Direktlänk till inlägg 8 september 2021

JOHANNES EVANGELIUM KAP 9:1-12. EN BLINDFÖDD MAN BOTAS..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 8 september 2021 11:41

    JOHANNES EVANGELIUM  9:1-12.

 

             EN BLINDFÖDD MAN BOTAS.

 

Johannes evangelium.  9:1.

 

9:1.

 

1.  #Där Jesus kom gående fick han se en man som

hade varit blind från födelsen#.

 

Jesus fick se en blindfödd man.

 

9:2.

 

2.  #Lärljungarna sade:

"Rabbi, vem har syndat, han själv eller hans

       föräldrar, eftersom han föddes blind?"#.

 

Lärljungarna fick den blinde mannen.

      Mästare, vem har levt i synd:

Han själv eller hans föräldrar.

        Vi ser hans blindhet.

 

9:3.

 

3.  #Jesus svarade:

"VARKEN HAN ELLER HANS FÖRÄLDRAR HAR

      SYNDAT, MEN GUDS GÄRNINGAR SKULLE

UPPENBARAS PÅ HONOM#.

       

Jesus svarade dem:

       Varken han själv eller hans föräldrar syndat.

Guds goda gärningar uppenbara sig på honom.

 

9:4.

 

4.  #MEDAN DAGEN VARAR MÅSTE VI GÖRA 

HANS GÄRNINGAR SOM HAR SÄNT MIG.

       NATTEN KOMMER, DÅ INGEN KAN ARBETA#.

 

När ljuset finns: ska vi göra hans gärningar.

       När mörkret kommer kan ingen arbeta.

 

9:5.

 

5.  #SÅ LÄNGE JAG ÄR I VÄRLDEN ÄR JAG

  VÄRLDENS LJUS#.

 

Jag är världens ljus där världens mörker råder.

 

9:6.

 

6.  #Sedan spottade han på marken, gjorde en deg

med spottet och strök degen på mannens ögon#.

 

Spottade på marken: gjorde en deg av spottet.

      Strök degen på hans blindhet.

 

9:7.

 

7.  #Och sade:

"GÅ OCH TVÄTTA DIG I SILOADAMMEN"

       ( Siloa betyder utsänd.)

Mannen gick dit och tvättade sig och kom tillbaka

      seende#.

 

Sade till den blinde:

      Lyd mitt råd: Gå och tvätta dig i Silodammen.

( Siloa betyder utsänd ).

         Mannen lyssnade på Jesu ord:

Gick till dammen tvättade sina ögon rena

     från degen.

Kom tillbaks med seende ögon.

 

9:8.

 

8.  #Hans grannar och de som förut hade sett

honom som tiggare sade:

     "Är det inte han som satt och tiggde?"#.

 

Mannens grannar sett honom tiggare, sade:

      Likna han inte den som satt och tiggde?

 

9:9.

 

9.  #Några sade:

"Jo, det är han, och andra:

      "Nej, men han är lik honom".

Själv sade han:

      "Det är jag".

 

Några sade:

     Jo, det är han.

Andra sade:

      Nej det är inte han: han är honom lik.

Själv hörde han dem tala om honom.

        Själv sade han:

"Det är jag, den blinde mannen.

 

9:10.

 

10.  #Då frågade de:

"Hur öppnades dina ögon?".

 

Frågade honom:

     Hur öppnades dina ögon?

 

9:11.

 

11.  #Han svarade:

"Han som heter Jesus gjorde en deg strök den

      på mina ögon och sade åt mig att gå till

Siloadammen och tvätta mig.

     Jag gick dit och tvättade mig, och sedan

kunde jag se "#.

 

Han svarade dem:

       Jesus gjorde en deg strök den på mina ögon.

Sade till mig gå till Siloadammen tvätta dig där.

          Gjorde så fick min syn tillbaks.

 

9:12.

 

12.  #De frågade honom:

"Var är han?"

        Han svarade:

"Jag vet inte"#.

 

De frågade honom:

     Var är han?

Han svarade:

   "Jag vet inte". 

 

      

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards