Direktlänk till inlägg 25 september 2022

HESEKIELS BOK. 22:1-16. PROFETIA MOT JERUSALEM, .

Av Jan-Owe Ahlstrand - 25 september 2022 10:15

     HESEKIELS BOK. 22:1-16.

 

            PROFETIA MOT JERUSALEM, 

 

                 DEN BLODBEFLÄCKADE STADEN.

 

Hes. 22:1.

 

1.  #Herrens ord kom till mig:#.

 

Hes. 22:2.

 

2.  #Gå till rätta med den blodbefläckade staden!

Människa, gå till rätta med den!

        Låt den veta vilka vidrigheter som begås där#.

 

Du, Jerusalem Guds stad stadens invånare.

        Gudlöshetens blod-befläckade stad.

Du, min utvalde profet tillrättavisa dem.

      Göra bot och bättring från sina vidriga avgudabilder.  

    

Hes. 22:3.

 

3.  #Säg: så säger Herren Gud:

Stad, du som utgjuter blod inom dina murar,

     din stund är kommen.

Du har tillverkat avgudabilder och orenat dig#.

 

Herrens ord kom till mig.

       Du, Jerusalem utgjuter människoblod inom

dina stads murar.

       Dina vidriga avgudabilder varit din tillbedjan.

Orenat förmörkat ditt hjärta talet i ord gärningar.

  

Hes. 22:4.

 

4.  #Det blod du har utgjutit dragit skuld över dig

och de avgudabilder du tillverkat har gjort dig oren.

       Du skyndar mot din sista dag, dina år

är räknade.

       Därför skall jag göra dig till åtlöje bland folken

och utsätta dig för spott och spe i alla länder#.

 

Din blodsutgjutelse inom stadens höga murar;

    fyllt dina synders mått inför domens dag.

Din människohand själv skapat stumma 

        avgudabilder.

Dina händers självvalda verk bli skamfläckat inför

    alla människors främmande länders blickar.

 

Hes. 22:5.

 

5.  #Nära och fjärran skall de bespotta dig.

   Ditt rykte är fläckat, kaos råder#.

 

Moraliska misärens kaos råder i landet.

    Bespottade hånade av människors blickar

i fjärran nära landets folk.

 

Hes. 22:6.

 

6.  #Hos dig använder alla Israels furstar sin makt

till att utgjuta sitt blod#.

 

Dina, trolösa furstars makt använder brutalt våld

       vilka utgjuter sitt blod. 

 

Hes. 22:7.

 

7.  #Hos dig skymfas fäder och mödrar, invandrare

förtrycks, änkor och faderlösa kränks#.

 

Hos dig Jerusalem.

         Beskrivs hur människors liv behandlas.

Fäders och mödrars värdighet förringas.

       Främmande invandrare lever under o-rättvisans förtryck.

          Änkor faderlösa vanäras.

 

Hes. 22:8.

 

8.  #Du ringaktar vad jag har gjort heligt, du vanhelgar mina sabatter#.

 

Du, visar otacksamhet vanärar min helighet.

     Respektlös mot mina sabatter.

 

Hes. 22:9.

 

9.  #Hos dig finns män som sprider död med sitt förtal.

    Hos dig hålls offermåltider på bergen.

Hos dig bedrivs otukt#.

 

    Förtalets dödliga gift sprids på Jerusalems gator.

Trolösa offer måltider offras på de höga bergen.

         Lösaktighet trolöshet bedrivs hos dig.

 

Hes. 22:10.

 

10.  #Hos dig lägrar man sin fars hustru, hos dig

utnyttrar man en kvinna fast hon är oren av

       sin blödning#.

 

Beskrivning över Jerusalems trolöshet.

     Bedriver lösaktighet i Guds stad.

Vilket upptänder Guds vredes glöd.

 

Hes. 22:11.

 

11.  #En begår skamlösheter med sin nästas

hustru, en bedriver otukt med sin svärsdotter

       och skändar henne, en utnyttrar sin fars

dotter, sin egen syster#.

Beskrivning om skamlösheter med sin

            nästas hustru.

    Bedriver otukt med sin svärsdotter.

Utnyttjar sin fars dotter.

 

Hes. 22:12.

 

12.  #Hos dig dödar man mot betalning.

Du ockrar och tar ränta.

      Du förtrycker din nästa och roffar åt dig.

Men har du glömt, säger Herren Gud#.

 

Girighetens tjänare dödens tjänare.

        Beskrivning om Girighetens gudlöshet.

 

Hes. 22:13.

 

13.  #Jag knyter handen för att slå när jag ser ditt

rofferi och det blod som flyter hos dig#.

 

Girighetens gudlöshet utgjuter oskyldigt blod.  

 

Hes. 22:14.

 

14.  #Kommer ditt mod och din styrka att räcka till

när jag gör upp med dig?

     Jag, Herren, har talat, och jag skall göra som

jag har sagt#.

 

Herren Guds bestraffning  där gudlös 

     tro-löshet råder.

Där Herren er Gud: talar råder rättfärdighet.

 

Hes. 22:15.

 

15.  #Jag skall skingra dig bland folken och sprida

ut dig i främmande länder, och jag skall rensa bort

      allt orent hos dig#.

 

Beskriver Herrens bestraffning i ord och handling.

 

Hes. 22:16.

 

16.  #Jag skall genom dig låta min vanäras inför

folken.

      Då skall du inse att jag är Herren#.

 

Jerusalems invånares bestraffning inför folken.

       

  

           

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards