Direktlänk till inlägg 10 april 2022

APOSTLAGÄRGÄRNINGARNA. 28:17-28. TILL JUDARNA I ROM.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 10 april 2022 10:31

  APOSTLAGÄRNINGARNA 28:17-28.

 

                 TILL JUDARNA I ROM.

 

Apostlagärningarna 28:17-28.

 

Apg. 28:17.

 

17.  #Tre dagar senare bad Paulus de ledande bland

judarna att komma till honom, och när de var

   samlade sade han till dem:

"MINA BRÖDER.

       FAST JAG INTE FÖRBRUTIT MIG MOT VÅRT FOLK ELLER VÅRA FÄDERNÄRVDA SEDER OCH

     BLEV JAG I JERUSALEM UTLÄMNAD TILL

ROMARNA OCH BORTFÖRD SOM FÅNGE#.

 

Paulus budskap till judarna i Rom.

       Jag o-skyldig era anklagelse mot vårt utvalda

folk Israel fädernärvda levnadssätt.

       I Jerusalem Guds utvalda stad.

Utlämnad falskt anklagad förklarad brottslig fånge.

 

Apg. 28:18.

 

18.  #SEDAN DE HADE FÖRHÖRT MIG VILLE FRIGE

MIG, EFTERSOM JAG INTE VAR SKYLDIG TILL

     NÅGOT SOM FÖRTJÄNAR DÖDEN#.

 

Efter förhörstalet ville de frige mig.

      Förklara mig helt o-skyldig.

Förkunnelsen om Jesu död uppståndelse gjorde mig

        oskyldig dömas till dödsstraff.

 

Apg. 28:19.

 

19.  #MEN JUDARNA SATTE SIG EMOT DET,

OCH JAG BLEV TVUNGEN ATT VÄDJA TILL

   KEJSAREN, DOCK INTE FÖR ATT ANKLAGA 

MITT FOLK#.

 

Judarnas hårdnackade hjärtan förklarade 

     mig skyldig: jag förkunnat sanningen.

Sanningen ska göra dem fria från vara

      syndens trälar.

Deras anklagelser gjorde mig tvungen vädja till

    kejsaren i Rom.

 

Jag älskar mitt folk.

 

Apg. 28:20.

 

20.  #DETTA ÄR BAKGRUNDEN TILL ATT JAG HAR

KALLAT ER HIT FÖR ATT FÅ TRÄFFA ER OCH TALA 

      TILL ER, TY DET ÄR ISRAELS HOPP SOM

ÄR ANLEDNINGEN TILL ATT JAG BÄR DESSA

   BOJOR"#.

 

Talat sanningen varför jag kommit till Rom.

          Bär bojor för rättfärdighetens skull.

Israels framtidshopp tro på Guds evangelium. 

 

Apg. 28:21.

 

21.  #De svarade:

"Vi har inte fått något brev om dig från Judeen,

     om inte heller har någon av de bröder som  kommit hit haft något ont att säga om dig, vare sig

     öppet eller i enrum#.

 

Judarna svarade vi inte fått något om vad du

    är anklagad för.

 

Apg. 28:22.

 

22.  #Men vi vill gärna höra av dig själv vad du har

för åsikter.

      Om den här sekten vet vi ju att den möter

motstånd överallt"#.

 

Vi vill själva höra vittnesbördet om den sanna

     Vägen.

 

Apg. 28:23.

 

23.  #De kom överens om en viss dag, och då 

infann sig ännu fler hos honom där an bodde .

      Från morgonen till sena kvällen vittnade han

om Guds rike och utlade vad det innebär,

   och utgående från Moses lag och profeterna

sökte han vinna dem för tron på Jesus#.

 

Paulus forsatte frimodigt förkunna om Guds rike.

        Utlade Mose lag och profeterna.

Vinna deras hjärtan för tron på Jesus Kristus.

 

Apg. 28:24.

 

24.  #Somliga lät sig övertygas av hans ord,

men andra ville inte tro#.

 

Somliga blev övertygade av hans ord.

     Andra förnekade sanningen.

 

Apg.  28:25.

 

25.  #I stor oenighet bröt de upp sedan Paulus

tillagt detta ena:

      Det var med rätta som den heliga anden#.

 

Blev splittring mellan lögnen sanningen.

 

Apg. 28:26.

 

26.  #Sade till era fäder genom profeten Jesaja:

    "GÅ TILL DETTA FOLK OCH SÄG:

NI SKALL HÖRA MED ERA ÖRON MEN INGENTING

     FÖRSTÅ, OCH SE MED ERA ÖGON MEN 

INGENTING UPPFATTA#.

 

Profeten Jesajas ord:

          Var jag sänder dig till detta motsträviga folk.

Förstockade hjärtan sinnen.

          Förblindande för sanningens ljus.

 

Apg. 28:27.

 

27.  #TY DETTA FOLKS HJÄRTA ÄR FÖRSTOCKAT.

   DE ÄR TRÖGA AT HÖRA MED SINA ÖRON,

OCH DE TILLSLUTER SINA ÖGON, SÅ ATT DE 

      MED SINA ÖGON ELLER HÖRA MED SINA

ÖRON ELLER FÖRSTÅ I SITT HJÄRTA OCH

   OMVÄNDA SIG OCH BLI BOTADE AV MIG#.

 

Förstockade hjärtan o-hörsamma.

     Ohörsamheten mot sanningen förkastar

hjärtats bot och bättring.

            

Apg. 28:28.

 

28.  #Därför skall ni veta att det är till hedningarna

som Gud nu har sänt frälsningen. De kommer att

    lyssna"#.   

 

Guds utvalda folks förstockelse vänder sig bort

     från rättfärdigheten.

Jag hedningarnas apostel.

      Kallad till förkunna Guds frälsningsplan.

        

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards