Direktlänk till inlägg 30 juni 2021

JESAJA BOK. 60:1-22. FOLKETS SYNDER.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 juni 2021 18:31

     Jesaja bok. 60:1-22.

 

            FOLKETS SYNDER.

 

Jesaja bok. 60:1.

 

1.  #Res dig, stråla i ljus!

Ditt ljus är här, Herrens härlighet går upp över dig#.

 

Res dig ur folkets synder: låt glädjen olja flöda

      över ditt huvud.

Ditt ljus är här; Herrens härlighet kommer över dig.

 

Jesaja bok. 60:2.

 

2.  #Jorden är höljd i mörker, töcken omger folken,

men över dig skall Herren stråla, över dig skall

      hans härlighet visa sig#.

 

Jorden fångad i förbannelsens mörker.

       Folken lika vilsegångna får utan god herde.

Herrens härlighet skall genomstråla dig.

 

Jesaja bok. 60:3.

 

3.  #Folken skall vandra mot ditt ljus, kungar mot

glansen av din soluppgång#.

 

Folken som vandrat  i dödsskuggans dal

   skall se ett ljus.

Kungar på jorden mötas av solens varma strålar.

 

Jesaja bok. 60:4.

 

4.  #Lyft blicken och se dig omkring!

  Alla samlas och kommer till dig.

Dina söner och kommer från fjärran, dina döttrar

       bär man i famnen#.

 

Lyft upp din modlösa blick, se vad Herren vill ge dig.

          Alla folkslag samlas kommer till dig

Dina förskingrade söner döttrar från fjärran länder

       bär man i omsorgsfull famn.

 

Jesaja bok. 60:5.

 

5.  #När du ser det skall du stråla av lycka, 

ditt hjärta skall bäva och bulta, när havets skatter

      kommer i din ägo och folkens rikedomar

blir dina#.

 

När du ser all min härlighet: du strålar av

     tacksamhet.

Ditt hjärta fylls av gudsfruktan.

       Havets skatter folkens rikedomar blir ditt.

 

Jesaja bok. 60:6.

 

6.  #Kameler i mängd skall fylla ditt land,

dromedarer från Midjan och Efa.

      Från Saba kommer de alla med last av guld

och rökelse, och de förkunnar Herrens ära#.

 

Talrika Kameler fylla ditt land.

     Dromedarer från Midjan och Efa.

Från Saba laster av guld och välluktande rökelser.

        Förkunnar Herrens ära. 

 

Jesaja bok. 60:7.

 

7.  #Kedars fårhjordar samlas hos dig, baggar från

Nevajot står till din tjänst.

     Jag skall ta emot dem som offer på mitt altare

och öka mitt templets härlighet#.

 

Kedars fårhjordar samlas hos dig.

        Baggar från Nevajot dina tjänare.

Blir till välbehagligt offer på mitt altare.

        Förökar mitt templers härlighet.

 

Jesaja bok. 60:8.

 

8.  #Vad är det som  kommer flygande som moln,

som duvor till ett duvslag?#.

 

Jesaja bok. 60:9.

 

6.  #Det är kustländernas fartyg som samlas med

Tashish-skepp i täten för att hämta dina söner

       från fjärran land med allt deras silver och guld,

till ära för Herren, din Gud, Israels Helige,

      som skänker dig härlighet#.

 

Kustländernas fartyg samlas med Tashish-skeppen

        hämta dina söner från fjärran land.

Med allt silver och guld ära Herren, Gud,

        Israels Helige.

Låter sin härlighet visa sig.

 

Jesaja bok. 60:10.

 

10.  #Främlingar skall bygga upp dina murar

och deras kungar stå till din tjänst.

      Jag straffade dig i min vrede men visar dig

barmhärtighet i min kärlek#.

 

Främlingarna bygga upp dina försvarsmurar.

         Deras kungar betjäna dig.

Bestraffade dig i min vrede för din trolöshet.

          Ger dig upprättelse min kärlek barmhärtighet

o-villkorlig.

 

Jesaja bok. 60:11.

 

11.  #Dina portar skall aldrig stängas, de skall

stå öppna dag och natt, så att folkens rikedomar

       kan föras till dig och deras kungar ledas

dit in#.

 

Dina portar öppna välkomna alla folkslag.

            Var öppna dygnet runt.

Folkens  rikedomar föras till dig.

 

Jesaja bok. 60:12.

 

12.  #Det folk och det rike som inte tjänar dig skall

gå under ----- folken skall förintas#.

 

Folket riket som inte tjänar skall förgås.

          

Jesaja bok. 60:13.

 

13.  #Libanons prakt skall föras till dig, cypress,

alm och pinje, för att skänka härlighet åt min 

      helgedom.

Jag skall ära platsen där mina fötter vilar#.

 

Libanons prakt vara  din egendom.

           Cypress alm och pinje vara gåvor till

min härlighets helgedom.

        Skall ära den plats som mina fötter vilar på.    

 

Jesaja bok. 60:14.

 

14.  #Bugande skall dina förtryckare komma till dig,

de som föraktar dig skall knäfalla vid dina fötter.

       De skall kalla dig "Herren stad", 

"Sion som tillhör Israels Helige"#.

 

Dina förtryckare förödmjuka sig inför dig.

        Dina föraktade skal l ödmjuka sig inför

dina fötter.

        De skall kalla dig Herrens stad,

Sion tillhör Israels Helige.

 

Jesaja bok. 60:15.

 

15.  #Du var övergiven och försmådd, ingen besökte dig, men jag skall låta dig bli till evig stolthet,

        en glädje för alla släkten#.

 

Du var övergiven och föraktad,

       ingen uppmuntrade dig.

Skall låta dig bli tilll släkters glädje.

 

Jesaja bok. 60:16.

 

16.  #Du skall dia folkens mjölk, dia kungars mjölk,

dia kungars bröst.

        Då skall du inse att jag, Herren, är den

som räddar dig, att Jakobs Mäktige befriar dig#.

 

Du skall visa folken kungar: din omsorg kärlek.

         Få insikt om jag Herren, din Gud din räddare.

Jakobs mäktige din befriare. 

 

Jesaja bok. 60:17.

 

17.  #Jag ger dig guld i stället för koppar, 

ger dig silver i stället för järn, koppar i stället 

        för trä, järn istället för sten.

Freden skall vara din överhet, rättfärdigheten

      din fogde#.

 

Välsignar dig med guld istället för koppars värde.

         Silver istället för järn.

Koppar i stället för trä.

        Järn istället för sten.

 

Freden din överhet.

        Rättfärdigheten din Herre. 

 

Jesaja bok. 60:18.

 

18.  #Man skall inte mer se våld i ditt land,

förtryck och förödelse inom dina gränser.

      Dina murar skall du kalla "räddning",

dina portar "lovsång"#.

 

Våldet försvunnit i ditt land.

       Förtrycket förödelse utanför dina gränser.

Dina murar dina räddare mot fiendens invasion.

         Dina murar portar kallas "lovsång".

 

Jesaja bok. 60:19.

 

19.  #Solen skall inte mer vara ditt ljus om dagen

och månen inte lysa dig med sitt sken.

        Nej, Herren skall vara ditt eviga ljus,

din Gud skall vara din  härighet#.

 

Solen inte längre vara ditt ljus.

      Månen inte längre belysa dig.

Herren, din Gud, vara ditt eviga ljus.

      Din Gud, din härlighet.

 

Jesaja bok. 60:20.

 

20.  #Din sol skall aldrig gå ner och din måne

aldrig avta, ty Herren är ditt eviga ljus,

       din sorgetid är förbi#.

 

Solstrålarna aldrig försvinna.

          Månen aldrig upphöra skina.

Din sorgetid förbi.

 

Jesaja bok. 60:21.

 

21.  #Alla i ditt folk skall vara rättfärdiga, 

och de skall för evigt äga landet.

        De är skott som jag har planterat, jag har

skapat dem för att visa min härlighet#.

 

Ditt talrika folk vara rättfärdiga.

         Äga landet för evigt.

De rättfärdiga jag planterat.

       Skapat dem.

Visa min härlighet för de rättfärdiga.

 

Jesaja bok. 60:22.

 

22.  #Av den minste blir det en skara på tusen,

den ringaste blir till ett mäktigt folk.

       Jag, Herren, skall låta det ske snabbt,

när tiden inne#.      

    

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards