Direktlänk till inlägg 27 mars 2022

APOSTLAGÄRGÄRNINGARNA. 23:23-35. PAULUS FÖRS TILL STÅTHÅLLAEN I CAESAREA..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 27 mars 2022 11:00

  APOSTLAGÄRNINGARNA 23:23-35.

 

        PAULUS FÖRS TILL STÅTHÅLLAREN 

 

                    I CAESAREA.

 

Apg. 23:23.

 

23.  #Därefter kallade han till sig två av sina officerare och sade:

    "Tre timmar efter mörkrets inbrott skall tvåhundra man stå färdiga att gå till Caesarea,

    dessutom sjuttio ryttare och tvåhundra 

man hjälptrupp"#.

 

Planerat beskydd mot sammansvärjningen mot

   Paulus: förkunnelse om Jesu död och uppståndelse.

         

 Apg. 23:24.

 

24.  #De skulle ha med sig riddjur åt Paulus och se 

till att han kom oskadd till ståthållaren Felix#.

 

Inför mötet med ståthållaren Felix.

     Paulus försvarstal inför Felix.

 

Apg. 23:25.

 

25.  #Han skrev också ett brev av följande lydelse:#.

 

Apg. 23:26.

 

26.  #Från Claudius Lysias till Felix.

Högt ärade ståthållare#.

 

Uppläst skriva brev från Lysias till Felix.

    Respekterade Felix tjänst som ståthållare. 

 

Apg. 23:27.

 

27.  #Den här mannen hade gripits av judarna 

och var nära att dödas av dem, när jag ingrep

     med min trupp och förde honom i säkerhet

sedan jag erfarit att han var romersk medborgare#.

 

Brevet beskriver varför Paulus blivit oskyldigt

    anklagad.

Rädsla för sitt liv förd i säkerhet.

       Romersk medborgare. 

 

Apg. 23:28.

 

28.  #Då jag ville veta vad de anklagade honom 

för tog jag ner honom till deras råd#.

 

Ville få kännedom om vad han var anklagad för.

 

Apg. 23:29.

 

29.  #Jag fann att anklagelserna mot honom gällde

tolkningar av deras lag; något som inte förtjänar

     döden eller fängelse anklagades han inte för#.

 

Anklagelserna gällde angående olika

    tanketolkningar av deras egna laglydiga lag.

Vilket inte förtjänar dödsstraff.

 

Apg. 23:30.

 

30.  #Eftersom det nu meddelats mig att judarna

planerar ett överfall på honom, skickar jag honom

      direkt ner till dig.

Samtidigt har jag anmodat hans anklagare att föra

    sin talan mot honom inför dig"#.

 

Judarna planerat gudlöst överfall på honom.

      Sände honom till dig för bli rättvist dömd.   

 

Apg. 23:31.

 

31.  #Soldaterna tog enligt sina order hand om 

Paulus och förde honom under natten till

    Antipatris#. 

 

Soldaterna tog sitt ansvar förde den anklagade

    under natten till Antipatris.  

 

Apg. 23:32.

 

32.  #Nästa dag återvände de till sin förläggning

medan ryttarna fortsatte med honom#.

 

Apg 23:33.

 

33.  #När de kom fram till Caesarea gav de ståthållaren brevet och förde också in Paulus till

     honom#.

 

De kom tilsammans till Caesarea med skrivna

        brevet till dig ärade Felix.

 

Apg. 23:34.

 

34.  #Han läse brevet och frågade Paulus från 

vilken provins han var och fick veta att han var

    från Kilikien#.

 

Felix läste brevet: frågade Paulus vad han var ifrån.

      

 Apg. 23:35.

 

35.  #Jag skall höra dig när dina anklagare också

har infunnit sig", sade han och befallde att Paulus

     skulle hållas under bevakning i Herodes palats#.

 

Jag ska förhöra dig när dina anklagare är

     närvarnade.

        

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards