Direktlänk till inlägg 30 juni 2021

JESAJA BOK.57-14-21.. TRÖSTANDE ORD TILL DE MODLÖSA.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 juni 2021 18:31

     JESAJA BOK. 57:14-21.

 

           TRÖSTANDE ORD TILL DE MODLÖSA.

 

Jesaja bok. 57:14.

 

14.  #Han säger:

Bryt väg, bana väg, röj undan hindren för mitt folk!#.

 

Herrens tröstande till de modlösa:

      Låt livets modlöshet försvinna.

Bereda nya vägar i ödemarken låt den igen

     få blomstra.  

 

Jesaja bok. 57:15.

 

15.  #Så säger han som är hög och upphöjd,

han som tronar i evighet och vars namn är heligt:

       Jag tronar upphöjd och helig men finns hos

den modlöse och försagde.

      Jag ger de försagda mod, ger de modlösa kraft#.

 

Så säger den högtlovade upphöjde över alla gudar.

      Han tronar för evigt hans är heligt.

Jag tronar är upphöjd helig.

         Överger inte den modlöse övergivne.

De övergivna får nytt mod.

      Styrker de modlösa.

 

Jesaja bok. 57:16.

 

16.  #Jag skall inte ständigt hålla räfst,

inte vredgas för evigt ----- då skulle livsanden

    förgås, de levande väsen jag skapat#.

 

Vredgas inte för evigt.

         Min vrede skulle förgöra livsandan på jorden.

Jag själv skapat alla levande väsen.  

 

Jesaja bok. 57:17.

 

17.  #Jag blev vred över deras syndiga girighet

jag straffade dem och dolde mig i vrede, men de

       fortsatte att trolöst följa sin egen väg#.

 

Min vredsglöd upptändes mot folkets

       syndiga giriga hjärtan.

Bestraffade dem.

          Var ohörsamma mot mig.

Fortsatte leva i trolöshet.

     Följa sina själviska vägar.

 

Jesaja bok. 57:18.

 

18.  #Jag har sett vad de håller på med, men jag skall bota dem, leda dem och ge den tröst.

       Hos de sörjande#.

 

Har sett deras gudlösa gärningar.

          Min nåd barmhärtighet skall hela dem.

Vara trösterik mot dem.

        De sörjande få vederkvickelse.

  

 

Jesaja bok. 57:19.

 

19.  #Skapar jag lovsång.

Frid och lycka åt alla, fjärran och nära,

     säger Herren, jag skall bota dem#.

 

Jag är urspunget till all lovsång.

         Önskar frid lycka åt alla folkslag.

Boende i fjärran länder.

     Jag är kärlekens fader.

 

 

Jesaja bok. 57:20.

 

20.  #Men de gudlösa är som ett upprört hav,

det blir aldrig stilla, dess vågor rör upp dyn

    och slam#.

 

De gudlösas liv liknar oroligt farofyllt hav.

          Lever i o-tystnad.

Deras farofyllda liv dåligt vittnesbörd.

 

Jesaja bok. 57:21.

 

21.  #De gudlösa får aldrig någon lycka,

säger min Gud#. 

  

De gudösa olyckliga människor.

       

      

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards