Direktlänk till inlägg 30 oktober 2022

HESEKIELS BOK. 25:1-7. PROFETIA MOT AMMON.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 oktober 2022 07:16

        HESEKIELS BOK. 25:1-7.

 

                 PROFETIA MOT AMMON.

 

¤Hes. 25:1.

 

1.  #Herrens ord kom till mig:#.

 

Herrens profetiska ord orubblig.

    Verkställer sin dom mot Ammons folk och land.

 

¤Hes. 25:2.

 

2.  #Människa!

Vänd dig mot ammoniterna och profetera mot dem#.

 

Du, Människa Hesekiel lyd mig profetera mina

    sanna domsord mot Ammon.

 

¤Hes. 25:3.

 

3.  #Säg till Ammons folk:

Hör, Herren Guds ord!

      Så säger Herren Gud:

Du hånade min helgedom då den skändades,

      du hånade Israels land då det blev ödelagt

och folket i Juda då det fördes bort i fångenskap#.

 

Tala i frimodighet till detta folk.

       Lyssna, du, Ammons hårdsinta folk!

Du, i ditt själviska högmod föraktade min heliga

     helgedom.

Förkastade mitt utvalda egendomsfolk.

       Israel mitt utvalda land ödelade du.

Judafolket blev förskingrat i fångenskap:

     Du Ammon ärade förskingringen.

 

¤Hes. 25:4.

 

4.  #Därför skall jag ge ditt land som egendom

åt Östlandets folk.

       Där skall de slå upp sina tält och där skall de 

resa sina boningar.

      De skall äta din frukt och dricka din mjölk#.

 

Bestraffa din trolöshet mot mig.

     Ditt land Ammons egendom ges till Ostlandets

befolkning.

       Bosätta sig i ert land.

Äta dina fruktsamma odlingar.

       Livnära sig på din livgivande mjölk.

 

¤Hes. 25:5.

 

5.  #Jag skall göra Rabba till betesmark för kameler och Ammon till viloplats för fårhjordar.

        Då skall ni inse att jag är Herren#.

 

Ge Rabbas betesmarker föda åt kameler.

      Ammons land till viloplats för fårhjordar.

Vad jag gör ert land till främmande folks boplatser

       ni får insikt vem som är Herre.

Förödmjukar er själviska stolthet.  

 

¤Hes. 25:6.

 

6.  #Så säger Herren:

Du klappade i händerna och stampade med

    fötterna, skadeglad som du var och full av förakt

för Israels land#.

 

Herrens profetiska ord till  Ammon.

     Visade förakt för Israels land.

Skadeglädjen mot mitt folk repekterade inte mitt

    egendomsfolk.

 

¤Hes. 25:7.

 

7.  #Därför skall jag lyfta min hand mot dig

och och låta dig bli ett byte för andra folk.

     Jag skall utplåna dig som folk och förinta dig 

som land.

     Jag skall ödelägga dig.

Då skall du inse att jag är Herren#.  

 

Bestraffar ditt gensträviga beteende.

      Lyfter min allmakts rättvisa hand mot dig.

Tillåter dig vara segerbyte för främmande folk.

      Utplåna Ammons folk.

Förinta dig inför människors-ögon. 

     Ödelagga dig bli ett ökenland.   

Min vredesglöd visar sig i ord handling.

      Ser min vrede få insikt om min allmakt.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards