Direktlänk till inlägg 8 september 2021

JOHANNES EVANGELIUM KAP 6:22-59. LIVETS BRÖD.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 8 september 2021 11:41

  JOHANNES EVANGELIUM  6:22-59.

 

                  LIVETS BRÖD.

 

Johannes Evangelium. 6:22.

 

6:22.

 

22.  #Nästa dag upptäckte folkmassan, som var

kvar på andra sidan sjön, att det bara hade funnits

     en enda båt där och att Jesus inte hade följt

med sina lärljungar i den utan att de hade 

      gett sig av ensamma#.

 

6:23.

 

23.  #Men det kom andra båtar från Tiberias

och lade till nära platsen där man hade ätit brödet,

      det som Herren hade läst tacksägelsen över#.

 

Herren hade läst tacksägelsebönen över 

    brödet: nära den plats man ätit brödet.

Platsen för brödundret.

 

6:24.

 

24.  #När folket nu upptäckte att Jesus inte var

där och heller  hans lärljungar steg de i båtarna

      och for över till Kafarnaum för att leta 

efter Jesus#. 

 

6:25.

 

25.  #De fann honom där på andra sidan sjön

och frågade honom:

       "Rabbi, när kom du hit"#.

 

Folket fann honom på andra sidan sjön:

    frågade honom.

Rabbi ( vilket betyder Mästare ).

       När kom du hit.

 

6:26.

 

26.  #Jesus svarade:

"SANNERLIGEN, JAG SÄGER ER:

      NI SÖKER INTE EFTER MIG DÄRFÖR ATT NI 

FÅTT SE TECKEN UTAN DÄRFÖR ATT NI ÅT

     ER BRÖDEN OCH BLEV MÄTTA#.

 

Jesus svarade:

 

Vad jag säger er är sant:

      Ni söker efter få träffa mig.

Varför?

     Ni åt bröden er hunger mättades.

 

6:27.

 

27.  #ARBETA INTE FÖR DEM FÖDA SOM ÄR

FÖRGÄNGLIG UTAN FÖR DEN FÖDA SOM BESTÅR

       OCH SKÄNKER EVIGT LIV OCH SOM

MÄNNISKOSONEN SKALL GE ER.

     TY PÅ HONOM HAR FADERN, GUD SJÄLV,

SATT SITT SIGILL"#.

 

Arbeta inte för förgängliga födan.

       Arbeta för o-förgängliga födan.

Oförgängliga födan ger er evigt liv.

        Människosonen ger er eviga livet.

Gud själv har placerar sitt eviga sigill:

      på sin Son. 

 

6:28.

 

28.  #De frågade då:

"Vad ska vi göra för att utföra Guds verk?"#.

 

Frågade honom:

     Hur ska vi utföra Guds verk?

 

6:29.

 

29.  #Jesus svarade:

"DETTA ÄR GUDS VERK: ATT NI TROR PÅ

       HONOM SOM HAN HAR SÄNT"#.

 

Jesus svarade:

      Guds verk är:

Ni tror på min fader som sänt mig till er.

 

6:30.

 

30.  #De sade:

"Vilket tecken vill du göra, så att vi kan se det

och tro på dig?

      Vad kan du utföra?#.

 

De sade:

     Vilket synligt tecken vill du göra,

     Tecknet gör vi kan tro på dig.

Vad kan du utföra?

 

6:31.

 

31.  #Våra fäder åt mannat i öknen, så som det

står skrivit:

    HAN GAV DEM BRÖD FRÅN HIMLEN ATT ÄTA "#.

 

Våra fäder åt mannat från himlen under sin

     öken-vandring.

Han ömkade sig över folket gav dem bröd 

        från himlen: likt manna.

 

6:32.

 

32.  #Jesus svarade:

"SANNERLIGEN, JAG SÄGER ER.

      MOSE GAV ER INTE BRÖDET FRÅN HIMLEN,

MEN MIN FADER GER ER DET SANNA BRÖDET

     FRÅN HIMLEN#.

 

Jesus svarade:

     Vad jag säger er är sant.

Mose gav er inte brödet från himlen.

     Min fader ger er sanna brödet från himlen.

 

6:33.

 

33.  #GUDS BRÖD ÄR DET SOM KOMMER NER FRÅN

HIMLEN OCH GER VÄRLDEN LIV"#.

 

6:34.

 

34.  #De bad honom då:

"Herre, ge oss alltid det brödet#.

 

6:35.

 

35.  #Jesus svarade:

"JAG ÄR LIVETS BRÖD.

       DEN SOM KOMMER TILL MIG SKALL ALDRIG

HUNGRA, OCH DEN SOM TROR PÅ MIG SKALL

       ALDRIG NÅGONSIN TÖRSTA#.

 

6:36.

 

36.  #MEN SOM JAG SAGT ER: NI HAR SETT MIG  

   OCH TROR ÄNDÅ INTE#.

 

6:37.

 

37.  #ALLA SOM FADERN GER MIG SKALL TILL

MIG, OCH DEN SOM KOMMER TILL MIG SKALL

        KAG INTE VISA BORT#.

 

6:38.

 

38.  #TY JAG HAR INTE KOMMIT NER FRÅN HIMLEN

FÖR ATT GÖRA VAD JAG SJÄLV VILL UTAN FÖR

     ATT GÖRA HANS VILJA SOM HAR SÄNT MIG#.

 

6:39.

 

39.  #OCH DETTA ÄR HANS VILJA SOM SÄNT MIG:

ATT JAG INTE SKALL LÅTA NÅGON GÅ FÖRLORAD

       AV DEM SOM HAN HAR GETT MIG UTAN

LÅTA DEM UPPSTÅ PÅ DEN SISTA DAGEN#.

 

6:40.

 

40.  #TY DETTA ÄR MIN FADERS VILJA: ATT ALLA

SOM SER SONEN OCH TROR PÅ HONOM SKALL

       HA EVIGT LIV.

OCH JAG SKALL LÅTA DEM UPPSTÅ PÅ DEN

     SISTA DAGEN#.

 

6:41. 

 

41.  #Judarna förargade sig över att han hade

sagt:

    "JAG ÄR BRÖDET SOM HAR KOMMIT NER FRÅN

HIMLEN"#.

 

6:42.

 

42.  #Är det inte Jesus, Josefs son?

Vi känner ju hans far och mor.

      Hur kan han då säga att han har kommit

ner från himlen?"#.

 

6:43.

 

43.  #Jesus svarade:

"VAR INTE FÖRARGADE#.

 

Jesus svarade:

    Var inte vredens barn.

 

6:44.

 

44.  #INGEN KAN KOMMA TILL MIG UTAN ATT

FADERN SOM HAR SÄNT MIG DRAR HONOM,

      OCH JAG SKALL LÅTA HONOM UPPSTÅ PÅ

DEN SISTA DAGEN#. 

 

Ingen kan nalkas mig utan min faders  tillåtelse.

       Faderns kärlek omsorg sänt mig till er.

 

6:45.

 

45.  #DET STÅR SKRIVET HOS PROFETERNA:

   ALLA SKALL BLI GUDS LÄRLJUNGAR.

VAR OCH EN SOM HAR LYSSNAT TILL FADERN

       OCH LÄRT AV HONOM KOMMER TILL MIG#.

 

Profetböckerna säger oss:

      Alla skall bli Guds lärljungar.

Varje människa som lydigt lyssnat till fadern.

     Lärt känna honom kommer till mig.

 

6:46.

 

46.  #MEN INGEN HAR SETT FADERN, UTOM DEN

SOM HAR KOMMIT FRÅN GUD; HAN HAR SETT

     FADERN#.

 

Ingen sett min faders gestalt.

         Den ende som gjort det vilken som kom

från fadern blev människa

        genom jungfru Maria: Jesu moder

Kyrkans moder.

 

6:47.

 

47.  #SANNERLIGEN, JAG SÄGER ER:

   DEN SOM TROR HAR EVIGT LIV#.

 

Jag säger det är sant:

     Den som tror äger det eviga Livet.

 

6:48.

 

48.  #JAG ÄR LIVETS BRÖD#.

 

Herren säger:

     "Jag är livets bröd".

 

6:49.

 

49.  #ERA FÄDER ÅT MANNAT I ÖKNEN

OCH DE DOG#.

 

De dog.

 

6:50.

 

50.  #MEN BRÖDET SOM KOMMER NER FRÅN

HIMLEN ÄR SÅDANT ATT DEN SOM ÄTER AV DET

      INTE SKALL DÖ#.

 

Brödet ( mitt liv ) som kommer ner från himlen.

    Den som äter det levande brödet 

skall leva.

    

6:51.

 

51.  #JAG ÄR DET LEVANDE BRÖDET, SOM HAR

KOMMIT NER FRÅN HIMLEN.

      DEN SOM ÄTER AV DET BRÖDET SKALL

LEVA I EVIGHET.

      BRÖDET JAG SKALL GE ÄR MITT KÖTT,

JAG GER DET FÖR ATT VÄRLDEN SKALL LEVA#.

 

Herren säger:

    Jag är det levande brödet.

Kommit till er från himlen.

       Den som äter av det levande brödet:

skall leva i evighet.

      Brödet jag ger er min kropp.

Jag offra min levande kropp för ge världen liv.

 

6:52

 

52.  #JUDARNA BÖRJADE DÅ TVISTA MED VARANDRA OM HUR HAN KUNDE GE DEM SITT 

      KÖTT ATT ÄTA#.

 

Efter Jesu tal:

   Blev judarna oroliga förvirrade.

Ifrågasatte talet.

       Deras förstockade hjärtan hade inte

varit mottagliga för Jesu ord.

 

6:53.

 

53.  #Jesus svarade:

"SANNERLIGEN, JAG SÄGER ER:

       OM NI INTE ÄTER MÄNNISKOSONENS KÖTT

OCH DRICKER HANS BLOD ÄGER NI INTE LIVET#.

 

Jesus svarade dem:

    Vad Jag säger er: det är sant:

Om ni inte äter människosonens kropp 

    dricker hans felfria blod får ni inte eviga Livet.

 

6:54.

 

54.  #DEN SOM ÄTER MITT KÖTT OCH DRICKER MITT BLOD HAR EVIGT LIV, OCH JAG SKALL LÅTA

      HONOM UPPSTÅ PÅ DEN SISTA DAGEN#.

 

Den som äter mitt kött dricker mitt blod.  

      Äger eviga Livet.

 

6:55.

 

55.  #TY MITT KÖTT ÄR VERKLIG FÖDA, OCH MITT

BLOD ÄR VERKLIG DRYCK#.

 

Mitt kött verklig föda.  O-förgänglig föda.

       Mitt blod  verklig dryck.

Felfritt blod.

 

6:56.

 

56.  #DEN SOM ÄTER MITT KÖTT OCH DRICKER

MITT BLOD FÖRBLIR I MIG OCH JAG I HONOM#.

 

Den som äter mitt kött dricker mitt blod:

    stannar kvar i mig.

Jag har innerlig gemenskap med honom.

 

6:57.

 

57.  #LIKSOM DEN LEVANDE FADERN HAR SÄNT MIG OCH JAG LEVER GENOM FADERN, SÅ SKALL

     OCKSÅ DEN SOM ÄTER MIG LEVA GENOM MIG#.

 

Levande fadern: ursprunget till allt liv.

   Sänt mig till er.

Jag lever genom faderns liv.

     Den som äter mitt kött får sitt liv genom mig.

      

6:58.

 

58.  #DETTA ÄR BRÖDET SOM HAR KOMMIT NER

FRÅN HIMLEN, ETT ANNAT BRÖD ÄN DET SOM

    FÄDERNA ÅT.

DE DOG, MEN DEN SOM ÄTER DETTA BRÖD SKALL       LEVA I EVIGHET"#.

 

Brödet som  kommit ner från himlen.

     Helt annorlunda det bröd som era förfäder åt.

De dog.

     Den som äter det levande brödet skall 

leva i evighet.

 

6:59.

 

59.  #Detta sade han när han undervisade

i synagogan i Kafarnaum#.

  

     

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards