Direktlänk till inlägg 21 december 2021

APOSTLAGÄRGÄRNINGARNA. 10:1-33. PETRUS OCH CORNELIUS.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 21 december 2021 20:43

APOSTLAGÄRNINGARNA 10:1-33.

 

           PETRUS OCH CORNELIUS.

 

Apostlagärningarna 10:1-33.

 

10:1.

 

1.  #I Caesarea fanns en man som hette Cornelius,

officer vid Italiska bataljonen#.

 

Cornelius i Caesarea officer vid italienska

     bataljonen.

 

10:2.

 

2.  #Han var from och gudfruktig liksom alla 

i hans hus, gav rikligt med allmosor till judarna

    och bad alltid till Gud#.

 

Cronelius from gudfruktig man.

    Fruktade Gud: offrade allmosor till judarna.

Bad till Gud ihärdiga böner.

 

10:3.

 

3.  #En dag på eftermiddagen såg han tydligt i en

syn hur en ängel från Gud kom in till honom

    och sade: 

"Conelius!" #.

 

Vid eftermiddags bönen: fick en syn från Gud.

     En Guds ängel besökte honom: 

Personligt besök: sa Cornelius. 

 

10:4.

 

4.  #Han såg förskräckt på ängeln och frågade:

"Vad vill du, herre?"

        Ängeln svarade:

"Dina böner och allmosor har stigit upp till Gud

       som en påminnelse om dig#.

 

Cornelius blev skräckslagen av ängelns härlighet. 

           Frågade ängeln:

Vad vill du herre?

      Dina böner allmosor välbehagligt offer inför

Gud, vilka visar din fromma gudsfruktan.

 

10:5.

 

5.  #Skicka nu några av dina män till Joppe för

att hämta en viss Simon som kallas Petrus#.

 

Sänd iväg några av din män i italiska bataljonen:

        besöka Joppe hämta där Simon kallas

Petrus.

 

10:6.

 

6.  #Han bor hos en garvare Simon som har sitt

hus nere vid havet"#.

 

Petrus, min tjänare bor hos garvaren Simon.

        Vid havet.

 

10:7.

 

7.  #När ängeln som talar med honom var borta

kallade Cornelius till sig två tjänare och en av

      sina ordonnanser, en from man#.

 

Ängeln försvann efter sitt tal.

      Cornelius lydnad på ängelns ord:

Kallade till sig två tjänare från bataljonen.

     En av tjänarna var en from man.

 

10:8.

 

8.  #Han berättade alltsammans för dem och sände

dem till Joppe#.

 

Berättade om sitt möte med ängelns budskap.

 

10:9.

 

9.  #Nästa dag medan de var på väg och närmade 

sig staden gick Petrus vid middagstiden upp 

     på taket för att be#.

 

Nästa dag när de  två tjänarna var på till Petrus.

         Vid middagstiden bad Petrus. 

 

10:10.

 

10.  #Han blev då hungrig och ville ha något 

att äta.

      Medan maten gjordes i ordning föll han

i hänryckning#.

 

I bönen på hustaket blev hungrig.

       Under då maten gjordes i ordning.

Föll han i ande-hänryckning.

 

10:11.

 

11.  #Han såg himlen öppen, och det kom ner

något som liknade en stor linneduk.

      Hängnade i sina fyra hörn sänktes den ner

på jorden#.

 

Petrus såg himlen öppen.

        Stor linneduk kom ner.

Hängde fast i linnedukens fyra hörn.

      

10:12.

 

12.  #Och i den fanns alla markens fyrfota djur

och kräldjur och himlens fåglar#.

 

I den fanns alla markens fyrfyta djur kräldjur

     himlens fåglar.

 

10:13.

 

13.  #En röst sade till honom:

"Petrus, slakta och ät!".

 

Rösten sade till honom.

     Petrus min tjänare: slakta ät dem!

 

10:13.

 

13.  #Petrus svarade:

"Nej, nej, herre!

      Aldrig har jag ätit något oheligt eller orent"#.

 

Petrus svarade:

    Nej, nej, min herre!

De levande varelserna symboliserade orenhet

    o-heligheten i Petrus ögon.

 

10:15.

 

15.  #Då hörde han för andra gången röst:

"Vad Gud gjorde till rent skall inte du göra orent"#.

 

För andra gången hörde samma röst.

      Guds vilja det han skapade för renhet:

du gör mitt heliga till o-heligt.  

 

10:16.

 

16.  #Detta hände tre gånger, och sedan lyftes

duken strax upp till himlen#.

 

Tre gånger talade samma röst.

      Linneduken efter utfört uppdrag lyftes

upp till himlen. 

 

10:17.

 

17.  #Medan Petrus grubblade över meningen

med den syn han haft kom männen som Cornelius

       hade skickat.

De frågade sig fram till Simons

       hus och stannade vid porten#.

 

10:18.

 

18.  #Och ropade och undrade om den Simon som

kallades Petrus bodde där#.

 

10:19.

 

19.  #Petrus funderade ännu över synen, då Anden

sade till honom:

     "Här är tre män som söker dig#.

 

Andens röst talade till Petrus.

       DE MÄN SOM BESÖKER DIG; SÖKER DIG.

 

10:20.

 

20.  #Gå genast ner, och tveka inte att följa med dem, det är jag som har sänt dem"#.

 

Lyd mig; säger Anden.

          Var frimodig följ dem.

Jag själv sänt dem till dig.

 

10:21.

 

21.  #Petrus gick ner till männen och sade:

"Jag är den ni söker.

    Varför har ni kommit hit#.

 

Jag är den ni söker.

     I vilket ärende kommer ni till mig.

 

10:22.

 

22.  #De svarade:

  "Cornelius, en officer som är rättskaffens

och gudfruktig och har gott namn om sig i hela

     den judiska befolkningen, har blivit tillsagd

av en helig ängel att skicka efter dig och höra

      vad du har att säga"#.

 

Cornelius har goda vittnesbördet om sig:

      Officer  svekfri  gudfruktig bland judiska

befolkningen.

        Helig ängel besökte honom med budskapet.

Hämta dig, Petrus.

 

10:23.

 

23.  #Då bad han dem stiga in och lät dem bo 

över där.

     Nästa dag gav han sig i väg i sällskap med 

dem, och några av bröderna i Joppe följde 

      med#.

 

Bjöd hem dem till sig. 

    Gav dem nattens vila.

Gav sig iväg med några bröder i Joppe.

 

10:24.

 

24.  #Dagen därpå var han framme i Caesarea, 

där Cornelius väntade på dem tillsammans med

       sina släktingar och närmaste vänner som han

hade bett komma#. 

 

I Caesarea väntade Cornelius på dem.

        Tillsammans med släktingar och vänner.

 

10:25.

 

25.  #När Petrus skulle stiga in kom Cornelius

emot honom och kastade sig vörnadsfull för

    hans fötter#.

 

Petrus steg in i Cornelius hus.

      Ödmjuk vörnad visade respekt för honom. 

 

10:26.

 

26.  #Men Petrus sade åt honom att resa sig:

"Stig upp, jag är en människa, jag också"#.

 

Petrus tillrättavisade honom.

      Jag är en människa en syndare.

 

10:27.

 

27.  #Sedan gick han in under samtal med Cornelius.

       Där inne fann han många församlade#.

 

10:28.

 

28.  #Och han sade till dem:

"Som ni vet är det förbjudit för en jude att umgås

     med någon som tillhör ett annat folk eller 

att besöka honom.

      Men för mig har Gud visat att man inte skall

betrakta någon människa som ohelig eller oren#.

 

Petrus talade till de församlade:

     ENLIGT MOSE LAG FÖRBJUDET TALA TILL

UMGÅS MED BESÖKA ANNAT FOLK.

     FÖR MIG HAR GUDS BARMHÄRTIGHET 

VISAT SIG FÖR MIG.

         ACCEPTERA MÄNNISKOR INTE SOM

O-HELIGA ELLER O-RENA.

       

 10:29.

 

29.  #Därför kom jag utan invändningar när jag 

blev efterskickad.

       Och nu undrar jag varför ni har låtit hämta mig"#. 

 

DETTA VAR MITT BUDSKAP TILL ER.

10:30.

 

30.  #Cornelius svarade:

"Just vid den här tiden för tre dagar sedan bad 

    jag eftermiddagsbönen här hemma, när plötsligt

en man i skinande kläder stod framför mig#.

 

Cornelius svarade:

      Vid middagsbönen för tre dagar sedan

fick besök av en ängel i skinande kläder. 

 

10:31.

 

31.  #Och sade:

"Cornelius, Gud har hört din bön, och han kommer

       ihåg dina allmosor#.

 

Ängels budskap till mig:

     Cornelius, Gud hört dina böneord.

Inte glömt dina välbehagliga allmosor.

 

10:32.

 

32.  #Sänd nu bud till Joppe och be Simon som

kallas Petrus att komma hit.

      Han bor i garvaren Simons hus nere vid havet"#.

 

Sända bud till Joppe.

        Petrus komma hit.

Bor hos garvaren Simons hus.

 

10:33.

 

33.  #Jag sände genast bud efter dig, och tack 

för att du kom.

      Nu är vi alla samlade här inför Gud för att 

höra vad Herren har gett dig i uppdrag att säga"#. 

 

I lydnad inför ängeln ords sände bud efter dig.

        Vi samlade alla här.

Lyssna villigt på ditt uppdrag från Gud.

   

        

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards