Direktlänk till inlägg 14 augusti 2022

HESEKIELS BOK. 14:12-23. DOM ÖVER JERUSALEM ÄR OFRÅNKOMLIG..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 14 augusti 2022 15:29

   HESEKIELS BOK. 14:12-23.

 

          DOM ÖVER JERUSALEM ÄR OFRÅNKOMLIG.

 

Hes. 14:12.

 

12.  #Herrens ord kom till mig:#.

 

Hes. 14:13.

 

13.  #Människa!

Om ett land syndade mot mig med trolösa

      handlingar och jag lyfte min hand mot det

och lät brödet tryta och sände svält över landet

       och utrotade människor och boskap#.

 

Israeliterna deras land Israel:

       Gudlös trolöshet i ord och handling.

Lyfte min vredesglöds hand mot dem.

      Dagliga brödet försvinna svälten drabba dem.

Utrotade både människor och boskap.

 

Hes. 14:14.

 

14.  #Och om Noa, Daniel och Job levde där,

skulle dessa tre män med all sin rättfärdighet 

     bara rädda sina egna liv, säger Herren Gud#.

 

Mina rättfärdiga tjänare Noas, Daniels och Jobs

       tre män levde efter min vilja.

Skulle inte kunna rädda israeliterna från 

    bestraffning.

 

Hes. 14:15.

 

15.  #Eller om jag lät grymma vilddjur härja i landet

och döda alla, så att det blev en ödemark där

      ingen vågade färdas på grund av vilddjuren#. 

 

Grymma hänsynslösa vilddjur fritt få ödelägga

      landet döda allt levande.

 

Hes. 14:16.

 

16.  #Och om dessa tre män levde där, skulle de,

så sant jag lever, säger Herren Gud, inte kunna

    rädda ens sina söner och döttrar.

Endast de själva skulle bli räddade, och landet 

     skulle bli en ödemark#.

 

Levde dessa rättfärdiga män i landet endast

       förmåga rädda sina egna liv. 

 Landet bli ödelagt på liv.

 

Hes. 14:17.

 

17.  #Eller om jag riktade svärdet mot landet,

om jag befallde det att härja i landet och jag

   utrotade människor och boskap#.

 

Om jag själv valde rikta mitt dödliga svärd mot

      landet.  Förstöra landet dödligt utrota

människor och boskap. 

 

Hes. 14:18.

 

18.  #Och om dessa tre män levde där, skulle de,

så sant jag lever, säger Herren Gud, inte kunna

      rädda sina söner och döttrar.

Endast de själva skulle bi räddade#.

 

Hes. 14:19.

 

19.  #Eller om jag sände pest mot landet och tömde

min dödande vrede över det och utrotade människor

     och boskap#. 

 

Sände dödlig pest mot landets invånare.

       Tömde mina rättvisa vredesskålar över landet.

 

Hes. 14:20.

 

20.  #Och om Noa, Daniel och Job levde där, skulle

de, så sant jag lever, säger Herren Gud, inte kunna

       rädda ens sin son eller dotter.

Med sin rättfärdighet skulle de bara rädda sina

     egna liv#.

 

Noas Daniels Jobs levnadadsssätt inte rädda deras

      söner och döttrar.

Deras rättfärdighet blir räddning undan min

      vredesdom. 

 

Hes. 14:21.

 

21.  #Så säger Herren Gud:

När jag har sänt mina fyra hårdaste straff mot

       Jerusalem ----- svärd och svält, vilddjur och pest ----- för att utrota människor och boskap#.

 

Herrens ord  till landet.

         Mina hårdaste straffdomar mot Jerusalem.

Dödliga svärdet   dödlig pest  livsdödande.

      Aggressiva vilddjur syftet med att döda.

Svältets straffdom.

 

Hes. 14:22.

 

22.  #Skall det ändå finnas några som har överlevt

och som kommer till er tillsammans med sina

    söner och döttrar.

Och när ni ser hur de lever och handlar kommer ni

         att finna tröst för det onda jag har låtit 

drabba staden#.

 

Endast få överleva kommer till er med sina söner

    och döttrar.

Ser ert liv levnadssätt söker er för tröst hjälp. 

 

Hes. 14:23.

 

23.  #Det skall bli en tröst för er att se hur de lever

och handlar.

       Då skall ni inse att det inte var utan orsak 

som  jag gjorde vad jag gjorde där, säger

    Herren Gud#. 

 

Tröst för ert liv.

        Få insikt varför jag bestraffade gudlösheten.

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards