Direktlänk till inlägg 27 mars 2022

APOSTLAGÄRGÄRNINGARNA. 24:10-21. PAULUS FÖRSVARSTAL INFÖR STÅTHÅLLAREN FELIX..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 27 mars 2022 11:00

  APOSTLAGÄRNINGARNA 24:10-21.

 

         PAULUS FÖRSVARSTAL INFÖR

 

              STÅTHÅLLAREN FELIX.

 

Apg. 24:10.

 

10.  #På ståthållarens tecken tog Paulus till

orda:

   "JAG VET ATT DU I MÅNGA ÅR HAR VARIT DOMARE FÖR DETTA FOLK, OCH DÄRFÖR ÄR DET 

    MED TILLFÖRSIKT JAG FÖRSVARAR MIN SAK#.

 

Ståthållare gav Paulus tillåtelse tala inför

    samlad folkmassa.

"Jag känner till dig, Felix många år varit trogen

    ditt ämbete: varit domare för detta folk.

Försvarar frimodigt mina o-skyldiga anklagelser.  

 

Apg. 24:11.

 

11.  #DU KAN SJÄLV FÖRVISSA DIG OM ATT DET 

INTE ÄR MER ÄN TOLV DAGAR SEDAN JAG KOM

     TILL JERUSALEM FÖR ATT BE I TEMPLET#.

 

För tolv dagar sedan sökte jag mig till tempel:

    i Jerusalem i bön söka Guds rättfärdighet.

 

Apg. 24:12.

 

12.  #VARKEN DÄR ELLER I SYNAGOGERNA ELLER 

UTE I STADEN HAR DE SETT MIG DISKUTERA

     MED NÅGON ELLER HETSA UPP FOLK#.

 

Folket i synagogerna ute i Jerusalem: vittnar inte jag skapat o-lagligt upplopp. 

 

Apg. 24.13

 

13.  #OCH DE KAN HELLER INTE INFÖR DIG 

STYRKA SINA ANKLAGELSER MOT MIG#.

 

Inför dig domare inte bestyrka de falska

      anklagelserna mot mig.

 

Apg. 24:14.

 

14.  #MEN JAG ERKÄNNER ATT JAG FÖLJER

VÄGEN, SOM DE KALLAR FÖR SEKT, OCH ATT JAG 

     PÅ DET SÄTTET TJÄNAR VÅRA FÄDERS GUD,

SAMTIDIGT SOM JAG TROR PÅ ALLT SOM LAGEN

      OCH ALLT SOM STÅR SKRIVET HOS PROFETERNA#.

 

Jag erkänner följer sanna vägen: vilket de kallar

       illära.

Jag ärligt trofast tjänat våra fäders Gud.

         Förnekar inte lagen.

Vilket står bokstavligt skrivet hos profeterna.

 

Apg. 24:15.

 

15.  #JAG HYSER SAMMA HOPP SOM DESSA

    MINA ANKLAGARE, ATT GUD SKALL LÅTA BÅDE

RÄTTFÄRDIGA OCH ORÄTTFÄRDIGA STÅ UPP FRÅN

      DE DÖDA#.

 

Jag starkt mod mot mina anklagare.

       Gud låter både rättfärdiga o-rättfärdiga 

uppst frånn de döda. 

 

Apg. 24:16.

 

16.  #DÄRFÖR STRÄVAR OCKSÅ JAG EFTER ATT

ALLTID HA ETT GOTT SAMVETE GENTEMOT

      GUD OCH MÄNNISKOR#.

 

Jag ivrigt strävar med gott ärligt samvete:

     respektera vördar Gud människors värdighet.

 

Apg. 24:17.

 

17.  #EFTER FLERA ÅR KOM JAG TILLBAKA TILL

    MITT FOLK FÖR ATT GE ALLMOSOR OCH OFFRA#.

 

Efter flera års tjänande besöker mitt folk.

         Ge allmosor och offer.

 

Apg. 24:18.

 

18.  #DET VAR DÅ MAN FANN MIG I TEMPLET;

JAG RENAT MIG, OCH DÄR VAR INGEN FOLKMASSA

     OCH TUMULT#.

 

I templet var jag renat mitt samvete.

          Ingen folkmassa sammansvärjning 

fanns där.

 

Apg. 24:19.

 

19.  #MEN DÄR VAR NÅGRA JUDAR FRÅN ASIEN,

..... DE BORDE STÅ HÄR INFÖR DIG OCH ANKLAGA

     MIG OM DE HAR NÅGOT ATT ANFÖRA#.

 

Asiatiska judar besökte templet.

        Borde vara närvarande här inför dig Felix.

 

Apg. 24:20.

 

20.  #ELLER OCKSÅ FÅR DE SOM ÄR HÄR TALA OM

DE FANN MIG SKYLDIG TILL NÄR JAG STOD

     INFÖR RÅDET#.

 

De som nu är närvarande: frimodigt anklaga min

    skuld inför rådet. 

 

Apg. 24:21.

 

21.  #OM DE INTE VAR JUST DE ORD SOM JAG 

ROPADE MITT IBLAND DEM:

   "DET ÄR FÖR DE DÖDAS UPPSTÅNDELSE SOM

JAG IDAG STÅR TILL SVARS INFÖR ER"#. 

 

De anklagade förnekar de dödas uppståndelse.    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards