Direktlänk till inlägg 30 juni 2021

JESAJA BOK. 61:1-11. NÅDENS ÅR.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 juni 2021 18:31

           JESAJA BOK. 61:1-11.

 

      NÅDENS ÅR  PROFETENS JUBELÅR.

 

   PROFETENS JUBELROP DET NYA JERUSALEM.

 

Jesaja bok. 61:1.

 

1.  #Herren Guds ande fyller mig, ty Herren

har smort mig.

      Han har sänt mig att frambära glädjebud till

de betryckta och ge de förkrossade bot, 

     att förkunna frihet för de fångna, befrielse för

de fjättrade#.

 

Nådens år från Herren, din Gud:'

     Guds andes liv uppfyller mig, smort mig.

Sänt till vara glädjens budbärare.

        Förkunna glädjebud till de betryckta.

Förkrossande till bot och bättring.

         Förkunna frihet för de fångna.

Befrielse för syndens trälar.

 

Jesaja bok. 61:2.

 

2.  #Att förkunna ett nådens år från Herren,

en hämndens dag från vår Gud, att trösta alla

     som sörjer#.

 

Frimodigt förkunna ett nådens år från Herren.

        Hämndens dag från Herren.

Trösta alla sörjande.

 

Jesaja bok. 61:3.

 

3.  #Och ge de sörjande i Sion huvudprydnad 

i stället för aska, glädjens olja i stället för

      sorgdräkt, lovsång i stället för modlöshet.

De skall kallas "rättfärdighetens träd", som Herren

      planterat för att visa sin härlighet#.

 

Sörjande i Sion huvudprydnad i stället

     för aska.

Glädjens olja istället för sorgdräkt.

       Lovsång istället för modlöshet.

Skall kallas "Rättfärdighetens träd".

         Planterade av Herrens omsorg.

Visa sin härlighet.

 

Jesaja bok. 61:4.

 

4.  #De uråldriga ruinerna skall byggas upp,

det sedan länge förfallna sättas i stånd,

       man skall på nytt bygga upp förstörda städer,

som legat öde släkte efter släkte#.

 

Uråldriga ruiner få upprättelse.

      Vilka varit förfallna ruiner.

Bygga upp förstörda städer.

     Vsarit ödelagda släkte efter släkte.

 

Jesaja bok. 61:5.

 

5.  #Främlingar skall valla hjordarna åt er,

era åkrar och vingårdar skötas av utlänningar#.

 

Främlingar fredligt valla hjordarna åt er.

        Era åkrar vingårdar vårdas av utlänningar.

 

Jesaja bok. 61:6.

 

6.  #Ni själva skall kallas Herrens präster, 

vår Guds tjänare skall ni heta.

       Ni skall leva av folkens rikedomar,

deras skatter skall tillfalla er#.

 

Själva skall ni kallas Herrens präster.

     Vår Guds tjänare skall ni heta.

Ni skall bli välsignade av folkens rikedomar.

 

Jesaja bok. 61:7.

 

7.  #De gar fått dubbelt upp av skam, spott och spe

har kommit dem till del, därför skall de få dubbel

     lott i sitt land, evig glädje skall de få#.

 

De har varit skamkänslans fångar.

        Bespottelse drabbat dem.

Herrens välsignelse ge dem evig glädje. 

 

Jesaja bok. 61:8.

 

8.  #Ty jag är Herren, som älskar rättvisa

och hatar pludring och brott.

          Jag är trofast och skall löna dem, sluta ett

evigt förbund med dem#.

 

Jag är Herren, älskar rättvisan.

        Hatar föraktar våldsdåd och brottsliga handlingar.

      Jag är trofast belöna dem sluter ett evigt

   förbund med dem.

 

Jesaja bok. 61:9.

 

9.  #Deras barn skall aktas bland folken,

deras ättlingar bland alla folkslag.

      Alla som ser dem skall märka att de är ett

släkte som Herren välsignat#.

 

Deras barn skall respekteras bland folken.

     Deras ättlingar bland alla folkslag.

Alla ser dem som ett välsignat släkte. 

 

Jesaja bok. 61:10.

 

10.  #Min glädje har jag i Herren, jag jublar över

min Gud, ty han har klätt mig i segerns dräkt

       och skrudat i rättfärdighetens mantel,

som när brudgummen sätter på dig turbanen

     och bruden pryder sig med sina smycken#.

 

Mitt hjärtats glädje vilar i Herren.

       Höjer jubelrop till Guds ära.

Han iklätt mig segerns dräkt.

         Få bära rättfärdighetens mantel.

 

Jesaja bok. 61:11.

 

11.  #Liksom jorden får grödan att spira och trädgården låter sådden skjuta upp, så låter

       Herren Gud rättfärdighetens spira och äran

växa inför alla folk#. 

 

Jorden ger riklig gröda.

       Trädgården tillåter sådden växa upp.

Herren Gud låter rättfärdigheten äras.

    Växa inför alla folk.

O-rättfärdigheten förloraren.     

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards