Direktlänk till inlägg 20 juni 2021

JESAJA BOK. 56:1-8. HERRENS TEMPEL ÄR ÖPPET FÖR ALLA.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 20 juni 2021 10:57

    JESAJA BOK. 56:1-12.

 

      HERRENS TEMPEL ÄR ÖPPET FÖR ALLA.

 

Jesaja bok. 56:1.

 

1.  #Så säger Herren:

Håll er till det som är rätt,

      och handla rättfärdigt, ty min hjälp

kommer snart, min rättfärdighet skall segra#.

 

Herrens ord säger:

      Låt rättvisan få råda, gör vad rättfärdigt

är ord och handling.

      Jag är er hjälpare.

Min rättfärdighet besegrar o-rättvisan.

      

Jesaja bok. 56:2.

 

2.  #Lycklig den som handlar så, den människa

som håller fast vid detta: att iaktta sabbaten 

      och inte vanhelga den och att avhålla sig

från allt ont#.

 

Välsignad den som låter rättvisans ord få råda.

         Är ståndaktig i rättvisan.

Respekterar sabbaten.

       Inte vanhelgad den: avskyr det onda.

 

Jesaja bok. 56:3.

 

3.  #Främlingen sluter sig till Herren skall inte säga:

"Herren håller mig skild från sitt folk",

        och den snöpte skall inte säga:

"Jag är ett förtorkat träd".

 

Främlingen till Herren tempel skall inte säga.

       Jag tillhör hans folk.

Förbannelsens förtorkade träd:

      blir välsignat i beröring Herrens tempel.

 

Jesaja bok. 56:4.

 

4.  #Ty så säger Herren:

Snöpta som iakttar mina sabbater, som gärna

        gör min vilja och håller fast vid mitt förbund#.

 

Så säger Herrens vilja:

       De som respekterar mina sabbater:

gör min vilja.

        Visar trohet vi mitt förbund. 

 

Jesaja bok. 56:5.

 

5.  #De skall i mitt hus, inom mina murar, få ett namn, ett äreminne som är bättre än söner

      och döttrar.

Ett evigt, oförgängligt namn skall jag ge dem#.

 

De vilka är trogna mitt tempel:

        Få ett namn,  äre-namn bättre än söners

döttrars namn.

        Evigt o-förgängligt namn vara deras namn.

 

Jesaja bok. 56:6.

 

6.  #Främlingar som sluter sig till Herren och

vill göra tjänst hos honom, älska Herrens namn

      och vara hans tjänare, ja, alla som iakktar

sabbaten och inte vanhelgar den och håller

     fast vid mitt förbund#.

 

Främlingar som söker Herren.

        Vill tjäna honom.

Älska Herrens namn.

      Vara hans tjänare.

Respekterar sabbaten.

      Visa den vördnad älska den.

Visar trohet vid mitt förbund.

 

Jesaja bok. 56:7.

 

7.  #Får komma till mitt heliga berg och glädjas

i mitt bönehus, och deras brännoffer

      och slaktoffer skall jag ta emot på mitt altare.

Mitt hus skall kallas ett bönens hus för alla folk#.

 

Välkommen till mitt heliga berg.

       Glädjas i mitt bönehus.

Deras brännoffer slaktoffer med välbehag tas emot

     på mitt heliga altare.

Mitt hus bönens hus för alla folkslag.

 

Jesaja bok. 56:8.

 

8.  #Detta är Herrens Guds ord, han som samlar

det skingrade Israel:

        Ännu fler skall jag samla till dem som

redan är samlade#. 

 

Vad jag har talat till er är Herrens ord.

          Samlar det förskingrade Israel.

  

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards