herren. 

 

¤Psalm. 3:8.

 

8.  #Herre, grip in!

   Rädda mig, min Gud!

Du slår mina fiender på käken, du krossar 

      de gudlösas tänder#.

 

Betrycktes bön.

    Herre, visa din allmakt i striden mot Absalom.

Var min räddare, min Gud!

        Du bestraffar min fienders stortaliga tungor.

Tillintetgör gudlösas hädiska ord. 

 

#Lejonet vrålar, vilddjuret ryter, men bestarnas

   tänder krossas#.

 

Jobs bok. 4:10.

 

En av Jobs vänner: Elifas första tal.

 

#Jag krossade nidingens tänder och ryckte 

  bytet ur hans käftar#.

 

Jobs bok. 29:17.

 

Jobs svar på vännen Bildads tredje tal.

 

#Gud, krossar tänderna i deras mun, bryt

    lejonets käkar, Herre!#.

 

Ps. 58:7.

 

För körledaren. Av David.

      Deras tal liknar lejonens käkar.

Gudlösas språk fyllda av dödligt gift.

    Ger dödliga själssår.

 

¤Psalm. 3:9.

 

9.  #Hjälpen kommer från Herren.

Ge välsignelse åt ditt folk!#.

 

Herren min trofaste hjälpare.

       Välsigna ditt egendomsfolk.

Välsigna Kristi kropp.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards