Direktlänk till inlägg 27 mars 2022

APOSTLAGÄRGÄRNINGARNA. 23:1-11. PAULUS INFÖR RÅDET.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 27 mars 2022 11:00

  AOSTLAGÄRNINGARNA  23:1-11.

 

                 PAULUS INFÖR RÅDET.

 

Apg. 23:1.

 

1.  #Paulus såg på rådet och sade:

"MINA BRÖDER.

     JAG HAR ALLTID, INTILL DENNA DAG,

TJÄNAT GUD MED GOTT UPPSÅT"#.

 

Paulus inför Stora rådet orättfärdigt anklagad.

        Håller sitt försvarstal.

Ser rådets medlemmar som sina bröder.

         Intill denna dag troget tjänat min kallelse.

 

Apg. 23:2. 

 

2.  #Då befallde översteprästen Ananias dem som

stod bredvid att slå Paulus över munnen#.

 

Gudlöse Ananis vilken hatade sanningen:

   befallde dem som samlats vid brultalt vedergälla

hans muns ord.

     Förvandlas hans sanna ord till förbannelse. 

 

Apg. 23:3.

 

3.  #Men Paulus sade till honom:

"GUD SKALL SLÅ DIG DU VITMENADE VÄGG!

      DU SITTER HÄR FÖR ATT DÖMA MIG EFTER 

LAGEN, MEN MOT LAGEN BEFALLER DU DEM

    ATT SLÅ MIG"#.

 

Paulus besvarade Ananias ord.

       Kallade honom en vitmenande vägg.

Hade ett förstockat hjärta.

        Du lagens domare: befaller dina vänner

slå mig.

 

Apg. 23:4.

 

4.  #Förolämpar du Guds överstepräst!".

sade de som stod bredvid#.

 

De samlade runt honom tillrättavisade Paulus

    med orden "Förolämpar du Guds överstepräst"!

 

Apg. 23:5.

 

5.  #Paulus svarade:

"JAG VISSTE INTE, BRÖDER, ATT HAN VAR ÖVERSTEPRÄST.

    DET STÅR JU SKRIVET:

En ledare för ditt folk skall du inte förbanna"#.

 

Paulus försvarade sig med orden.

      Jag Kände inte till han är en laglydig Överstepräst.

       Skrivet i ordet.

Utvalde ledare för ditt folk ska du inte förbanna.

 

Apg. 23:6.

 

6.  #Eftersom Paulus visste att en del av dem var

saddukeer och en annan del fariseer höjde han

   rösten och sade till rådet:

"MINA BRÖDER, JAG ÄR FARISE OCH MINA 

     FÄDER VAR FARISEER.

DET ÄR FÖR HOPPET OM DE DÖDAS

   UPPSTÅNDELSE SOM  JAG NU HAR STÄLLTS

INFÖR RÄTTA#.

 

Paulus kände de samlade var både fariseer 

    och saddukeer.

Fortsatte sitt inför Stora rådet.

       Min bröder, Jag är farise.

Mina förfäder var fariseer.

       Jag tror på de dödas uppståndelse:

vilket gör mig skyldig.

 

Apg. 23:7.

 

7.  #När han sade så utbröt ett gräl mellan

Fariseerna och saddukeerna, och man delade

    upp sig i två läger#.

 

Efter hans försvarstal utbröt våldsam splittring

   mellan fariserna och saddukerna vilka hade

olika åsikter om de dödas uppståndelse.

 

Apg. 23:8.

 

8.  #Saddukeerna menar nämligen att det inte  finns någon uppståndelse och inte heller änglar

    eller andar, medan fariseerna tror på allt detta#.

 

Saddukeerna förnekar uppståndelsen de heliga

    änglarna närvaro.

Fariseerna tro på allt.

       

Apg. 23:9.

 

9.  #Det blev ett väldigt ropande, och några

skriftlärda som hörde till fariseernas parti reste

    sig och hävdade sin åsikt, och sade:

"VI KAN INTE FINNA ATT DEN HÄR MANNEN HAR  HAR GJORT NÅGOT ONT.

      TÄNK OM EN ANDE HAR TALAT TILL HONOM,

ELLER EN ÄNGEL"#.

 

Skriftlärde tillhörde fariseernas parti.

        Förklarade honom oskyldig  från alla

falska anklagelser.

       Försvarade hans oskuld: han kan haft änglabesök.

 

Apg. 23:10.

 

10.  #Grälet blev så häftigt att kommendanten

fruktade att de skulle slita Paulus i stycken,

        och han kallade ner vaktstyrkan för att rädda

honom undan dem och föra honom tillbaka

     till fästningen#.

 

Splittringen mellan hans oskuld och falska

     anklagelser: gav okontrollerat gräl.

Kommendantens rädsla upploppet vara fara 

      för Paulus liv.

 

Apg. 23:11.

 

11.  #På natten kom Herrens ängel till honom

och sade:

    "Var inte rädd.

Så som du har vittnat om mig i Jerusalem måste

     du också vittna i Rom"#. 

 

Paulus besökte av Herrens ängel.

     Uppmuntrade honom.

Var frimodig jag är med dig.

      I Jerusalem du frimodigt vittnat om mig.

Låt dig inte hindras från vittna i Rom. 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards