Direktlänk till inlägg 8 september 2021

JOHANNES EVANGELIUM KAP 11:1-44. LASARUS UPPVÄCKS.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 8 september 2021 11:41

    JOHANNES EVANGELIUM  11:1-44.

 

                  LASARUS UPPVÄCKS.

 

Johannes Evangelium 11:1.

 

11:1

 

1.  #En man som hette Lasaros låg sjuk.

Han var från Betania, byn där Maria och hennes

      syster Marta bodde#.

 

Lasaros en av Jesu kära vänner.

     Låg sjuk var från Betania.

Byn där Maria hennes syster bodde.

 

11:2.

 

2.   #Det var Maria som smorde Herren med 

välluktande balsam och torkade  hans fötter

       med sitt hår, och Lasaros som låg sjuk

var hennes bror#.

 

Maria kvinnan som smorde Jesu fötter inför

    hans begravning.

Smorde med väldoftande balsam torkade hans 

    fötter med sitt hår.

Hennes bror låg sjuk.

 

11:3.

 

3.  #Systrarna skickade bud till Jesus och lät

säga: 

     "Herre, din vän är sjuk"#.

 

Systrarna skickade bud till Jesus:

        Herren, din vän Lasaros är sjuk.

 

11:4.

 

4.  #När Jesus hörde det sade han:

"DEN SJUKDOMEN LEDER INTE TILL DÖDEN UTAN

        SKALL VISA GUDS HÄRLIGHET, SÅ ATT 

GUDS SON BLIR FÖRHÄRLIGAD GENOM DEN"#.

 

Hörde orden om Lasaros:

  Jesu ord:

        Sjukdomen är inte dödlig.

Guds härlighet ska visa sig genom sjukdomen.

           Guds son blir förhärligade genom 

faderns gärningar.

 

11:5.

 

5.  #Jesus var mycket fäst vid Marta och hennes

syster och Lasaros#.

 

Jesus visade sin kärlek mot Marta systern

     brodern Lasaros.

 

11:6.

 

6.  #När han nu hörde att Lasaros var sjuk stannade

han först kvar två dagar där han befann sig#.

 

När Jesus hörde hans hälso tillstånd.

       Stannade han kvar två dagar där han var.

 

11:7.

 

7.  #Men sedan sa han till lärljungarna:

"LÅT OSS GÅ TILLBAKA TILL JUDEEN"#.

 

Sade sedan till sina lärljungar:

     Låt oss gå vidare till Judeen.

 

11:8.

 

8.  #Lärljungarna sade till honom:

"Rabbi, nyss försökte judarna stena dig, och nu

      går du tillbaka dit!"#.

 

Lärljungarna sade till honom:

      Mästare, judarna försökte stena dig i Judeen.

 

11:9.

 

9.  #Jesus svarade:

"HAR DAGEN INTE TOLV TIMMAR?

        DEN SOM VANDRA OM DAGEN SNAVAR 

INTE, EFTERSOM HAN SER DENNA

     VÄRLDENS LJUS"#.

 

Jesus svarade:

      Är dagen inte verksam under tolv timmar?

Den som vandrar i dagens ljus skadar sig inte.

      Lever i världens ljus.

 

11:10.

 

10.  #MEN DEN SOM VANDRAR OM NATTEN,

HAN SNAVAR, EFTERSOM LJUSET INTE FINNS

    I HONOM"#.

 

Den som vandrar i nattens mörka liv skadar sig.

     Hans hjärtat förmörkat.

 

11:11.

 

11.  #Efter att sagt detta fortsatte han:

"VÅR VÄN LASAROS SOVER, MEN JAG GÅR DIT 

       FÖR ATT VÄCKA HONOM"#.

 

Vår vän sover fortfarande.

     Jag skall uppväcka honom från de döda.

 

11:12.

 

12.  #Då sade lärljungarna:

"Herre, sover han, så blir han frisk"#.

 

Lärljungarna trodde han sov en naturlig sömn.

 

11:13.

 

13.  #Jesus talade om hans död, men de trodde

att han menade vanlig sömn#.

 

Jesus talade i förtäckta ord.

        Han talade om hans död.

 

11:14.

 

14.  #Då sade Jesus rent ut till dem:

"LASAROS ÄR DÖD#.

 

Jesys talade i klartext:

    "Lasaros är död".

 

11:15.

 

15.  #OM FÖR ER SKULL, FÖR ATT NI SKALL TRO,

ÄR JAG GLAD ATT JAG INTE VAR DÄR.

       MEN LÅT OSS NU GÅ TILL HONOM"#.

 

Jag är tacksam inte var där när han dog.

     För er tros skull.

Låt oss gå till honom.

 

11:16.

 

16.  #Tomas som kallades Tvillingen, sade till

andra lärljungarna:

      "Låt oss gå med för att dö med honom"#.

 

Tomas Tvillingen.

       Sade  till de andra lärljungarna.

"Låt oss följa efter dem: dö med honom.

 

11:17.

 

17.  #När Jesus kom dit fann han att Lasaros

redan hade legat i fyra dagar i graven#.

 

Jesus kom dit fann Lasaros varit död i fyra dygn.

 

11:18.

 

18.  #Betania låg inte långt ifrån Jerusalem,

ungefär en halvtimmes väg#.

 

11:19.

 

19.  #Och många judar hade kommit till Marta

och Maria ut för att trösta dem i sorgen över

        brodern#.

 

Många judar hade kommit till Marta Maria

      trösta dem i sorgen efter brodern.

 

11:20.

 

20.  #När Marta hörde att Jesus var på väg gick

hon och mötte honom.

        Men Maria stannade kvar hemma#.

 

Marta mötte honom var på väg till Betania.

          Maria stannade kvar hemma.

11:21.

 

21.  #Marta sade till Jesus:

"Herre, om du hade varit här hade min bror inte

      dött#.

 

Marta sa till Jesus:

      Hade du varit här min bror inte dött.

 

11:22.

 

22.  #Men jag vet att Gud skall ge dig vad än ber

honom om"#.

 

Jag vet Gud är trofast ger dig vad du ber om.

11:23.

 

23.  #Jesus sade:

"DIN BRODER KOMMER ATT UPPSTÅ"#.

 

Jesus uppmuntrade Marta:

        Din älskade broder skall uppstå.

 

11:24.

 

24.  #Marta svarade:

"Jag vet att han skall uppstå på den sista dagen"#.

 

Marta svarade:

     Han ska uppstå på uppståndelsens dag.

 

11:25.

 

25.  #Då sade Jesus till henne:

"JAG ÄR UPPSTÅNDELSEN OCH LIVET.

       DEN SOM TROR PÅ MIG SKALL LEVA OM HAN

ÄN DÖR#.

 

Jesus sade till henne:

       Jag är uppståndelsen och Livet.

Den som tror på mig dör, han naturlig död:

       skall han få evigt liv.

 

11:26.

 

26.  #OCH DEN SOM LEVER OCH TROR PÅ MIG

SKALL ALDRIG NÅGONSIN DÖ.

       TROR DU DETTA?#.

 

Den som lever nu tror på mig:

    skall aldrig någonsin dö.

Tror du på mina ord.

 

11:27.

 

27.  #Hon svarade:

"Ja, Herre, jag tror att du är Messias, Guds son,

       han som skulle komma hit till världen#.

 

Hon svarade:

   Herre, jag tror är Messias, Guds Son.

Skulle komma till världen.

 

11:28.

 

28.  #Sedan gick hon hem och kallade på sin syster 

och viskade:

     "Mästaren, är här och kallar på dig"#.

 

Marta gick hem till sin syster Maria visade

       till henne:

Mästaren, är här kallar på dig.

      Han vill uppmuntra dig: i din sorg.

 

11:29.

 

29.  #När Maria hörde dett steg hon strax upp

och gick för att möta honom#.

 

Maria hörde sin systers ord.

     Modlösheten försvann.

 

11:30.

 

30.  #Men Jesus hade ännu inte kommit in i byn

utan var kvar där Marta hade träffat honom#.

 

11:31.

 

31.  #Judarna som var hemma hos Maria för

att trösta henne såg att hon hastigt reste sig

    och gick ut, och de följde efter i tro att hon 

gick till graven för att gråta där#.

 

Judarna besökte Maria i hennes hem.

     Tröstade henne i sorgen.

Plötsligt reste hon sig upp modlösheten:

     hon hade hört Martas ord.

Judarna följde efter henne i tro gick till Lasaros

     grav: gråta där.

 

11:32.

 

32.  #När Maria nu kom dit där Jesus var och fick

se honom kastade hon sig för hans fötter

     och sade:

"Herre, om du hade varit här hade min bror 

        inte dött"#.

 

Maria träffade Jesus förödmjukade sig.

      sade:

Herre, om du varit här hade inte min bror dött.

 

11:33.

 

33.  #När Jesus såg hur hon grät och hur judarna

hade följt henne också grät blev han upprörd

        och skakad i sitt innersta#.

 

11:34.

 

34.  #Och han frågade:

"VAR HAR NI LAGT HONOM?"

            De sade:

"Herre, kom och se"#.

       Jesus föll i gråt#.

 

Han frågade: var ni lagt honom?

       Herre, följ med och se.

Jesus föll i gråt: var människa älskade Lasaros.

 

11:36.

   

36.  #Då sade judarna:   

"Se, hur mycket han höll av honom"#.

 

Judarna sade: 

    Se, vad han har honom kär.

 

11:37.

 

37.  #Men några av dem sade:

"Kunde inte han som öppnade ögonen på den

      blinde ha gjort så att Lasaros inte behövt dö?"#.

 

Några ifrågasatte Jesu goda gärningar.

       Anklagar honom.

 

11:38.

 

38.  #Jesus blev åter upprörd och gick till graven.

Det var en klipphåla med en sten för öppningen#.

 

Jesus hörde tvivlets ord på de barmhärtiga

        gärningar.

Gick till Lasaros grav.

      Klipphål i klippen en sten för öppningen.

Ingen skulle stjäla hans kropp.

 

11:39.

 

39.  #Jesus sade:

"TAG BORT STENEN".

           Den dödes syster Marta sade då:

"Herre, han luktar redan, det har ju gått

       fyra dagar"#.  

 

Jesus befallde:

    "Tag bort stenen".

Dödes syster Marta sade: 

    Herre, han luktar redan: arvssyndens förgängelse angripet hans kropp.

     Fyra dagar sedan livsanden lämnade honom.

 

11:40.

 

40.  #Jesus sade till henne:

"HAR JAG INTE SAGT DEN SOM TROR, SKALL FÅ

         SE GUDS HÄRLIGHET?"#.

 

Jesu sade uppmuntrande orden till henne:

         Jag har sagt den tror på mig.

Skall se Guds härlighet i hans gärningar. 

 

11:41.

 

41.  #De tog bort stenen, och Jesus lyfte blicken

 mot himlen och sade:

      "Fader, jag tackar dig för att du hört mig#.

 

I lydnad till Jesu tog bort stenen.

       Människan gjorde det hon skulle göra.

Lyfte sin blick till himlen sade:

     Fader, jag tackar dig, du har hört mig.

Jesus visar sin tacksamhet inför Fadern.

 

11:42.

 

42.  #SJÄLV VISSTE JAG ATT DU ALLTID HÖR MIG,

MEN JAG SÄGER DETTA MED TANKE PÅ ALLA

       DEM SOM STÅ HÄR, FÖR ATT DE SKALL TRO

PÅ ATT DU HAR SÄNT MIG"#.

 

Vi är ett: Vad säger till dig, min Fader hör du.

         Jag säger dessa ord inför alla som är samlade

inför Lasaros grav:

      vara ett vittnesbörd på att du sänt mig till dem.

 

11:43.

 

43.  #Sedan ropade han med hög röst:

"LASAROS, KOM UT"#.

 

Jesus ropade med hög röst:

     Nämnde  honom vid namn.

Vad han skulle göra.

 

11:44.

 

44.  #Och den döde kom ut med armar och ben

lindade i bindlar och med ansiktet täckt av en duk.

                Jesus sade åt dem:

"GÖR HONOM FRI OCH LÅT HONOM GÅ#.

 

Den döde Lasaros vaknade ur dödens grepp:

    hörde Jesu ord: KOM UT UT GRAVEN.

Var insvept i bindlar ansiktet täckt med duk.

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards