Direktlänk till inlägg 25 september 2022

HESEKIELS BOK. 20:45-2:1-7. PROFETIA MOT LANDET I SÖDER .21:8-17. DET SLAKTANDE SVÄRDET.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 25 september 2022 10:15

              HESEKIELS BOK. 20:45-48.    

 

                   PROFETIA MOT LANDET I SÖDER.

 

Hes. 20:45.

 

45.  #Herrens ord kom till mig:#

 

Hes. 20:46.

 

46.  #Människa!

   Vänd dig söderut, predika mot sydlandet

och profetera mot skogen i söder#.

 

Du, min utvalde tjänare!

      Vänd ditt ansikte söderut.

Predika mina domsord mot sydlandet.

        Profetera mina profetord till skogen i söder.

 

Hes. 20:47.

 

47.  #Till skogen i söder skall du säga:

    Hör Herrens ord!

Så säger Herren Gud:

     Jag skall sticka dig i brand, och elden skall

förtära alla dina träd, både de friska och de torra.

    De flammande lågorna skall inte slockna.

Från söder till norr skall alla ansikten svedas#.

 

Låt skogen i söder lyssna på dina varningsord!

       Orden förbränna skogen.

Eldslågorna förtära söderns träd.

       Friska förtorkade träden.

Flammande lågorna ej slockna.

        Elden spridas från söder till norr.

 

Hes. 20:48.

 

48.  #Då skall alla dödliga erfara att jag, Herren, 

har tänt elden.

     Den skall inte slockna#.

 

Alla levande varelser hela skapelsen få insikt,

      jag Herren er Gud själv beslutat ända elden.

 

Hes. 20:49.

 

49.  #Jag svarade:

"Ack, Herre, min Gud, de kommer att säga att jag

      talar i gåtor"#. 

 

HESEKIELS BOK. 21:1-7.

 

        DET SLAKTANDE SVÄRDET.

 

Hes. 21:1.

 

1.  #Herrens ord kom till mig:#

 

Hes. 21:2.

 

2.  #Människa!

   Vänd dig mot Jerusalem, predika mot dess 

helgedomar och profetera mot Israels land#.

 

Du, människobarn!

      Profetera mot Jerusalems invånare.

Predika frimodigt mot deras avguda helgedomar.

        

Hes. 21:3.

 

3.  #Till Israels land skall du säga:

Så säger Herren:

     Jag skall ta itu med dig.

Jag skall dra mitt svärd ur skidan och utrota både

     rättfärdiga och gudlösa hos dig#.

 

Säg mina rättfärdiga ord till Israels land.

        Jag skall bestraffa din trolöshet.

Låta dödliga svärdet drabba er.

      Hos dig Israels land tillintegöra både rättfärdiga gudlösa. 

 

Hes. 21:4.

 

4.  #För att utrota både rättfärdiga och gudlösa hos

dig skall mitt svärd fara ut ur skidan mot alla

     dödliga från söder till norr#.

 

Låta vredens glödheta svärd utrota både gudlösa

     rättfärdiga inför min helighet.

 

Hes. 21:5.

 

5.  #Då skall alla dödliga inse att jag, Herren har

dragit svärdet ur skidan.

       Det skall inte återvända#.

 

Dödliga människor få insikt jag Herren sitter på

    min tron för evigt.

Svärdet dödligt  dräpa israeliterna i sitt land.

 

Hes. 21:6.

 

6.  #Du människa, skall klaga:

Bittert och darrande av skräck skall du klaga 

     inför dem#.

 

Du, människa höj klagorop.

     Skräckslagna klagorop hörs på gatorna. 

 

Hes. 21:7.

 

7.  #När de frågade dig varför du klagar skall du

svara:

     Över ett bud som skall komma.

Alla hjärtan snörps samman och händerna

     förlamas, modet sviker och det rinner längs

benen på alla.

    Det skall komma, det är på väg, säger Herren Gud#.  

 

Ge de frågande svar på ditt klagorop.

        Ser Herrens den allsmäktige arms vrede.

Hjärtan skräckslagna modlösa. 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards