Direktlänk till inlägg 30 oktober 2022

PSALM. 4:1-9. En psalm av David.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 oktober 2022 07:16

          PSALM. 4:1-9.  

 

              Psalm av David.

   

     Förtröstansfull aftonbön i nöden.

 

¤Psalm. 4:1.

 

1.  #För körledaren, till stränginstrument.

    En psalm av David#.


 #Prisa honom med hornstötar, prisa honom

med harpa och lyra#.

 

Psalm. 150:3. 

 

Prisa honom med Kung Davids strängainstrument.

     Ljudande hornstötars harpors lyras lovprisning.

 

¤Psalm. 4:2.

 

2.  #Svara mig när jag ropar, Gud, du som skaffar

   mig rätt.

Du öppnar vägen när jag är trängd.

     Visa mig nåd och hör min bön#.

 

Davids förtröstanfulla bön om Guds storhet.

      Du, min fader, svara mig lyssna på mitt bönerop.

Gud du rättvisans fader där o-rättvisan råder.

     I min själsnöd du öppnar nya vägar nya möjligheter.

       Herre, nåderik barmhärtig: du svarar.

 

¤Psalm. 4:3.

 

3.  #Ni mäktiga, hur skall ni skymfa min heder,

  älska tomhet och bruka lögn?#.

 

Ni, världshärskare.

       Respektlösa mot min gudsfruktan.

Älskar tomheten talar lögnaktigt tal.

 

¤Psalm. 4:4.

 

4.  #Ni skall veta att Herren har varit förunderligt

   god mot mig, han hör när jag ropar till honom#.

 

Lyssna på mina ord.

      Herren sviker inte sin godhet mot mig.

Troget besvarar mina böner.

 

¤Psalm. 4:5.

 

5.  #Upprörs ni, så syndar inte.

Säg där ni ligger på er bädd:

      "Var stilla".

 

Talar förmaningens ord till er.

        Följ inte lyd inte lögnen falskheten.

Lev i tystnadens stillhet.

 

Psalm. 37:8.

 

8.  #Stilla din harm, låt din vrede slockna,

    reta inte upp dig, det leder bara till ont#.

 

Stillheten tystnaden utsläcker vreden.

     Ilskan häftigheten: onda gärningar.

Vredgas inte: ge djävulen inte något tillfälle. 

 

Efesierbrevet. 4:26.

 

26.  #GRIPS NI AV VREDE, SÅ SYNDA INTE.

   Låt inte solen gå ner över er vrede#.

 

Var inte vredens barn.

    Vredens gärningar vän med ondskan.

Låt saktmodets hjärta få råda. 

 

¤Psalm. 4:6.

 

#Ge rätta offer, förtrösta på Herren#.

 

Offra felfria offer åt Herren.

    Se, på Abel: Kains broders offer.

Abel ägde Guds hjärta.

     Kain hjärta själviskt: offrade gärningars offer.

 

¤Psalm. 4:7.

 

7.  #Många säger:

"Vem kan ge oss lycka?"

        Herre, låt ditt ansikte lysa över oss#.

 

Många säger: vem kan göra oss välsignade.

      Psalmordet säger.

Smaka Herrens godhet lär känna honom.

          Davids bön:

Låt ditt goda barmhärtiga ansikte belysa oss.

 

HERRENS VÄLSIGNELSE.

 

4. Moseboken. 6:22-27.

 

22.  #Herren talade till Mose:

 

23.  #Säg till Aron och hans söner:

   Med dessa ord skall ni välsigna Israels folk#.

 

24.  #Herren välsignar dig och beskyddar dig#.

 

Herrens välsignelse.

    Omsorg beskydd omtanke.

 

Fjärde Moseboken. 6:25.

 

25.  #Herren låter sitt ansikte lysa mot dig

och visar dig nåd#. 

 

Herrens nåderikedom outtömlig.

    Herrens härlighet bland sitt utvalda folk.

 

26.  #Herren vänder sitt ansikte till dig

och ger dig sin fred#.

 

       Herren fridens ursprung där o-fridens

förvirring oro råder.

 

27.  #De skall uttala mitt namn över israeliterna,

och jag skall välsigna dem#.

 

Psalm. 31:17.


17.  #Gud, visa oss din nåd och välsigna oss,

    låt ditt ansikte lysa över oss#.

 

Davids bön.

    Låt ditt kärleksfulla ansikte belysa mig.

Din godhet: vara min tröst hjälp uppmuntran

        i nödens tid.

 

Psalm. 80:4 & 8 & 20

 

#Gud upprätta oss, låt ditt ansikte lysa så 

   att vi räddas!#.

 

Psalm av Asaf.  

     Bön av Asaf. 

Där gudlöshetens moraliska misär råder.

        Asafs bön.

    Lyssna på mina ord.

Gud, ge oss upprättelse.

     Låt ditt nåderika ansikte belysa oss.

Var vår trofaste räddare försvarare!

 

Psalm. 119:135.

 

135.  #Låt ditt ansikte lysa över din tjänare,

    och lär mig dina stadgar.

 

Låt ditt barmhärtiga ansikte belysa din tjänare,

     lär mig dina föreskrifter.

 

¤Psalm. 4:8.

 

8.  #Av dig har jag fått en större glädje än de som

    fått korn och vin i mängd#.

 

Du, Herre, givit mig hjärtats glädje.

       Jämförelse med matriellt överflöd.

 

¤Psalm. 4:9.

 

9.  #Jag lägger mig ner i frid och sover.

Du, Herre, låter mig bo i trygghet#. 

 

Går till nattens med fridsamt hjärta.

     Du, Herre, trygghetens ro vila harmoni.

 

Psalm. 3:6.

 

#Jag lade mig ner, jag sov, jag vaknade -----

      Herren stöder mig#.

 

Herren mitt Livs stöd tröstare uppmuntrare

    under nattens vila.

 

Ord. 3:24.

 

#Du kan gå till vila utan fruktan,

     lägga dig och sova lugnt#.

 

Stillheten lugnet vilan fördriver nattens rädsla.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards