Direktlänk till inlägg 25 september 2022

HESEKIELS BOK. 22:23-31. PROFETIA MOT LEDARE OCH FOLK I ISRAEL.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 25 september 2022 10:15

    HESEKIELS BOK 22:23-31.

 

         PROFETIA MOT LEDARE OCH FOLK 

 

                  I ISRAEL.

 

Hes. 22:23.

 

23.  #Herrens ord kom till mig:#.

 

Hes. 22:24.

 

24.  #Människa!

Säg till landet:

     Du är ett land som inte fick något regn, som inte

bevattnades på vredens dag#.

 

Du, människa min profet-röst!

        Låt mitt sanna budskap höras i Israel!

Landet förtorkat.

            Vredens dag låter inte regnet falla.

 

Hes. 22:25.

 

25.  #Dina furstar var rytande och rovgiriga lejon.

De åt människor, stal skatter och kostbarheter    

      och gjorde många till änkor#.

 

Du, Israel dina självutvalda furstar.

      Ägde rytande rovgirigt beteende.

Dräpte människoliv.

      Rövare banditer älskade penningbegäret.

Gjorde änkor försvarlösa.

 

Hes. 22:26.

 

26.  #Prästerna gjorde våld på min lag och skändade det som jag gjort heligt.

       De gjorde ingen skillnad mellan heligt 

och icke heligt, de undervisade inte om vad som

      är rent och orent.

De iakttog inte mina sabbater .

       Så vanhelgades jag av dem#.

 

Israels präster föraktade min lag.

       Vanhelgade min helighet.

Er själviskhet saknade urskiljningsförmågan:

      vad som är oheligt heligt inför mig.

Undervisade mitt folk brist på insikt om min

    helighet.

Visade respekt-löshet mot mina sabatter.

      Mitt heliga namn blev vanhelgat.

 

Hes. 22:27.

 

27.  #Stormännen var rovgiriga vargar.

De utgöt blod och gick över lik för att roffa åt sig#.

 

Israels stormän rovgiriga o-barmhärtiga vargar.

        Utgjöt oskyldigt blod.

Älskade girigheten.

 

Hes. 22:28.

 

28.  #Profeterna kalkade över allting med sina falska synder och lögnaktiga spådomar.

     "Så säger Herren Gud", sade de, trots att Herren inte hade talat#.

 

Israels falska profeter  lever i trolöshetens synder.

      Vilseleder folket med falska lögnaktiga spådomar.

       Förkasta Herrens sanna profeters varningsord.

 

Hes. 22:29.

 

29.  #Folket i landet förtryckte och plundrade.

Fattiga och svaga kränktes, invånare var förtryckta 

      och rättslösa#.

 

Falska profetiska ledare i Israel förtyckte 

      plundrade folket.

Obärmhärtiga orättvisa inte de fattigas svagas 

       försvarare.

Israels invånares: människovärde förringades.

 

Hes. 22:30.

 

30.  #Jag sökte efter någon som kunde bygga

upp muren eller ställa sig i bräschen, så att jag 

       inte behövde förstöra landet.

Men jag fann ingen#.

 

Herrens barmhärtighet nåd sökte efter någon

     rättfärdig i landet bygga upp landets försvarsmur.

       Fanns ingen efter mitt hjärta.

 

Hes. 22:31.

 

31.  #Då tömde jag min vrede över dem och förintade dem med mitt utsinnes eld.

      Jag lät dem plikta för vad de gjort, säger Herren Gud#. 

 

Min vredesglöd drabbade dem.

     Bestraffade dem efter deras gudlösa gärningar.

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards