Direktlänk till inlägg 3 augusti 2021

JOHANNES EVANGELIUM KAP 1:19-34. JOHANNES DÖPARENS VITTNESBÖRD.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 3 augusti 2021 16:47

  JOHANNES EVANGELIUM  1:19-34.

 

   JOHANNES  DÖPARENS VITTNESBÖRD.

 

Johannes Evangelium. 1:19-28.

 

1:19.

 

19.  #Och detta Johannes vittnesbörd när judarna

i Jerusalem sände präster och leviter för att

      fråga honom:

"Vem är du?"#.

 

Judarna i Jerusalem sände sin sändebud

     prästerna leviterna till Johaannes Döparen.

Frågade honom  "Vem är du?"

 

1:20.

 

20.  #Han bekände och förnekade inte,

han bekände:

      "Jag är inte Messias"#.

 

Bekände ödmjukt:  "Jag inte Messias".

 

1:21.

 

21.  #De frågade:

  "Vad är du då?

Är du Elia?"

        Han svarade:

"Nej, det är jag inte".

       "Är du profeten?"

"Nej, svarade han#.

 

De, frågade igen?

    "Är du Profeten Elia?"

Han svarade dem:

     "Nej, det är jag  inte"

 

"Är du Profeten?"

     "Nej, det är jag inte"

 

1:22.

 

22.  #Då sade de:

"Vem är du?

       Vi måste ha ett svar åt dem som skickat oss.

Vad säger du om dig själv?"#.

 

"Då sade de:

       "Vem är du då?"

Judarna i Jerusalem vilka skickas till dig:

      önskar veta vem du?

Vad säger du om dig själv?

 

1:23.

 

23.  #Han sade:

"JAG ÄR EN RÖST SOM ROPAR I ÖKNEN.

        GÖR VÄGEN RAK FÖR HERREN, som profeten

Jesaja har sagt"#.

 

Johannes Döparen sade:

      JAG, ROPANDE RÖST I ÖDE ÖKEN:

min kallelse  FÖRBEREDA HERENS KALLELSE.

        Låta Profeten Jesaja profetia gå i uppfyllelse.

1:24.

 

24.  #Också några fariseer hade sänts ut#.

 

Några fariseer utsända till honom.

 

1:25.

 

25.  #Och de frågade honom:

"Varför döper du då, om du inte är Messias

      och inte heller Elia eller Profeten?"#.

 

Fariseerna frågade honom:

      Ifrågasätter hans kallelse.

Du är ju inte Messias   Profeten Elia eller Profeten? 

 

1:26.

 

26.  #Johannes svarade:

"Jag döper med vatten.

      Mitt ibland er står en som ni inte känner#.

 

Johannes besvarades frågor:

      Jag döper med vatten.

Ibland er står en för er okänd.

 

1:27.

 

27.  #Han som kommer efter mig.

   Jag är inte värdig att knyta upp remmen på

hans sandaler"#.

 

Han vilken kommer efter mig:

    Bekände sin ödmjukhet inför Messias.

       Icke Värdig knyta upp remmen på 

hans sandaler.

 

1:28.

 

28.  #Detta hände i Betania på andra sidan

Jordan, där Johannes döpte#. 

 

Denna händelse  i Betania på andra sidan Jordan.

       Där Johannes Döparen döpte.   

 

Johannes Evangelium  1:29-34.

 

1:29.

 

29.  #Nästa dag såg han Jesus komma, och han

    sade:

"Där är Guds lamm som borttager världens synd#.

 

Nästa dag såg Johannes Jesus komma.

     Sade:

"Där kommer Guds felfria lamm vilken förlåter

      världens synder.

 

1:30.

 

30.  #Det är om honom jag har sagt:

Efter mig kommer en som går före mig, ty han

      fanns före mig#.

 

Honom har jag vittnat om.

        Efter mig kommer en: skapad före mig i treenigheten.

 

1:31.

 

31.  #Jag kände honom inte, men för att han skall bli sedd av Israel har jag kommit och döper 

     med vatten"#.

 

Var för mig o-känd.

         Guds utvalda folk: Israel skulle få se honom.

Förberett honom för Israel.

       Döper i vatten.

 

1:32.

 

32.  #Och Johannes vittnade och sade:

"Jag har sett Anden komma ner från himlen

      som en duva och stanna över honom#.

 

Johannes Döparen vittnade för folket sade:

       Jag sett Ande komma ner från himlen:

Likt en duva stanna kvar över honom.

 

1:33.

 

33.  #Jag kände honom inte, men han som sände

mig att döpa med vatten sade till mig :

     "Den som du ser Anden komma ner över,

han är den som döper med helig ande"#.

 

Han för mig var okänd.

      Han som gav mig befallning döpa med vattendopet sade:

        Den som du ser Anden komma över:

Han är den som döper med helig ande.

 

1:34.

 

34.  #Jag har sett det, och jag har vittnat om 

att han är Guds utvalde#. 

 

Jag har sett det.

         Vittnat om: han är Guds utvalda redskap.     

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards