Direktlänk till inlägg 27 mars 2022

APOSTLAGÄRGÄRNINGARNA. 25:1-12. PAULUS INFÖR STÅHÅLLAREN FESTUS..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 27 mars 2022 11:00

  APOSTLAGÄRNINGARNA 25:1-12.

 

             PAULUS INFÖR STÅTHÅLLAREN 

 

                                 FESTUS.

 

Apostlagärningarna 25:1-12.

 

Apg. 25:1.

 

1.  #Tre dagar efter det att Festus hade tillträtt

som ståthållare reste han från Caesarea upp

      till Jerusalem#.

 

Ståthållaren Festes efterträdde Felix.

    Reste till Jerusalem från Ceasarea.

 

Apg. 25:2.

 

2.  #Översteprästerna och judarnas främsta

män lämnade då en anmälan mot Paulus

    till honom#.

 

Översteprästerna judarnas förtroende-värda

     män överlämna falsk anmälan ståthållaren Felix, Paulus hedningarnas apostel.   

 

Apg. 25:3.

 

3.  #Och de bad Festus att gynnas deras sak

och låta hämta Paulus till Jerusalem.

      De förberedde nämligen ett bakhåll för att döda

honom under vägen#.

 

Sökte Festus bli vän med judarnas anklagelser.

     Förberedde listigt angrep mot i Jerusalem.

Döda honom hatade budskapet om Jesu död 

     och uppståndelse.

 

Apg. 25:4.

 

4.  #Festus svarade att Paulus hölls i häkte i Caesarea och att han själv snart skulle far dit#.

 

Festes budskap Paulus hölls säkert förvar i

    Caesareas fängelse.

 

Apg. 25:5.

 

5.  #"Era ledare", sade han, "får alltså följa med dit ner och anklaga mannen om han har gjort något

    som är fel"#.

 

Era ledare får följa med dit ni anklagar honom.

     Fösvara era anlagelser.

 

Apg. 25:6.

 

6.  #Festus stannade inte mer än åtta tio dagar

och for sedan ner till Caesarea.

      Följande dag intog han sin plats på domartribunen och befallde att Paulus skulle

   föras in#.

 

Festus for sedan vidare till fängelset i Caesarea.

    Tog plats på domartribunen. 

 

Apg. 25:7.

 

7.  #När han kom omringades han av de judar som

hade rest ner från Jerusalem.

      De riktade en mängd svåra beskyllningar mot

honom utan att kunna styrka dem#.

 

Judarnas raseri mot Paulus rättfärdiga förkunnelse.

       Saknade sanna bevis.

 

Apg. 25:8.

 

8.  #Medan Paulus försvarade sig med att säga:

"Varken judarnas lag eller templet eller kejsaren

       har jag förbrutit mig"#.

 

Paulus försvarstal.

       VARKEN MOT JUDARNARS LAG HELIGA TEMPEL KEJSAREN HAR JAG VARIT

    LAGÖVERTÄDARE. 

 

Apg. 25:9.

 

9.  #Men Festus, som ville hålla sig väl med judarna,

frågade Paulus:

      "Går du med på att fara upp till Jerusalem

och dömas av mig där?"#.

 

Ståthållaren Festus ville vara judarnas vän.

    Paulus: är du villig fara  till Jerusalem:

där förhöras av mig.

 

Apg. 25:10.

 

10.  #Paulus svarade:

"JAG STÅR INFÖR KEJSARENS DOMSTOL,

OCH DET ÄR HÄR JAG SKALL DÖMAS.

      JUDARNA HAR JAG INTE GJORT NÅGOT ONT,

DET VET DU SJÄLV MYCKET VÄL#.

 

Nu ställd inför kejsarens domstol.

        Inför den skall jag lagligt dömas.

Har inte misshandlat judarna.

 

Apg. 25:11.

 

11.  #OM  JAG HAR GJORT MIG SKYLDIG TILL NÅGOT SOM FÖRTJÄNAR DÖDEN ÄR JAG BEREDD

     ATT DÖ.

MEN OM DERAS ANKLAGELSER SAKNAR GRUND

     KAN INGEN UTLÄMNA MIG ÅT DEM.

JAG VÄDJAR TILL KEJSAREN"#.

 

Är jag skyldig beredd bli dödad.

     

Apg. 25:12.

 

12.  #Efter överläggning med sina rådgivare sade

  Festus:

"Du har vädjat till kejsaren, till kejsaren skall

     du fara#. 

 

Jag skall uppfylla din önskan.   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards