Direktlänk till inlägg 8 september 2021

JOHANNES EVANGELIUM KAP 7:25-52. OLIKA UPPFATTNINGAR OM JESUS.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 8 september 2021 11:41

   JOHANNES EVANGELIUM  7:25-52.

 

       OLIKA UPPFATTNINGAR OM JESUS.

 

Johannes Evangelium. 7:25.

 

7:25.

 

25.  #Då sade några av Jerusalemsborna:

"Är det inte mannen som de ville döda#.

 

Jerusalems invånares ord:

      Den mannen vill de döda.

 

7:26.

 

26.  #Här står han och talar öppet, och de säger

ingenting till honom.

       Inte kan väl rådsherrarna ha blivit övertygade

om att han är Messias?#.

 

Fortsatte sitt anklagelses tal:

       De låter honom få vara.

Ifrågasatte rådsherrarnas beteende.

      Har de blivit övertygade han blivit deras Messias.     

 

7:27.

 

27.  #Varifrån den här mannen är, det vet vi ju,

men när Messias kommer vet ingen varifrån

       han är"#.

 

Vi vet vem han är!

 

7:28.

 

28.  #Då ropade Jesus där han undervisade

   i templet:

"JA, NI VET VEM JAG ÄR OCH VARIFRÅN JAG

     KOMMER.

MEN JAG INTE KOMMIT AV MIG SJÄLV; DET FINNS

     FÖRVISSO EN SOM HAR SÄNT MIG, MEN HONOM KÄNNER INTE NI#.

 

Jesus kände till deras hjärtats tankar.

        Undervisade dem i templet.

Ni vet jag är. Snickaren Josefs och Marias Son

     i Nasaret.

Ni känner inte min fader:

       Jag inte kommit till jorden av mig själv.

Min faders vilja född till världen genom Jungfru

    Marias obefläckade avelse.

 

7:29.

 

29.  #JAG KÄNNER HONOM DÄRFÖR ATT JAG KOMMER FRÅN HONOM OCH DÄRFÖR ATT HAN

      HAR SÄNT MIG"#.

 

Känner min fader: jag kommer från min fader.

       Han sänt mig till världen.

 

7:30.

 

30.  #De ville gripa honom, men inte lyfte hand

sin hand mot honom; hans tid var ännu inte inne#.

 

Ville gripa honom döda honom.

      Ingen kunde det: hans tid för korsfästelsen 

var ännu inte inne.

 

7:31.

 

31.  #Bland folket kom många till tro på honom,

och de sade:

     "Inte kan väl Messias göra fler tecken,

när han kommer, än den här mannen har gjort?#.

 

Många bland folket kom till tro på honom.

      De sade:

Den här mannen gjort flera tecken.

 

7:32.

 

32.  #Fariseerna fick höra vad folket pratade om

honom, och översteprästerna och fariseerna

      skickade ut sina män för att gripa honom#.

 

Fariseerna folkets tal om honom.

    Greps av avund rädsla:

många av  folket lämnade fariseernas laglära.

       

7:33.

 

33.  #Jesus sade:

"ÄNNU EN KORT TID ÄR JAG HOS ER INNAN

       JAG GÅR TILL HONOM SOM HAR SÄNT MIG#.

 

Jesus sade:

      Ännu en kort tid är jag hos er.

Efter min död och uppståndelse från de döda:

     jag går åter  till min fader.

 

7:34.

 

34.  #NI KOMMER ATT SÖKA EFTER MIG MEN INTE FINNA MIG, OCH DÄR JAG ÄR, DIT KAN NI

      INTE KOMMA"#.

 

Ni kommer söka mig men inte finna mig.

        I mitt himmelska hem där jag att vara:

dit kan ni  inte komma.

 

7:35.

 

35.  #Då sade judarna till varandra:

"Vart tänker han gå, eftersom vi inte skall

       finna honom?

Inte tänker han väl gå till dem som bor kringspridda

         bland grekerna och undervisa dem?#.

 

Judarnas samtal med varandra.

        Ifrågasätter hans tal.

Deras förstockade hjärtan saknar insikten

      i Jesu ord.

 

7:36.

 

36.  #Vad menar han när han säger:

Ni kommer att söka efter mig men inte finna mig,

      och där jag är, dit kan ni inte komma?"#.

 

7:37.

 

37.  #På högtidens sista och största dag ställde sig

Jesus och ropade:

    "ÄR NÅGON TÖRSTIG, SÅ KOM TILL MIG

OCH DRICK#.

 

Jesu tal på påskhögtidens sista dag:

      ÄR NÅGON TÖRSTIG, KOM TILL MIG

DRICK LIVETS VATTEN FÖR INTET.

 

7:38.

 

38.  #DEN SOM TROR PÅ MIG, UR HANS INRE SKALL FLYTA STRÖMMAR AV LEVANDE VATTEN, SOM

     SKRIFTEN SÄGER"#.

 

7:39.

 

39.  #Detta sade han om Anden, som de som trodde på honom skulle få.

       Ty ännu hade Anden inte kommit, 

eftersom Jesus ännu inte hade blivit förhärligad#.

 

Han vittnade om Anden. 

    De vilka som trodde skulle få.

Anden hade ännu inte kommit.

        Jesus skulle först bli förhärligad.

 

7:40.

 

40.  #Några i hopen hörde detta sade:

"Han måste vara Profeten"#.

 

Några hörde Jesu ord i folkskaran.

       Sade:

  Han måste vara Profeten.

 

7:41.

 

41.  #Och några sade:

"Han är Messias".

       Men andra sade:

"Inte kommer väl Messias från Galileen?#.

 

Några andra sade:

     Han är Messias.  ( Mästaren ).

Andra sade:

     Messias kommer inte från Galileen.

 

7:42.

 

42.  #Säger inte skriften att Messias skall vara 

av Davids ätt och komma från Betlehem,

      byn där David bodde"#.

 

Skriften säger Messias skall vara av Davids ätt.

      Födas i Betlehem.

Byn där David bodde.

 

7:43.

 

43.  #Så blev hopen oenig om honom#.

 

De olika samtalen: förvirrande.

 

7:44.

 

44.  #Några ville gripa honom, men ingen lyfte

sin hand mot honom#.

 

7:45.

 

45.  #När deras folk kom tillbaka frågade översteprästerna och fariseerna:

      "Varför har ni inte tagit hit honom?"#.

 

När översteprästernas fariseernas följslagare

        kom tillbaka till dem:

frågade de dem:

      Varför har ni inte gripet honom?

 

7:46.

 

46.  #De svarade:

"Aldrig har någon människa talat som han"#.

 

Besvarade dem:

       Aldrig någon människa talat som han.

 

7:47.

 

47.  #Då sade fariseerna till dem:

"Har ni också blivit vilseledda?#.

 

Fariseerna sade till dem:

       Blev rädda för att förlora sina anhängare.

 

7:48.

 

48.  #Finns det ingen i rådet eller bland fariseerna

som tror på honom?#.

 

Frågade skräckslagna:

        Finns någon i Stora rådet eller bland vårt folk

fariseerna som tror på honom?

 

7:49.

 

49.  #Men den stora hopen, som inte kan lagen,

den är förtappad"#.

 

De som inte följer Mose lag är enligt

    lagen fördömda.

 

7:50.

 

50.  #Nikodemus, som själv satt i rådet och som

tidagare hade sökt upp Jesus, sade:#.

 

Nikodemus satt själv i Stora rådet:

     sade:

 

7:51.

 

51.  #Inte dömer väl vår lag någon utan att man

först har hört honom och tagit reda på vad

      han gör"#.

 

Vår lag (Mose lag ) dömer ingen utan förhört

     honom. 

 

7:52.

 

52.  De svarade:

"Är kanske du också från Galileen?

       Se efter i skriften, så skall du finna att ingen

profet kommer från Galileen"#. 

 

Fariseerna besvarde Nikodemus ord:

        Är du  från Galileen?

Utforska skriften.

     Du skall finna ingen Profet kommer från Galileen.

 

        ÄKTENSKAPSBRYTERSKAN.

 

Johannes Evangelium. 8:53.

 

53.  #Alla gick hem, var och en till sist#. 

 

    

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards