Direktlänk till inlägg 30 juni 2021

JESAJA BOK. 66:1-4. SANN OCH FALSK GUDSDYRKAN..

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 juni 2021 18:31

    JESAJA BOK. 66:1-4.

 

     SANN OCH FALSK GUDSDYRKAN.

 

Jesaja bok. 66:1.

 

1.  #Så säger Herren:

Himlen är min tron och jorden min fotapall.

       Vad för ett hus kan ni bygga åt mig,

vad för en viloplats?#.

 

Herrens ord till avgudayrkan:

     Sann falsk gudsfruktan.

Beskriver sin existens: himlens

      och jordens skapare.

Himlen min tron.

      Jorden min fotapall.

Inget hus på jorden byggt för min existens.

       Finns ingen viloplats för mig.

 

Jesaja bok. 66:2.

 

2.  #Allt har mina händer gjort, allt detta är mitt,

säger Herren.

          Den ödmjuke och förkrossade tar jag mig an,

den som bekymrar sig om mitt ord#.

 

Skapelse skapad av mina barmhärtiga händer.

         Skapelse tillhör den ende Guden.

Ödmjukt botfärdigt hjärta älskar jag.

       Visar gudsfruktan för mitt ord.

 

Jesaja bok. 66:3.

 

3.  #Man slaktar tjurar och dräper människor,

man offrar får och bryter nacken av hundar,

       man skänker matoffer och frambär svin,

offrar rökelse och hyllar avgudar.

     De har valt att gå sina egna vägar och njuter

av sina vidrigheter#.

 

Falsk gudsdyrkan:

       Slaktar boskapstjurar döda mina avbilder.

Offrar lamm dräper hundar.

       Skänker villigt matoffer svinkött åt avgudar.

Hyllar avgudar offra rökelse.

         Valt själviska vägar:

Lever i lösaktighet. 

 

Jesaja bok. 66:4.

 

4.  #Därför har jag valt att gå hårt fram och låter

dem drabbas av det de fruktar.

        Ty jag ropade men ingen svarade, jag talade

men de lyssnade inte, de gjorde det som var ont

     i mina ögon, valde som misshagade mig#. 

 

Vedergäller deras trolöshet:  

    Låter förbannelsens olyckor faror drabbar dem.

Deras falska gudsfruktan besvarar inte mina

       rop söka sann gudsruktan.

Tala i min rättfärdighet till dem deras

     gudlöshet lyssnar inte.

Valde ondskans falskhet.

         Falsk avguderi avskyr jag, säger Herren.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards