Direktlänk till inlägg 8 september 2021

JOHANNES EVANGELIUM KAP 8:12-30. FADERNS VITTNESBÖRD.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 8 september 2021 11:41

  JOHANNES FEVANGELIUM  8:12-30.

 

             FADERNS VITTNESBÖRD.

 

Faderns vittnesbörd.

 

8:12.

 

12.  #Sedan talade Jesus till dem och sade:

"JAG ÄR VÄRLDENS LJUS.

       DEN SOM FÖLJER MIG SKALL INTE VANDRA

I MÖRKRET UTAN HA LIVETS LJUS"#.

 

Jag är världens ljus.

     Världens ljus lyser i världens mörker.

Den som valt vara min efterföljare:

     fri från vandring i världens mörka liv.

Äger livets ljus i mig.

 

8:13.

 

13.  #Fariseerna sade då:

"Du vittnar om dig själv, ditt vittnesbörd

       är ogiltigt"#.

 

Fariseerna sade:

     Du vittnar om dig själv: vem du är.

I sitt avund mot honom: säger ditt vittnesbörd

     om dig själv: gäller inte.

 

8:14.

 

14.  #Jesus svarade:

"ÄVEN OM JAG VITTNAR OM MIG SJÄLV ÄR MITT

        VITTNESBÖRD GILTIGT.

JAG VET VARIFRÅN JAG KOMMER OCH VART

      JAG GÅR. 

MEN NI VET INTE VARIFRÅN JAG KOMMER 

      ELLER VART JAG GÅR#.

 

Jesus besvarade deras förkastelse om 

     Jag är världens ljus.

Vittnesbördet om mig själv är sant.

     Jag kommit från min faders himmel.

Återvänder till min fader efter min uppgift

        på jorden. 

Era förstockade hjärtan saknar insikten om mig.

 

8:15.

 

15.  #NI DÖMER PÅ MÄNNISKOVIS, JAG DÖMER 

INGEN#.

 

Ni dömer på mänskligt sätt.

 

8:16.

 

16.  #OM JAG ÄNDÅ DÖMER ÄR MIN DOM RIKTIG,

EFTERSOM JAG INTE ÄR ENSAM; HAN SOM HAR

      SÄNT MIG ÄR MED MIG#.

 

Jag dömer rättvisa domar.

         Min fader min med-hjälpare.

 

8:17.

 

17.  #OCH I ER EGEN LAG STÅR DET ATT VAD

TVÅ VITTNAR ÄR GILTIGT#.

 

Genom två vittnesbörd är det sant.

 

8:18.

 

18.  #JAG VITTNAR OM MIG SJÄLV, OCH OM

MIG VITTNAR OCKSÅ FADERN SOM HAR

  SÄNT MIG"#.

 

Jag vittnar om mig själv.  

            Fadern sänt mig vittnar om mig.

 

8:19.

 

19.  #Då frågade de:

"Var finns din fader?"

       Jesus svarade:

"NI KÄNNER VARKEN MIG ELLER MIN FADER"#.

 

Frågade honom:

      Var finns din fader?

Jesus svarade:

        Ni har inte lärt känna mig och min fader

  som är ett.

Eftersom era hjärtan är förstockade.

 

8:20.

 

20.  #Det var vid skattkammaren han sade detta,

medan undervisade i templet.

      Men ingen grep honom, hans stund hade 

ännu inte kommit#.

 

Samtalet var vid skattkammaren.

     Undervisade i templet.

Ingen grep honom: tiden varit kommen.

 

8:21.

 

21.  #Sedan sade han till dem:

JAG GÅR BORT, OCH NI KOMMER ATT SÖKA EFTER

       MIG, MEN NI SKALL DÖ I ER SYND.

DIT JAG GÅR KAN NI INTE KOMMA"#.

 

Sedan sade orden till dem:

        Jag går bort.

Ni kommer att söka efter mig. 

        Jag går  till min himmelske fader.

För era synders skull kommer ni inte dit.

 

8:22.

 

22.  #Judarna sade då:

""Tänker han ta sitt liv, eftersom han säger att vi

       inte kan komma dit han går?"#.

 

Judarna besvarade hans ord:

     Deras förstockade hjärtan hindret för Jesu

ord tränga in i deras hjärtan. 

       Tänker han begå självmord?

 

8:23.

 

23.  #Han sade till dem:

"NI HÖR HEMMA HÄR NERE, JAG ÄR OVANIFRÅN.

        NI TILLHÖR DENNA VÄRLDEN, JAG TILLHÖR

INTE DENNA VÄRLDEN#.

 

Han sade till dem:

     Ni tillhör denna värld.

Jag tillhör inte denna världen.

 

8:24.

 

24.  #DÄRFÖR SADE JAG ATT SKALL DÖ I ERA

SYNDER.

       TY OM NI INTE TROR ATT JAG ÄR DEN JAG

ÄR SKALL NI DÖ I ERA SYNDER"#.

 

Ni ska dö för era synders skull.

          Ni tror inte på mina ord vem jag är!

 

8:25.

 

25.  #De frågade:

"Vem är du då ?"

       Jesus svarade:

VARFÖR TALAR JAG ALLS TILL ER?"#

 

Judarna frågade honom:

      Vem är du då?

Jesus svarade:

       Mitt ord har ingen ingång i era hjärtan!

 

8:26.

 

26.  #JAG HAR MYCKET ATT SÄGA OM ER OCH 

MYCKET ATT DÖMA ER FÖR.

      MEN HAN SOM HAR SÄNT MIG TALAR SANNING, OCH DET JAG HÖRT AV HONOM FÖRKUNNAR 

     JAG FÖR VÄRLDEN"#.

 

Jag mycket att säga om ert syndfulla liv.

     Döma rättvisa domar över ert liv.

Min fader som sänt mig till er:

     talar sanning.

Jag vad han säger till mig.

      Förkunnar jag sanningen för världen.

        

8:27.

 

27.  #De förstod inte att han talade till dem

om Fadern#.

 

Judarna förstod inte Jesu ord om hans fader.

 

8:28.

 

28.  #Och Jesus sade:

"NÄR NI HAR UPPHÖJT MÄNNISKOSONEN SKALL

       NI FÖRSTÅ ATT JAG ÄR DEN JAG ÄR OCH

ATT JAG INTE GÖR NÅGOT AV MIG SJÄLV

      UTAN TALAR SÅ SOM FADERN HAR LÄRT MIG#.

 

Jesus sade:

      När ni har korsfäst människosonen.

Skall ni förstå vem jag är.

       Jag gör inte min egen vilja.

Talar de ord som min lärt mig.

 

8:29.

 

29.  #OCH HAN SOM HAR SÄNT MIG ÄR MED MIG.

   HAN LÄMNAR MIG INTE ENSAM, EFTERSOM

JAG ALLTID GÖR DET SOM BEHAGAR HONOM"#.

 

Han som sänt mig är med mig.

        Överger inte mig.

Han utför sin vilja.

 

8:30.

 

30.  #När han sade detta kom många till tro 

    på honom#. 

 

Efter Jesu samtal kom många till tro på honom.   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards