Direktlänk till inlägg 14 augusti 2022

HESEKIELS BOK. 16:35-43. DEN OTROGNAS STRAFF.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 14 augusti 2022 15:29

      DEN OTROGNAS STRAFF.

 

              HESEKIELS BOK. 16:35-43.

 

Hes. 16:35.

 

35.  #Hör därför Herrens ord, din hora:#.

 

Lyd min förmanande röst: du trolösa!

 

Hes. 16:36.

 

36.  #Så säger Herren Gud:

   Du bjöd ut ditt kön, du blottade ditt sköte,

du horade med dina älskare och alla dina vidriga

     avgudar.

De dräpte dina barn och gav åt dem#.

 

Du, trolösas onda gärningar:

     Blottade ditt kön för dina älskare.

Bedrog dina älskare begå vidriga handlingar.

      Tillbad vidriga avgudarbilder.

Avgudabilder hjälplösa gudar.

    Stumma döva gudar.

Offrade dina barn åt falska gudars altare.

 

Hes. 16:37.

 

37.  #Därför skall jag samla alla de älskare som 

har njutit din gunst, vare sig du tyckt om dem

       eller inte.

Från alla håll skall jag samla dem, och jag skall

      blotta ditt sköte för dem, så att de ser dig 

i all din nakenhet#.

 

Jag skall vedergälla dig för dina onda gärningars

      skull.

Låta din nakenhet bli dig till skamfläck inför

     dina älskare.

Få veta sanningen om dig.

    Du falska otrogna.

 

Hes. 16:38.

 

38.  #Jag skall döma dig som man dömer äktenskapsbryterskor och mörderskor.

       Du skall få känna av min vrede och min

svartsjuka#.

 

Skall bittert fördöma dina trolösa handlingar.

      Vilka jämförs med mörderskors äktenskaps-bryterskors gärningar.

     Få sann kännedom om min vredesglöd.

 

Hes. 16:39.

 

39.  #Jag skall prisge dig åt dem, och de skall 

rasera din offerhöjd och jämna dina kullar med

      marken.

De skall slita av dig kläderna och ta dina praktfulla 

     smycken, tills du ligger där alldeles naken#.

 

Bli prisgiven åt dina bedragna älskare.

       Förstöra dina falska avgudaaltare.

Dina fagra välluktande kullar tillintetgöras.

      Slita av dig dina vackra dyrbara kläder.

Din praktfullhet bli till aska.

 

Hes. 16:40. 

 

40.  #De skall båda upp en skara mot dig, som skall

stena dig och tycka dig med svärd#.

 

Sanningen skall folkskara stena dig levande

     svärdets vasshet förgöra dig.

 

Hes. 16:41.

 

41.  #Och bränna ner dina hus.

De skall verkställa domen över dig i många

    kvinnors åsyn.

Jag skall göra slut på ditt horande, och du skall

     inte längre ge några gåvor#.

 

Bränna ner dina ståtliga palats.

         Verkställa sin dödsdom över ditt liv.

Bli till hån inför kvinnor seende.

       Fatttig istället för rik.

 

Hes. 16:42.

 

42.  #När jag har släckt min vrede på dig och min

svartsjuka har lagt sig skall jag få ro och inte

      vredgas mer#. 

 

När min vredesglöd slocknat min heliga svartsjuka

       svalnat blir jag rogivande mild.

 

Hes. 16:43.

 

43.  #Du glömde din ungdomstid och väckte mitt

raseri med allt du gjorde.

      Därför får du nu plikta för detta, säger Herren Gud.

      Din otukt är krönet på på alla dina vidrigheter!#.  

 

Du, den trolösa glömde din välsignade ungdomstid.

        Väckte min vrede med din trolöshet.

Trolösheten vedergäller jag.

       Otuktiga livet orena mitt tempel.

Du är mitt tempel  din kropp mitt tempel.

    Jag har ingen gemenskap med o-helgat tempel.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards