Direktlänk till inlägg 8 september 2021

JOHANNES EVANGELIUM KAP 8:31-47. BARN TILL ABRAHAM.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 8 september 2021 11:41

   JOHANNES EVANGELIUM  8:31-47.

 

               BARN TILL ABRAHAM.

 

Johannes Evangelium. 8:31.

 

8:31.

 

31.  #Till de judar som trodde på honom sade Jesus:

"OM NI FÖRBLIR I MITT ORD ÄR NI VERKLIGEN

       MINA LÄRLJUNGAR#.

 

Jesu budskap till judarna: vilka trodde på honom.

       Om ni stannar kvar i mitt ord.

Gör ni så blir ni mina äkta lärljungar.

 

8:32.

 

32.  #NI SKALL LÄRA KÄNNA SANNINGEN, 

OCH SANNINGEN SKALL GÖRA ER FRIA"#.

 

Lär känna sanningen.

     Sanningen: er frigörare från lögnens lidelser.

 

8:33.

 

33.  #De sade:

"Vi härstammar från Abraham och har aldrig

        varit slavar under någon.

Vad menar du då med att vi skall bli fria?"#.

 

Judarna sade:

       Vi har vårt ursprung från vår fader Abraham.

Har aldrig varit förslavade under någon härskare.

        Vad menar du med vara fria?  

 

8:34.

 

34.  #Jesus svarade:

"SANNERLIGEN, JAG SÄGER ER:

       VAR OCH EN SOM SYNDAR ÄR SLAV

UNDER SYNDEN#.

 

Jesus besvarade deras fråga:

       Det är sant vad jag säger er.

Syndaren: syndens slav-tjänare.        

 

8:35.

 

35.  #SLAVEN STANNAR INTE I HUSET FÖR ALLTID,

MEN SONEN STANNAR FÖR ALLTID#.

 

8:36.

 

36.  #OM NU SONEN BEFRIAR ER BLIR NI VERKLIGEN FRIA#.

 

Sonen: er befriare.

     Befrielsen gör er fria från syndens träldom.

 

8:37.

 

37.  #JAG VET ATT NI HÄRSTAMMAR FRÅN

ABRAHAM.

       MEN NI VILL DÖDA MIG DÄRFÖR ATT MITT

ORD INTE HAR TRÄNGT IN I ER#.

 

Jag vet: ni judar härstammar från er fader Abraham.

      Ni vill döda mig.  Döda: ljuset sanningen. 

Inte fått ingång in era förstockade hjärtan. 

 

8:38.

 

38.  #JAG FÖRKUNNAR VAD JAG SJÄLV HAR SETT

HOS FADERN.

        OCH NI GÖR VAD NI HAR HÖRT FRÅN

ER FAR"#.

 

Förkunnar jag själv vad jag sett hos min fader.

      Er lydnad gör vad ni hört från er fader. 

 

8:39.

 

39.  #De svarade:

"Vår fader är Abraham".

       Då sade Jesus:

"ÄR NI ABRAHAMS BARN BORDE NI GÖRA

     ABRAHAMS GÄRNINGAR#.

 

De svarade:

     Vår fader Är Abraham.

Då svarade Jesus:

      Är ni Abrahams äkta barn:

vandra ni i gör ni  Abrahams gärningar.

 

8:40.

 

40.  #MEN OM NI VILL DÖDA MIG ----- DEN SOM

HAR SAGT ER SANNINGEN, SOM  JAG HAR HÖRT

        AV GUD.

SÅ GJORDE INTE ABRAHAM#.

 

Ni vill döda mig.

      Sagt er sanningen.

Hört sanningen från min fader.'

      Abraham dödade inte.

Älskade sin nästa.

 

8:41.

 

41.  #NI GÖR ER FADERS GÄRNINGAR.

     Då sade de:

"Vi är inga oäkta barn.

       Vi har Gud till fader och ingen annan"#.

 

Ni gör er faders gärningar.

       I sitt högmod mot sanningen: sade,

Vi är inga o-äkta barn.

       Vi har Gud till fader ingen annan är vår fader. 

 

8:42.

 

42.  #Jesus svarade:

"OM GUD VORE ER FADER SKULLE NI ÄLSKA MIG

         TY JAG HAR UTGÅTT FRÅN GUD OCH 

KOMMER FRÅN HONOM.

       JAG HAR INTE KOMMIT AV MIG SJÄLV

UTAN HAN HAR SÄNT MIG#.

 

Jesus svarade:

       Vore Gud er fader skulle ni älska mig.

Jag själv utgått från Gud.

       Kommer från min  himmelske fader.

Min fader sänt mig till er: inte sänd av mig själv.

 

8:43.

 

43.  #VARFÖR FATTAR NI INTE VAD JAG SÄGER?

     DÄRFÖR ATT NI INTE STÅR UT MED ATT 

PÅ MITT ORD#.

 

Era förstockade hjärtan förstår inte mina ord.

      Mina ord vittnar om sanningen:

Mitt ord avslöjar era synder.

 

8:44.

 

44.  #NI HAR DJÄVULEN TILL ER FAR, OCH NI VILL

GÖRA VAD ER FADER ÖNSKAR.

      HAN HAR VARIT EN MÖRDARE FRÅN FÖRSTA

BÖRJAN, OCH HAN STÅR UTANFÖR SANNINGEN

      DÄRFÖR ATT NÅGON SANNING FINNS 

I HONOM.

       NÄR HAN LJUGER TALAR HAN MED EGNA ORD,

TY HAN ÄR EN LÖGNARE, LÖGNENS FADER#.

 

Er fader är djävulen.

       Ni vill göra hans vilja.

Han varit en mördare till allt liv.

       Ovän fiende till Sanningen.

Sanningen: inte Herre i hans liv. 

       Lögnens, Fader.

Ärar lögnen.  

     När han talar han lögner.

 

8:45.

 

45.  #MEN JAG TALAR SANNING, OCH DÄRFÖR

TROR NI MIG INTE#.

 

Jag talar sanning till er.

      Ni lögnens barn:

Därför tror ni inte på sanningen.

 

8:46.

 

46.  #KAN NÅGON AV ER BEVISA ATT JAG HAR

SYNDAT?

       OM JAG TALAR SANNING, VARFÖR TROR NI

MIG DÅ INTE?#.

 

Kan någon av er bevisa att har syndat?

       Varför tror ni inte på mig?

Jag talar sanning för er.

 

8:47.

 

47.  #DEN SOM HAR GUD TILL SIN FADER,

HAN LYSSNAR TILL GUDS ORD.

        MEN NI LYSSNAR INTE, DÄRFÖR ATT NI INTE 

HAR GUD TILL FADER"#. 

 

Den som Gud till sin fader:

   lyssnar till Guds ord.

Ni vill inte lyssna på Guds ord.

       Varför?

Ni är lögnens barn.

 

     

 

  

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards